Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel

Author
Miepie
De Terriër
2010/01/18 13:28:00 (permalink)
0

Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel

Met al die voedingsdeskundigen hier, heeft iemand hier vast wel een idee over.

Ik eet sinds 3 weken eiwitten (kwark, vlees, vis, kaas et.c), veel groenten en 2 fruit op een dag. 's Ochtends een kom havermout
Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, diner, eindsnack
Ik heb nooit honger. De suiker-/zoettrek is verdwenen.
Het South Beach principe.

Nu val ik elke week zo'n 9 ons af. Dit moet wel gaan stoppen. Ik weeg nu 68 kg met een lengte van 1.69. Naar 66 kg mag nog wel, maar dan ga ik er te vervallen uitzien knipoog. Ik ben geen 20 meer.

Eigenlijk bevalt het me wel om geen brood, pasta, aardappelen etc. meer te eten. Ik mis het niet en vind het meer een verarming van mijn voeding als ik ze toe moet gaan voegen. Ik krijg dan een beetje het gevoel van: "Bijvoeren met biks"

Wat kan ik nu het beste doen om mijn gewicht te stabiliseren?
Meer fruit?
Nog meer groenten?
Meer eiwitten?
Meer havermout of vaker?

Iemand hier ervaring mee?

19 Replies Related Threads

Espi
    meten = weten!
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 13:43:41 (permalink)
    0
    Calorierijke voeding waar dat zetmeel niet in zit, is het meest voor de hand liggende: noten tikken flink aan, vooral de vetste & lekkerste macadamianoten. Vette vis en wat meer kaas tikt ook enorm aan. Kortom, ik zie dat probleem alleen in de portemonnee.. zij het dat magere kaas , vlees & vis vaak juist duurder is dan de vettere soorten.
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 14:39:34 (permalink)
    0
    Tja. Al dat lekkers gaat wel wat kosten... Mmmm. Dan zal ik misschien toch weer aan de boterham met pindakaas moeten.

Dit is zo'n beetje wat ik nu eet.

Ontbijt
    30 gr havermout (vanaf deze week 40 gr)
    20 gr rozijnen 
    250 ml halfvolle melk
    1 gekookt ei
    groot glas tomaten- of groentesap

Tussendoor:
    100 gr kipfilet of rundergehakt (soms 30-60 gr 30+ kaas)
    een fruit (2 kiwi's, twee mandarijnen, 1 peer, appel, 125 gr druiven)
    2 koffie met melk
    thee, water

Lunch
    2 eieren
    100 gr tonijn in water
    1 tomaat
    ca 75 gr stukjes komkommer (voor de knapper in mijn salade)
    15 gr mayonaise
    ca 200 gr courgette/paprika (gebakken)
    olijfolie om in te bakken

Tusendoor:
    130 gr kwark
    een fruit (zie boven)
    Soms een handje cashewnootjes tegen de tijd dat we moeten gaan eten.
    thee

Diner:
    ca 120 gr vlees/vis (soms mager, soms vetter) soms gecombineerd met ham en/of geraspte kaas of ei
    200-300 gr groenten gebakken
    olijfolie om in te bakken
    soms iets van kruidenmix (bijv. voor macaroni of nasi). We houden niet van zout, dus meestal een half zakje voor 3 personen.

Avondsnack:
    130 gr kwark
    soms een plakje gebakken rookkaas

1 koffie met melk
    thee
    water

Volgens mij kom ik nog niet aan de 2000 kcal. Dat klopt ook wel, anders zou ik geen 8-9 ons verliezen per week maf!
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 16:11:22 (permalink)
    0
    2,7kg vind ik niet zo'n dramatisch gewichtsverlies als je flinl KH bent gaan schrappen in de zin dat je in het begin flink wat watergewicht zou verwachten te verliezen.
    Persoonlijk zou ik het dus nog effe aankijken. Zou namelijk heel goed kunnen dat je waterverlies snel zal stabiliseren en pas daarna zie je dan je 'ware' gewichtsverlies, waaruit je kan afleiden of je kcal omhoog/omlaag moet gooien of zelfde houden.
    Waar ligt je onderhoud normaal op qua kcal?
    patrick
    Moderator
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 20:03:51 (permalink)
    0
    je bent pas 3 weken bezig. eerste week heeft je lichaam meestal nodig om te wennen. Dus het is met name vocht wat je nu verloren hebt. Gewoon zo doorgaan. De rek is er over 1,5 week wel uit. En je kan verhoudingsgewijs meer groenten gaan eten, dit vult sneller.
    Ik zweer ook bij eiwitten, groenten en fruit. wil niet zeggen dat ik nooit meer zetmeel eet, boterham met pindakaas blijft lekker super blij maar heb er wel direct spijt van.
    mocht je het te snel gaan vinden dan kan je de eiwitten en carbs verhogen.
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 20:47:57 (permalink)
    0
    Mijn onderhoud is een beetje moeilijk vast te stellen. Ik schommel nogal met mijn gewicht zo tussen 71/72 en 69 kg. Het laatste halfjaar met KT (sinds mei) leek het een beetje op of net boven 2000 kcal per dag te zitten, maar was er een kilo af, dan snoepte ik het er ook weer aanblij. Het echte onderhoud ligt dus waarschijnlijk nóg iets hoger, zonder de snoeperijen dan. Dat geëmmer ben ik nu zat, vandaar deze aanpak. Ik wil ook geen Kcal meer tellen en proberen de keukenweegschaal in de kast te laten. Ik woog werkelijk alles op de gram. Dat hoeft op deze manier niet meer.

