Crash Dieet (PSMF)

Page: 1234 > Showing page 1 of 4
Author
Marcus
Natural born chiller
2009/02/13 20:46:55 (permalink)
5 (1)

Crash Dieet (PSMF)

Het is zover...ben wanhopig genoeg om een crash dieet te gaan proberen.
Was natuurlijk ook onvermijdelijk dat na jarenlang gebombardeerd te worden met Justin Timberlake videoclips, ik net zo broodmager wil worden als mijn idool.
Speel eigenlijk al een aantal jaar met het idee om een PSMF (protein sparing modified fast) dieet te proberen. En vreemd genoeg was uitgerekend Erica Terpstra me daarbij te vlug af super blij (uit wat ik gelezen heb over haar dieet maak ik tenminste op dat het ongeveer een PSMF dieet is tenminste)
Een PSMF dieet is eigenlijk niet meer dan een hongerdieet waarbij bijna alle kcal komen uit eiwit.
PSMF dieten hebben zich bewezen als goede crash dieten voor wanhopige extreem zwaarlijvige couchpotato's.
Nou ben ik niet wanhopig, extreem zwaarlijvig en wil ik niet op de bank blijven plakken dus heb besloten het dieet op de volgende manier aan te passen:

- hoge doses visolie (7000-9000mg EPA+DHA)
- dieet bestaat uit echt voedsel ipv eiwipreparaten
- maximaal 2 weken
- supplementeer met multivitaminen, ZMA, yohimbine (icm lichte cardio)
- rond trainingen de combo waar ik goeie ervaringen heb:  BCAA drankje (tijdens training), hydrolistaat + leucine (na training)
- voeg tevens na KT 1 koolhydraat bron toe: 150-200gram blauwe bessen
- 50gram gemalen lijnzaad per dag

qua training zal het worden:

's ochtends: 40 min rustig roeien (of de nieuwste danspasjes van Justin voor de spiegel oefenen, daar ben ik nog niet helemaal uit)
's avonds: low volume, abreviated full body KT

trainingsfrequentie 1 on/1 off, dus 1 dag dit, 1 dag rust, 1 dag dit, enz.

Heb nog geen concreet plan gemaakt, maar mik op zo'n 1600 kcal bestaande uit zo'n 200gram eiwitten, 75gram koolhydraten en 55 gram vettten. Dat wordt nog effe puzzelen.
Dat is ruim 2000kcal onder m'n onderhoud (dus dat is het crash gedeelte)

Waarom doe ik dit?
- nieuwsgierigheid, hou van experimenteren met training en voeding
- wil een idee krijgen van hoe zwaar een BB wedstrijdvoorbereiding kan zijn (geinspireerd door Hermke die zomaar ineens als BB-er uit de kast is gekomen)
- speel met de gedachte om als dit bevalt dit regelmatiger (6x/jaar) te doen als manier om vet% laag te houden.


Vind het lastig om qua maaltijdplanning dit dieet rond te krijgen. Globaal dacht ik aan zo'n 4-5 maaltijden per dag met als eiwitbronnen achtereenvolgens: magere kwark, magere vis, kippeborst, (lams)biefstuk en weer magere kwark.
Andere eiwitbronnen waar ik nog mee zou kunnen werken zijn huttekase en tonijn.
Probleem is dat ik culinair niet erg creatief ben, dus mensen die goeie ideeen hebben qua smakelijke maaltijden (veel eiwit, nauwelijks vet en geen koolhydraten)....hoor graag jullie tips!!

Andere tips om dit crash dieet zo pijnloos mogelijk te laten verlopen zijn natuurlijk ook welkom
#1

61 Replies Related Threads

    sis
    NO Sissy !!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:01:20 (permalink)
    0
    Heb je qua voeding al gedacht aan een lekker halfzacht gekookt eitje op zijn tijd, tevens als ode aan Justin?
    #2
    violette
    Super Heavy Weight
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:05:14 (permalink)
    0
    Huttenkase + gekookt eiwit + bieslook = lekkere eiersalade
     
