Eiwitpudding

Author
Espi
meten = weten!
2006/12/16 20:24:03 (permalink)
0

Eiwitpudding

Warempel, deze is nog niet gepost.

Dit is zo lekker dat je niet gelooft dat dit een verantwoord toetje is.

Men neme
- 6 gelatine blaadjes (off. voor 1/2 L vloeistof, dit was voor 1L)
- 200g huttenkaas (evt. uitgelekt)
- fruit in stukjes : vers + vruchtensap of vruchten op conserven (op eigen sap of lichte siroop, al naar wens)
- 1 schep eiwitpoeder

Laat de gelatine een uurtje weken in koud water
Breng heet water aan de kook.
Pureer de huttenkaas met sap van conserven of met vers vruchtensap en een deel van het fruit (plm 1 kwart) erbij. Doe er zo nodig 1 schep eiwitpoeder bij, hiervoor heb ik Lacticel gebruikt.
Los de gelatine op in een beetje heet water en roer dan snel het huttenkaasmengsel erbij.  Fruit in stukjes toevoegen.
Op laten stijven in de koelkast.

De totale hoeveelheid die ik heb gebruikt was bijna 1 liter, afkomstig van een groot glas kersenconserven (600ml+200ml huttenkaas+100ml heet water). Sommigen vinden het resultaat miss te slap, maar zelf zou ik het met 12 blaadjes te stijf hebben gevonden. Nu was de consistentie precies goed.

Bij vers fruit opletten dat je geen verse ananas,  kiwi of papaya moet combineren met gelatine (of was dat alleen met stijfgeklopt eiwit).

Kcals: 570 kcal
KH: 63 g (van de siroop)
eiwit: 61 g
vet: 8g

Zou je ananas op eigen sap gebruiken, dan scheelt dat meteen al een bom KH.

18 Replies Related Threads

Marcel
    Krachtwafel expert
    RE: Eiwitpudding 2006/12/17 18:31:07 (permalink)
    0
    Nou Espi, ik ben misschien wat bevooroordeeld maar huttenkaas met fruit zou ik zelf echt nooit combineren, ik ben benieuwd naar degene die dat wel gaat doen.
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Eiwitpudding 2006/12/17 18:45:31 (permalink)
    0
    Espi, bedoel je magere kwark met huttenkaas?
    Marcel
    Krachtwafel expert
    RE: Eiwitpudding 2006/12/20 19:48:06 (permalink)
    0
    Hoe kom jij nou bij kwark??
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Eiwitpudding 2006/12/20 19:56:06 (permalink)
    0
    Omdat het bijna hetzelfde is (wordt op bijna zelfde manier uit melk gemaakt en zelfde voedingswaarden heeft) en ik magere kwark iets logischer in dit recept zou vinden passen qua smaak.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Eiwitpudding 2006/12/20 20:19:32 (permalink)
    0
    Nee, ik bedoelde huttenkaas; hüttenkäse, cottage cheese voor wie dat mooier vindt klinken.  Leek me gewoon lekkerder. En tja, het was van origine een Amerikaans recept waar ze geen kwark kennen.

Inmiddels ben ik al volledig verslingerd aan dit gerecht en dat is vervelend omdat ik dus toch te veel last van zuivel krijg.

Vooralsnog heb ik 4 varianten gemaakt.

1x dus met kersen op siroop
    2x een eiwitvrije variant, gewoon een gelatinepuddinkje van 3 mandarijntjes die ik tot sap heb vermalen
    1x een variant met alleen Lacticel en 1 verse mango in schijven (helft gepureerd, helft in schijven toegevoegd)
    1x een variant met opnieuw huttenkaas en nu dan Kabicel (wei-eiwit met caseïne-eiwit) maar dan met 40g bosbessen-frambozenjam en 200g bevroren frambozen (vanavond gegeten): alsof een engeltje op je tong piest!

Als je gelatinepuddinkjes ook zo lekker vindt, nog 1 versie die ik vorig jaar vaak at was , 1 blokje pure chocolade oplossen in de net bereide gelatinepudding op basis van hete koffie (met een smaakje).
    Maar goed, het gaat hier dus om eiwitrijke versies.

hehoi
    Nuts for thought
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 09:22:34 (permalink)
    0
    Espi, wat is eigenlijk de voedingswaarde van gelatine?
    En hoeveel heb je nodig? (voor niet al te dikke gelei).