Ik zal nog even afwachten wat het doet met een beetje meer havermout. Daar kun je me voor wakker maken knipoog. Ik heb nog twee kilo speling en als ik 65 kg weeg ben ik niet direct vel over been super blij
    Enneh zo'n straf is die boterham met pindakaas niet. Als dat het aanzetten tot snoepen maar weer niet aanwakkert.

ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 20:58:44 (permalink)
    0
    een paar maanden geleden toen ik met ongeveer zo'n zelfde dieet begon raakte ik 8 kilo kwijt in een week of 5. wanneer overtollig vocht uit je systeem is, zal je of op je gewicht blijven zitten of iets meer af vallen. Dat ligt er aan hoeveel kcal je eet en wat je verbruikt. waarmee ik marcus z'n post onderschrijf
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/18 22:09:18 (permalink)
    0
    Oh. In de eerste week was het trouwens 1.7 kg.

Ik heb ook niet echt een overgewicht. Dat scheelt misschien ook in het niet zo heel veel afvallen. Boterhammen ad ik ook daarvoor al niet meer.
    Voor ik met dit eten begon sportte ik aardig fanatiek. Dat heeft even op een laag pitje gestaan en ga ik nu weer oppakken. Ook dat zal mee gaan spelen.
    Ik zal het even zou houden als het nu is. Ben benieuwd wat het gaat doen.

Marcus
    Natural born chiller
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/19 05:00:51 (permalink)
    0
    Mijn onderhoud is een beetje moeilijk vast te stellen. Ik schommel nogal met mijn gewicht zo tussen 71/72 en 69 kg. Het laatste halfjaar met KT (sinds mei) leek het een beetje op of net boven 2000 kcal per dag te zitten, maar was er een kilo af, dan snoepte ik het er ook weer aanblij. Het echte onderhoud ligt dus waarschijnlijk nóg iets hoger, zonder de snoeperijen dan. Dat geëmmer ben ik nu zat, vandaar deze aanpak. Ik wil ook geen Kcal meer tellen en proberen de keukenweegschaal in de kast te laten. Ik woog werkelijk alles op de gram. Dat hoeft op deze manier niet meer.

Bedoel ook niet dat je je onderhoud tot 3 cijfers achter de komma zou moeten weten, alleen een indicatie zodat je kunt beoordelen wat er nu gebeurt. Had uit wat er gebeurt een heel andere conclusie getrokken bijvoorbeeld als ik het idee had dat je onderhoud 4000kcal was zoals je je kunt voorstellen super blij
    Maar aangezien je rond je onderhoud of net iets daaronder eet, lijk het mij het meest waarschijnlijk dat dat vlotte gewichtsverlies water is en moet je effe afwachten hoe je je kcal bij moet stellen tot dat waterverlies gestabiliseerd is.
    En ook niet flippen als je (net zo tijdelijk) een paar kilo's aankomt na zeg een een paar dagen flink veel KH eten om 1 of andere reden (cheaten, sociale verplichtingen enz.). Dat is dan even goed watergewicht wat je zo weer kwijt bent.
    hehoi
    Nuts for thought
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/20 09:33:53 (permalink)
    0
    Ik zou de hoeveelheid havermout lekker verdubbelen, daar kun je mij ook voor wakker maken en ik neem 60 gram, door kwark/yoghurt , 125 gram frambozen en nog 4 eiwitten. Heerlijk.
    Verder zou ik persoonlijk lekker noten toevoegen en vette vis. Fruit.
    Remco
    cuore sportivo
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/20 10:11:14 (permalink)
    0
    Ik zie nagenoeg geen vetten in je huidige voedingsschema, is dat bewust of supplementeer je daarin? (visolie capsules oid)
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/20 11:41:05 (permalink)
    0
    Hoe voel je je? Als je echt te weinig eet, dan wordt je vanzelf slap, geirriteerd en gaat ook je kracht snel achteruit.
    Heb je genoeg energie, geen honger en voel je je verder goed?