    @ couchpotato's super blij
    #3
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:07:34 (permalink)
    0
    Zouden dan zachtgekookte eieren zonder eigeel moeten zijn gezien eiwit-only karakter van het dieet en kan het moeilijk over m'n hart verkrijgen dat eigeel weg te gooien (en vind alleen ei-witten ook niet zo smakelijk). Maar misschien heb je een idee hoe ik die ei-witten culinair op kan leuken?
    #4
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:11:25 (permalink)
    0
    Met wat kruiden zou 't al lekkerder moeten worden, of met tonijn en groenten (als die groenten binnen de verhoudingen KEV passen).
    #5
    violette
    Super Heavy Weight
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:12:51 (permalink)
    0
    Nog wat tips voor je training;
     
    http://www.youtube.com/watch?v=JLRDl-dmLzE
    #6
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:19:53 (permalink)
    0
    Smooth super blij
    #7
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:43:55 (permalink)
    0
    Yep Justin is da man, met z'n sexy danspasjes. Als je goed luistert hoor je zelfs wat eierstokken trommelen in het publiek.
    Zelf kom ik niet verder dan:
     
    http://www.youtube.com/watch?v=H2gw9VE16mo
     
    knipoog
    #8
    violette
    Super Heavy Weight
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/13 21:45:02 (permalink)
    0
    super blij
    #9
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 08:42:22 (permalink)
    0
    teveel de Flair gelezen Marcus?

    succes met je dieet iig! Wat is de bedoeling ervan eigenlijk, op 2 weken tijd zal je niet gigantisch veel effect hebben van zo'n dieet toch, hoeveel gewicht denk je te kunnen verliezen op slechts twee weken? Zal het je metabolisme ook niet wat platleggen, aangezien jij itt wedstrijdbodybuilders geen liters testosteron drinkt?


    EDIT: ik wou een foto van een ectomorph opzoeken als inspiratie voor je, en blijkbaar is google je beste vriend!



    Dit is blijkbaar de meest relevante afbeelding van een ectomorphe, veel succes dus met je dieet!!!




    (btw, dit is blijkbaar ook een erg representatieve ectomorphe



    je bent in goed gezelschap marcus!!!
    post edited by Stan - 2009/02/14 08:56:09
    #10
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 11:00:40 (permalink)
    0
    teveel de Flair gelezen Marcus?


    Hij ligt toch op de salontafel, dus dan kan ik 'm net zo goed lezen nietwaar?

    succes met je dieet iig! Wat is de bedoeling ervan eigenlijk, op 2 weken tijd zal je niet gigantisch veel effect hebben van zo'n dieet toch, hoeveel gewicht denk je te kunnen verliezen op slechts twee weken? Zal het je metabolisme ook niet wat platleggen, aangezien jij itt wedstrijdbodybuilders geen liters testosteron drinkt?


    Wat de bedoeling is staat in m'n post.
    Het zijn 2 weken met een totaal calorie tekort van grof geschat: 34.000 kcal, wat overeenkomt met bijna 4kg vet. Uiteraard is dat iets te rooskleurig voorgesteld want:

    1. m'n dagelijks energieverbruik zal lager worden als gevolg van zo weinig kcal en daarmee dus uiteindelijk ook het  totale calorie tekort dat ik creeer, maar zoals je ziet doe ik er een hoop aan om dit te voorkomen:
    - veel eiwitten (verhoogt stofwisseling)
    - veel visolie (verhoogt stofwisseling)
    - cardio + KT (verhoogt stofwisseling)
    - goede peri workout voeding (verhoogt stofwisseling)
    - maximale duur van 2 weken (zodat stofwisseling niet teveel in kan storten)

    2. niet alles uit het kcal tekort zal dat ik creeer zal uit vet komen, maar zoals je ook kunt zien doe ik er ook een hoop aan om te zorgen dat dat zoveel mogelijk wel zo is:
    - veel eiwitten (zodat lichaamseiwitten gespaard blijven),
    - visolie (stimuleert vetverbranding) 
    - yohimbine (mobiliseert vetzuren)
    - cardio + KT (spiersparend)

    Wat is het netto resultaat van al die factoren? Geen idee, daarom noem ik het ook experimenteren.
    Voor dikkerdjes werkt het in ieder geval wel zonder spierverlies:
     
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/41/3/540
    #11
    Espi
    meten = weten!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 11:20:24 (permalink)
    0
    Goed over nagedacht.

    PSMF werkt fantastisch voor als je echt veel spek hebt en dus minder spiermassa verliest.. het wordt wat kritisch als je vet% redelijk laag is.
    Heb je Lyle's boek gelezen?  Hij adviseert voor categorie 1 (dwz. laag vet%) om niet langer dan 10 dagen achtereen PSMF te doen en dan aan het eind een refeed te doen.. ga je 14 dagen achtereen laag of is dat inclusief refeed?