Ik gebruik nooit gelatine, maar misschien eens proberen..
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:18:46 (permalink)
    0
    hm pudding, dan zie ik altijd zo'n geel spul voor mij dat heerlijks smaakt...

niet zo'n stuk doorzichtig gelatine met brokken fruit en kwark door en zohuh?! verbaasd

je kan btw pudding ook zelf gezond maken door er eiwitpoeder met vanille smaak aan toe te voegen, en honing ipv suiker, (of een zoetmiddel als je low carb eet) dan heb ik het wel over ECHTE pudding, niet de hollandse interpretatie van puddingmaf!
    kalajengkin
    voorheen lightweight :P
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:26:28 (permalink)
    0
    wordt geen doorzichtige bonk gelatine met brokjes er in joh! Gewoon goed mixen, dan komt alles goed.
    Wij maken dit soort pudding altijd met slagroom ipv Hüttenkäse of kwark of zo, erg lekker, maar veeeeeeeel calorietjes
    kalajengkin
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:26:59 (permalink)
    0
    en vooral niet vergeten er een lekker likeurtje doorheen te doenknipoogknipoogknipoogknipoogknipoog
    kalajengkin
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:35:25 (permalink)
    0
    en een stuk of wat eiwitten stijfkloppen en er doorscheppen, was ik nog vergeten.
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:39:51 (permalink)
    0
    het enige verschil met fruitkwark(/huttenkaas) is dat er gelatine in zit waardoor het stijf in een vorm staat...

maar het is wel leuk denk ik, ik eet het liefst vanillepudding, die smaak camoufleert ook gemakkelijk!
    Espi
    meten = weten!
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 10:58:46 (permalink)
    0
    Gelatine is heel apart, het is bijna volledig eiwit (wordt gewonnen uit kraakbeen), maar de biologische waarde is 0 omdat er 1 essentieel aminozuur ontbreekt.
    Er zitten 12 blaadjes in een zakje en elk blaadje weegt net geen 2 gram. 6 blaadjes zijn goed voor een halve liter stijve pudding. Per 100g : 370 kcal en 91 g eiwit. 6 blaadjes leveren dus 37 kcal en 9 g eiwit op.

Overtuigde vegetariërs kunnen agar-agar gebruiken op plantaardige basis, alleen bestaat dat weer bijna volledig uit koolhydraten.

hehoi
    Nuts for thought
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 15:21:09 (permalink)
    0
    Ik ga het volgende week eens proberen (eerst gelatine kopen).
    Espi
    meten = weten!
    RE: Eiwitpudding 2006/12/21 17:18:22 (permalink)
    0
    Als je regelmatig eiwitrepen koopt , moet je eens voor de aardigheid achterop kijken. Gelatine is bij nogal wat merken een populair ingrediënt om op een goedkope wijze het eiwitgehalte op te schroeven. Vooral de Atkinsrepen bevatten veel gelatine (en soja vies bah , vroeger was dat kennelijk anders)
    gymgirl
    Middle Weight
    RE: Eiwitpudding 2007/05/31 20:03:19 (permalink)
    0
    espi, dit is echt een heeeel lekker receptje.. Ik het vandaag met aardbeien gedaan en wauw! Precies aarbeienbavaroi.. HMMM!!!!!!!!!! weer iets lekker bij om te eten !!!blij
    gymgirl
    Middle Weight
    RE: Eiwitpudding 2007/06/20 15:20:13 (permalink)
    0
    nog een leuke variant: de eiwitpudding uit het vormpje of potje halen( ik maak de eiwitpudding enkel met zoetstof, cottage cheese, gelatine en kwark)en omgekeerd op een bord mikken, appel in kleine stukjes met wat kaneel in de magnetron warm maken, de appeltjes over het eiwitpuddingkje scheppen (terwijl begint de pudding een beetje te smelten).. Wat rozijntjes en noten erover..hmmmmmmm
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Eiwitpudding 2007/06/21 20:20:02 (permalink)
    0
    Klinkt goed blij
    strepie
    Heavy Weight
    RE: Eiwitpudding 2007/08/09 23:13:16 (permalink)
    0
    Hee Espi,
    Vandaag jouw puddinkje gemaakt. En het was heerlijk! Manlief, zoon en ik hebben gesmuld. Had ze met ananas gemaakt op eigen sap en er een scoop eiwit-
    poeder bijgedaan. Dat laatste doe ik niet meer want de vaniliegeur van het eiwitpoeder leidde teveel af van de heerlijke pudding. Vond het echt super!
    Thanx a lot dus voor dit recept super blij
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0