Dan geen zorgen maken en gewoon zo verder gaan.

Paar dingen die me opvallen:

Weinig zetmeel, maar met de koolhydraten valt het volgens mij wel mee. Je ontbijt bestaat uit redelijk wat koolhydraten (melk, rozijnen, havermout). 
    Kies ook voor besvruchten. Goede tip van hehoi: frambozen door je kwark of gemengde bosvruchten. De gemiddelde supermarkt heeft deze tegenwoordig in de vriezer.
    130 gr kwark is trouwens wel een erg kleine portie. Kun je daar niet wat meer van maken?

Je vetinname kan ook beter:
    Let op afwisseling dierlijke vetten / plantaardig en het belangrijkste: De omega 3. Een visolie supplement is meestal ook geen overbodige luxe.
    Olijfolie liever niet in bakken, maar rauw. Beter geschikt is om te verhitten: kokosvet of rijstkiemolie.  
    En natuurlijk ongebrande noten (geen cashews, maar liever walnoten, pecannoten, hazelnoten, paranoten, amandelen).
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/20 13:07:24 (permalink)
    0
    @Hehoi: lijkt mij een goed plan knipoog

@Remco: Ik neem twee capsules per dag. Verder bak ik alles in olijfolie en kom ik aan minimaal 3 eieren per dag. Ik zit met mijn huidige voeding op 1900 Kcal, 157 gr eiwit, 149 gr KH, 75 gr vet op een gewicht van 68 kg. Dan reken ik met kipfilet en tonijn. Bij zalm en rundergehakt licht het iets hoger uiteraard.

@Cowgirl: Ik voel me kiplekker en bárst van de energie. Zelfs mijn humeur is er op vooruit gegaan super blij zeggen ze hier.
    Voldoende koolhydraten inderdaad, maar niet volgens de standaard van het voedingscentrum (of die al weet wat goed voor je is niet lekker van) Ik eet dan ook geen lowcarb. Of heb ik dat wel gezegd?
    Kwark en hüttenkäse kan ik wat opschroeven. Vind ik helemaal niet erg maf!.
    Naar de olie kan ik eens kijken. Waarom niet bakken in olijfolie? Dat is toch juist goed?
    Heb net een zak cashewnoten gekocht niet lekker van. Zal volgende keer voor die andere noten kijken.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng: Learning all the time!

Cowgirl Herb
    goes bananas
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 11:05:25 (permalink)
    0
    Olijfolie is gezond als het van de eerste persing is, koud geperst en ongeraffineerd. Hier zitten veel gezonde stofjes in en het zal je gezondheid goed doen. Er blijft alleen niets van die gezonde stoffen over als je in de olie bakt (of te lang in je keukenkastje laat staan). Beter om deze over je sla te doen, maar nog beter (en goedkoper) gewoon hele olijven erdoor doen.

De hele hype rondom olijfolie zorgt ervoor dat je er altijd te veel voor betaald en dat ermee gerotzooid wordt. Olijven worden "dood"  geperst, goede olie wordt verdund met geraffineerde olie etc. etc.
    Het is ook gewoon een vreemd product. Voor olie die de minste bewerkingen heeft ondergaan, betaal je het meest. Vaak is de olie oud, ranzig en wordt tijdens het productieproces al meerdere keren verhit voordat jij het zelf in de pan doet. Dat de olie niet goed is kun je meestel ook wel ruiken. De bittere smaak is ook niet van de olijven. Dat hoort helemaal niet. Ik durf stellig te beweren dat het treurig is gesteld met de kwaliteit van de meeste olijfolie die je in NL kunt kopen.