    Jouw PSMF is echter geen 100% PSMF dieet maar kan me voorstellen dat je niet NOG meer dan 2000kcal per dag wilde cutten. Sowieso mag je dan ook maximaal 2x per week trainen met verlaagde intensiteit en is intervalcardio volstrekt uit den boze. Dus: dit is helemaal geen PSMF, althans niet die van Lyle McDonald (RFL).
    #12
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 13:09:52 (permalink)
    0
    Jouw PSMF is echter geen 100% PSMF dieet maar kan me voorstellen dat je niet NOG meer dan 2000kcal per dag wilde cutten. Sowieso mag je dan ook maximaal 2x per week trainen met verlaagde intensiteit en is intervalcardio volstrekt uit den boze. Dus: dit is helemaal geen PSMF, althans niet die van Lyle McDonald (RFL).

     
    Train weliswaar 3-4x week FB, maar dat is wel maar een training met in totaal zo'n 6 werksets, dus of dat nu echt meer is dan 2x/week met een wat normaler volume....
    Idee daarachter is dat ik ultrakorte trainingen (ook al is het vaker) waarschijnlijk beter trek als ik zo weinig eet en dat ik zo min mogelijk tijd doorbreng in een (te) catabole toestand.
    Het roeien is btw geen intervaltraining, maar heel rustig/technisch roeien zodat ik ondertussen een aflevering van een of andere tv serie kan kijken zoals 24, lost enz. (vandaar 40 min. super blij)
    #13
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 14:03:49 (permalink)
    0
    Prachtig weer, ik vind jou plannetjes altijd geweldig, ik ben blij dat ik je tenminste nog enigsinds op 1 vlak heb kunnen inspirérensuper blijsuper blij, trouwens miste in je training je vechtsport maar dit terzijde, of eigenlijk was ik wel even nieuwsgierig, ben je er mee gestopt??
     
     
    Maar bloody hell 2000 onder onderhoud dat is inderdaad crashen ja, brrrrrrrr, als eiwitbron trouwens problemen met shakes? Eventueel mengen met wat kokos of fruit. Mijn ervaring tot nu toe zijn ( en ik heb zeker nog geen chrashdieet gedaan, maar wel flink onder onderhoud gezeten), is dat ik in elk geval met verbazingwekkend  weinig of geen kh kon en dat het hard ging, maar goed ik denk dat ik heel wat meer vet dan jou mee droeg. Ik had er geen last van en was aan het begin erg bang dat ik geen energie voor mijn trainingen zou hebben. Ok kracht lever je in, althans dat is mijn ervaring, maar telt ook weer mee dat mij set/ repranges spectaculair veranderden, later trok dit flink bij.
     
    Nou weet ik jou gewicht niet precies en je lichaamssamenstelling, maar ik zat toch hoger in de eiwitten, vetten zullen ongeveer gelijk zijn geweest. Typische eigenlijk was dat de metingen die Jack deed, aangaven dat mijn vetpercentage rap afnam, maar mijn vvm iets steeg???, dus was er in die periode ook sprake van toename van spiermassa en daar begrijp ik tot op heden geen bal van.
     
    In elk geval heeft het mij wel geleerd dat ik straks als de echte wedstrijdvoorbereiding gaat beginnen ik in elk geval niet zo bang ben om met weinig kh in mijn dieet te moeten functioneren en eigenlijk voelde ik mij er gewoon beter bij. Ik leverde in elk geval zo'n 1200 kcal in in vergelijking met mijn eigen dieet.
    #14
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 14:35:47 (permalink)
    0
    trouwens miste in je training je vechtsport maar dit terzijde, of eigenlijk was ik wel even nieuwsgierig, ben je er mee gestopt??

     
    Klopt, blessure leed weer es verdrietig  Paar jaar geleden spier in onderarm ingescheurd en daar heb ik afgelopen maanden weer last van. Dus effe geen grappling.
    Vandaar dat ik nu dus maar een andere manier verzonnen heb om pijn te lijden super blij
     
    brrrrrrrr, als eiwitbron trouwens problemen met shakes? Eventueel mengen met wat kokos of fruit. Mijn ervaring tot nu toe zijn ( en ik heb zeker nog geen chrashdieet gedaan, maar wel flink onder onderhoud gezeten), is dat ik in elk geval met verbazingwekkend  weinig of geen kh kon en dat het hard ging

     
    Niet echt problemen met shakes, maar wel voorkeur voor echt voedsel. Enerzijds omdat ik dat gewoon stuk lekkerder en verzadigender vind, anderzijds omdat echt voedsel naast het eiwit nog andere nuttige stoffen bevat die ik liever uit voedsel haal dan uit een pilletje.
    Maar op zich ook wel eens een uitdaging om te proberen, een vloeibaar voedsel dieet (zonder dat je er voor naar het ziekenhuis moet).
    #15
    Espi
    meten = weten!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 14:41:22 (permalink)
    0
    Heel weinig sets en dan 4x trainen is best een strak plan, waarschijnlijk zelfs beter dan 2x en dan meer sets.
     
