Eerste cutschema hulp gevraagd

Author
JW81
Feather Weight
2014/03/23 22:18:03 (permalink)
0

Eerste cutschema hulp gevraagd

Ik zal eerst even een korte inleiding geven aangezien ik jaren niet meer actief geweest ben op het forum.
 
Na jaren trainen kwam er in 2012 een beetje klad in mijn trainingsethos. De motivatie was dalende. Toen vond ik het wel prima, tijd voor andere dingen was mijn gedachte. Wel blijven trainen maar dan op een andere niveau en frequentie. Tot ik eind 2012/begin 2013 dusdanig last van mijn rug kreeg dat het mij verstandig leek een fysiotherapeut te bezoeken. Ik had al jaren last van mijn rug alleen waren de klachten na enkele dagen weer verdwenen. De constatering was een hernia. Daar was ik mooi klaar mee! Helemaal niet meer trainen en alleen maar op de bank liggen voor 2 a 2,5 maand. Misschien kan je al raden wat er toen gebeurde! Niet werken, niet sporten maar bank hangen met lekker voedsel. Na bijna vier maanden van stilliggen en vervolgens fysiotherapie was ik er zogoed als vanaf.
 
Maar de gevolgen waren niet te overzien, lichtelijk overdreven )!
In die vier maanden was ik ruim 12 kilo aangekomen. Dat was me toch teveel van het goede.
Ongeveer in begin Juli ben ik in overleg met mijn fysio weer serieus begonnen met trainen. Dit omdat het weer begon te kriebelen en het overgewicht me toch echt dwars zat.
 
Naar mate de weken verstreken kreeg ik de smaak weer te pakken en begon vaker te trainen tot 4 a 5 keer per week. Ook ging ik veel beter op mijn voeding letten. Ik was op de goede weg beland. Tot nu toe ben ik ongeveer in gewicht 11 kilo gezakt. Hoeveel ik precies ben afgevallen weet ik niet aangezien ik mijn spieren ook heb ontwikkeld. NU ben ik op het punt aangekomen dat ik een serieus cutschema wil gaan volgen.
 
Leeftijd                                                    32
Lengte (cm)                                              176
Totale lichaamsgewicht                               84 kg
Vetpercentage                                          16%
VVM                                                         70,6
Activiteitsfactor                                         1,55
 
Kcal per dag                                      Harris-Benedict                               Katch-Mc-Ardle
BMR                                                     1879 kcal                                           1894 kcal
Onderhoudsniveau                                 2913 kcal                                           2936 kcal
Cutten                                                  2621 kcal                                           2642 kcal
Bulken                                                  3204 kcal                                           3229 kcal
 
Boven staan mijn gegevens zoals die op dit moment zijn. Dat betekend dat ik 2642 calorieën moet nuttigen p/d om te cutten. Ik zit me mijn schema nog te hoog in de calorieën dus hoor graag ideeën over hoe ik het anders kan doen/aan kan passen. Ook is me de verhouding qua e/kh/v niet echt duidelijk. Op internet variëren deze percentages nogal. E/K/V 50%/30%/20%/ of de koolhydraten op 15% heb ik ook gelezen. Sommige geven ook aan dat je vet niet in percentage moet rekenen  maar 1,5 gram per kg lichaamsgewicht. Wat is wijsheid?
Welke percentages worden het meest met succes gehanteerd?  Het volgende heb ik opgesteld via buildmybody calculator. Ik heb deze als bijlage toegevoegd aangezien tabellen in deze post niet tot hun recht komen (.
 
Volgens het rekenprogramma van Buildmybody.nl kom heb ik een overschot van 667 Kcal en 155 gram Eiwitten. En kom ik 67 gram Koolhydraten en 10 gram vetten tekort. Dit op basis van hun cutberekeningen.Graag op en aanmerkingen zodat ik aan de 2600 calorieën kom met een goed uitgebalanceerd dieet. Ik heb er ook aan zitten denken om mijn post workout shake eruit te halen aangezien ik ongeveer een half uur na mijn training eet. Is dit verstandig? Het lijkt me dat je lichaam dan juist eiwitten en snelle koolhydraten (dextrose) nodig heeft.
 
Alvast bedankt voor ieders reactie.
groet, Jan Willem 
post edited by JW81 - 2014/03/23 22:31:08
#1

2 Replies Related Threads

    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re: Eerste cutschema hulp gevraagd 2014/03/24 10:01:04 (permalink)
    0
    mooi eetplan netjes opgezet.
    je zou inderdaad je post workout shake er uit kunnen doen. dan ben je al weer 300 kcal dichter bij je doel.
    wat ik dan zou doen is aankijken hoe het gaat, en dan gaan bijschaven om koolhydraten beetje bij beetje te verminderen.
    #2
    JW81
    Feather Weight
    Re: Eerste cutschema hulp gevraagd 2014/03/24 20:17:11 (permalink)
    0
    Bedankt voor je reactie, ErEf. Maar is een post workout shake niet belangrijk omdat na de training de spieren direct gevoed moeten worden met snelle suikers en eiwitten?
    Kan ik dan niet beter in andere maaltijden de hoeveelheid omlaag brengen?
    Alleen koolhydraten verminderen? Eiwitten worden na 1,7 a 2 gram per kg niet meer opgenomen toch? Is het dan niet zinloos veel meer eiwitten tot je te nemen?
    #3
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0