Om zo veilig mogelijk te verhitten kun je beter olie nemen met een hoog rookpunt zoals rijstolie. Omdat we verhoudingsgewijs al veel omega 6 binnenkrijgen, kun je nog beter een vet nemen wat niet voornamelijk uit omega 6 bestaat. Kokosolie/kokosvet is hiervoor de beste keuze. Al moet je dit niet bij het voedingscentrum gaan navragen, die zijn nog in de veronderstelling dat alle verzadigde vetten slecht voor je zijn.  
    Gewoon de goedkope geraffineerde kokosvet van de toko gebruiken en niet de dure van de natuurvoedingswinkel, want daarvoor geld hetzelfde als de gezonde stofjes in de olijfolie. Dan kun je beter de hele kokosnoot eten dan de dure koudgeperste olie gebruiken. Bij gebruik hiervan zal je kipfilet ook minder snel bruin kleuren. Dit is het begin van verbranden en hierbij ontstaan ook giftige stoffen.
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 13:04:01 (permalink)
    0
    Hè. Dat bruine korstje op de kipfilet vind ik nu juist zo lekker.

Ik heb altijd Bertolli Extra Vergine 1e persing. Die krijgt hier niet zoveel kans om oud te worden hoor. 
    Ik zal eens opzoek gaan naar kokosolie. Ik weet hier geen Toko te zitten. Zal ik wel voor naar Rotterdam moeten.

Bedankt voor de uitleg knipoog
    Espi
    meten = weten!
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 13:12:44 (permalink)
    0
    Kokosolie is dan wel in de extra virgiene variant wel extreem lekker, maar dan gaat alles naar kokos smaken.
    Geraffineerde kokosolie is smaakloos. Boven 25 graden ook vloeibaar, vandaar dat je soms van die 'malle' kleine flesjes ziet met smalle openingen en waar dan vast vet in zit.. dat is in de tropen gewoon vloeibaar.

Bak zelf of met die virgiene kokosolie of met roomboter en slechts zelden met olijfolie.
    Klinkt raar, maar die kokosolie (vet) is ook heerlijk in koffie (als je van zoet houdt)
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 19:31:36 (permalink)
    0
    Goeie tips hier blij ik dacht ook aan de inname van je vetten toen ik de startpost las, Miepie.

En ik heb net koffie op met een klein bonkje kokosvet. Is inderdaad lekker!
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 19:50:30 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Miepie
    Ik neem twee capsules per dag. Verder bak ik alles in olijfolie en kom ik aan minimaal 3 eieren per dag. Ik zit met mijn huidige voeding op 1900 Kcal, 157 gr eiwit, 149 gr KH, 75 gr vet op een gewicht van 68 kg. Dan reken ik met kipfilet en tonijn. Bij zalm en rundergehakt licht het iets hoger uiteraard.

Is dit dan nog niet genoeg?
    Ik heb voor morgen een flinke scheut olijfolie in mijn tonijnsalade gedaan ipv mayonaise. Eens kijken hoe dat bevalt.

Ik heb ook een poosje 20 gr gemalen lijnzaad in mijn havermout gedaan, maar uiteindelijk vond ik dat zonde van de smaak van mijn havermout.
    Misschien toch weer doen?

Marcus
    Natural born chiller
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/01/21 20:25:32 (permalink)
    0
    Ik heb ook een poosje 20 gr gemalen lijnzaad in mijn havermout gedaan, maar uiteindelijk vond ik dat zonde van de smaak van mijn havermout.
    Misschien toch weer doen?

Zijn denk ik zat andere manieren te bedenken om gemalen lijnzaad aan je dieet toe te voegen die de smaak van iets voor je gevoel niet verzieken.

Wat ik persoonlijk altijd lekker vond, was een smoothie van fruit, magere kwark en lijnzaad.
    Nu eet ik het 's avonds door een smoothie met kwark, zonder fruit maar met een half zakje bolero erdoorheen voor de smaak (haal ik bij surinaamse toko):

http://www.kiessuikervrij.nl/webwinkel/index.php?main_page=index&cPath=23

Misschien kun je het in een omelet verwerken of door een flinke portie groenten mikken enz. enz.
    Miepie
    De Terriër
    RE: Eiwitten en groenten, bijna geen zetmeel 2010/02/01 22:05:02 (permalink)
    0
    Ik heb het lijnzaad weer in de havermout gedaan. Het is meer het idee dat er lijnzaad in zit dat het niet lekker zou zijn, want proeven doe je het eigenlijk niet. Niet te droog houden.
    Vanmorgen gaf de weegschaal 67 aan. Wordt het toch tijd voor een boterham met pindakaas hier een daar of wat nootjes, want met meer groenten en fruit ga ik het niet redden om het afvallen te stoppen maf!
    Errug
    Jump to:
    © 2021 APG vNext Commercial Version 5.0