    Shakes geven trouwens ook niet zo'n gevoel van verzadiging muv micellar caseïne, maar iha is het gewoon beter vast voedsel te eten. Al gaat dit vooral op voor mensen die echt te dik zijn door verkeerde eetgewoonten en met uitsluitend vloeibaar voedsel niet leren hoe ze op gewicht kunnen blijven als het crashdieet voorbij is.. die vervallen weer in oude gewoonten.
    Gewoon extra volume creëren door meer groenten en evt. maaltijd soepen is een betere weg.
    Als het idee van alleen ei-eiwitten niet zo aantrekkelijk is en je denkt dat je toch een beetje keukenprins bent, zou je eens kunnen proberen of je schuimgebak kan maken met hitteresistente zoetstof als zoetmiddel.
    #16
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 14:48:12 (permalink)
    0
    en je denkt dat je toch een beetje keukenprins bent, zou je eens kunnen proberen of je schuimgebak kan maken met hitteresistente zoetstof als zoetmiddel.

     
    Heb je een recept Espi?
    #17
    Espi
    meten = weten!
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 16:27:32 (permalink)
    0
    Enige wat je eigenlijk moet weten is de tijd en temperatuur om ze te bakken en zellfs dat is variabel.

    Qua het stijfkloppen is het mij gewoon nooit echt gelukt. Het enige echt moeilijke aan eiwitten stijfkloppen is dat het 100% vetvrij moet zijn:
    - geen spatje dooier
    - de kom en de klopper volledig vetvrij.

    Het kloppen zelf kan je met de hand doen als je graag je handen traint of domweg met een mixer, dat schijnt weinig uit te maken als je het kan volhouden.
    En dan zorgen dat de pieken niet inzakken, dan moet je de ovendeur dus niet te vroeg of tussentijds openmaken om te kijken.
     
    Maar heb wel een recept gezien, weet alleen niet meer precies waar.
    #18
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 20:32:27 (permalink)
    0
    Ziet er goed uit. Wel vraag ik me af of je hiermee niet te weinig vezels binnenkrijgt. Als je veel minder vezels binnenkrijgt dan voorheen, kan dit je ontlasting aardig in de war schoppen. Ik zie lijnzaad staan, maar geen groente. Ga je zo ver dat je ook die laat staan omwille van de KH? Dan maak ik me toch een beetje zorgen...

    Wat betreft shakes, ben ik het met je eens dat voeding meer vult. Dat is belangrijk als je drastisch minder gaat eten. Ook is TEF van vaste voeding hoger dan van shakes.
    Over recepten: Tonijn met kruiden en eiwitten in de oven is erg lekker. Ik geloof dat het recept hier nog wel ergens op het forum te vinden moet zijn. Het beste kun je zelf experimenteren met kruiden die je lekker vind. Als mijn recepten nog behouden zijn gebleven: Cottage cheese mengen met zwitserse kaas, gemalen komijn en/of knoflook-bieslook-peterselie. Maakt het geheel gelijk minder saai. Met ananas is nog lekkerder, maar ik verwacht dat dat niet helemaal in je plannen past.

    Schuimgebak succesvol maken zonder suiker is erg lastig. Ik heb het weleens geprobeerd, maar het was altijd een teleurstelling. Juist door toevoegen van suiker krijg je zo een mooie structuur in schuimgebak. Dat is mij nooit gelukt met suikervervangers.

    Eiwit goed stijfkloppen en met zoetstof en oploskoffie op smaak brengen is wel lekker en door alle lucht ook goed vullend. Daarvoor kun je het beste wel gepasteuriseerde eiwitten gebruiken. Per liter te koop bij de gemiddelde levensmiddelen groothandel. Het is betaalbaar en dan hoef je ook niet meer het eigeel weg te gooien. Helaas steun je hier wel gelijk de bio industrie mee. Maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

    Veel succes!
    #19
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    RE: Crash Dieet (PSMF) 2009/02/14 20:50:31 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Marcus
    Het roeien is btw geen intervaltraining, maar heel rustig/technisch roeien zodat ik ondertussen een aflevering van een of andere tv serie kan kijken zoals 24, lost enz. (vandaar 40 min. super blij)


    Zo kom ik ook mijn cardio sessies door, alleen op sommig momenten van een serie ga ik automatischer langzamer mijn cardio doen, dat is op de loopband bij mij.
    #20
    Page: 1234 > Showing page 1 of 4
    Jump to:
    © 2021 APG vNext Commercial Version 5.0