Frituren/bakken in kokosolie

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
ErEf
Growing pains BFF AD
2010/08/21 12:18:18 (permalink)
5 (2)

Frituren/bakken in kokosolie

Het is al weer een jaar geleden dat ik er mee begon om thuis in ons gezin te bakken in kokosolie. Ook een frituurpan is niet gevuld met vloeibaar frituurvet of een ander alternatief, maar met kokosolie.

Ons gezin bestaat uit 6 personen en traditiegetrouw eten we 's zaterdags een patatje en ik wil dan wel dat het zo gezond mogelijk gebeurt. Zelf de aardappelen schillen snijden, wassen en afdrogen. Even voorbakken en daarna in kleine porties af bakken.

Goed dus.. een jaar geleden begonnen met het vullen van de frituurpan met kokosolie of -vet, hoe je het noemen wilt maakt niet uit. als het gestold is zijn we geneigd om het vet te noemen en als het vloeibaar is noemen wet het olie. Dat betekend dat het in deze zomermaanden semi-vloeibaar is. Kan je het geloven dat we een jaar lang hebben we gebakken met dezelfde olie? nee? Feitelijk is het ook niet zo, maar er is wel een verschil met het plantaardige frituurvet wat je regelmatig moet verwisselen. Kokosolie hoef je namelijk niet te verwisselen.
Kokosolie heeft een kookpunt van 240 graden en frituren doe je op 180 graden. Kokosolie verbrand dus niet.
Het enige onderhoud wat je er wel aan hebt is dat je de olie na het frituren even door een filter of zeef moet halen. Daarmee haal je de restjes er uit die na het bakken achter blijven.
Ook zul je merken dat na een paar keer bakken er minder kokosolie in de pan zit. Dat verdwijnt natuurlijk met het eten uit de pan. En er blijft ook altijd wat over in de zeef na het filteren. Daarom koop ik zo om de twee weken een potje kokosolie en daarmee vul ik het kokosvet weer aan.
Kokosvet is wel duurder dan andere frituurvetten, maar omdat je dus niet steeds de hele pan met vet moet verschonen betwijfel ik het of bakken in kokosvet duurder is. En dan nog wegen de voordelen op tegen een klein beetje prijsverschil.
We bakken ook geen kant en klare patat uit zakken. Als je eenmaal begonnen bent om zelf patat te maken en te bakken in kokosolie dan is dat kant en klare patat gewoon niet lekker meer. Het is ook een hele klus wel om zelf patat te maken, en het voordeel daarvan is dat 1x in de week meer dan genoeg is blij

Als je dus de gewoonte hebt of wilt houden om af en toe een patatje te bakken kan ik je na een jaar frituren in kokosolie dat van harte aanraden.

21 Replies Related Threads

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 12:27:52 (permalink)
    0
    Ik heb wel 's custommade patatjes gebakken in m'n wok, maar kokosolievet ga ik zeker proberen! Klinkt goed!
    En: Goede post!  
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 12:37:45 (permalink)
    0
    gebruik je een frituurpan?

maak je ook de mayo zelf?
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 12:38:52 (permalink)
    0
    ErEf
    [...]

Goed dus.. een jaar geleden begonnen met het vullen van de frituurpan met kokosolie of -vet, hoe je het noemen wilt maakt niet uit. als het gestold is zijn we geneigd om het vet te noemen en als het vloeibaar is noemen wet het olie.

knipoog
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 13:01:09 (permalink)
    0
    ik heb een tijd lang een tefal frituurpan gehad, maar ik ben ondertussen niet meer zo happy met het loslaten van de teflon laag. beetje bij beetje zag ik dat verdwijnen uit de pan, beschadigingen, het schuren van het mandje etc. en de gedachte waar dat toch allemaal heen ging. ik geloof zeker dat er wat van die deeltjes mee gaan in het voedsel.
    toen die pan stuk ging omdat het automatisch filtermechanisme bleef lekken, had ik er vrede mee de pan weg te gooien.
    Nu heb heb ik een eenvoudige geëmailleerde pan en die staat op het vuur, zoals het vroeger ging. Ook makkelijker schoon te houden.

Wat me ook opviel aan het bakken in kokosolie is het verschil met de aanslag die alle plantaardige (voorbewerkte) frituurvetten hebben. Kokosolie laat helemaal geen donkergele aangekoekte aanslag achter. En of je nu in diamant, becel of wat dan ook frituurt, na een tijdje is de deksel, het mandje en alles wat boven het olie niveau zit bruin. Kokosolie heeft dat niet.
    miemie
    Metal Lady
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 13:12:52 (permalink)
    0
    ErEf

Het is al weer een jaar geleden dat ik er mee begon om thuis in ons gezin te bakken in kokosolie. Ook een frituurpan is niet gevuld met vloeibaar frituurvet of een ander alternatief, maar met kokosolie.

Ons gezin bestaat uit 6 personen en traditiegetrouw eten we 's zaterdags een patatje en ik wil dan wel dat het zo gezond mogelijk gebeurt. Zelf de aardappelen schillen snijden, wassen en afdrogen. Even voorbakken en daarna in kleine porties af bakken. 

Amai,ben fier op je,net een echte Belg super blijknipoogknipoogknipoog
    Volgende keer koop ik kokosolie voor in onze frituurpan,thanx
    teddybeerke
    hug on own risc
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 13:18:40 (permalink)
    0
    ik gebruik cocosolie om te wokken en onze frietpot is ook met cocosolie en je smaakt het verschil echt niet.
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 13:40:59 (permalink)
    0
    zeg nou .. en dat verschil proef je.. heerlijk! knipoog
    Espi
    meten = weten!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 13:58:09 (permalink)
    0
    Dan moet je voor frituren wel geurloze kokosolie nemen. Zelf bak ik in naar kokos geurende virgiene kokosolie : erg lekker voor zoete omeletjes (mijn dagelijkse ontbijt) of gerechten , die met zo'n smaak lekker zijn, maar niet zozeer voor een stukje vlees.
    Geurloze kokosolie is dan beter...

ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 14:17:05 (permalink)
    0
    klopt. dat is een puntje op de i.
    bakken is virgine kokosolie is ook te kostbaar. te halen bij elke toko. ik betaal 2.75 per pot.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/21 14:52:50 (permalink)
    0
    Ik heb beide in huis, met en zonder geur en gebruik het door elkaar. In mijn frituurpan (overigens geheel van staal zonder teflon oid) zit momenteel rijstolie maar als het aan vervanging toe is dan was kokosolie het volgende plan blij

miemie
    Metal Lady
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 08:49:03 (permalink)
    0
    Dan is da een goe plan é Sis'kesuper blijknipoog

P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 09:39:39 (permalink)
    0
    Waar koop je geurloze kokosolie?
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 10:07:38 (permalink)
    0
    Ik kwam het onlangs tegen bij een natuurvoedingswinkel maar misschien hebben ze het ook wel bij een toko. Daar was ik eigenlijk naar op zoek maar ben ik langs gelopen zonder te zien dat het een toko was, volgens mijn collega's.
    Dave Hawk
    IFBB/NBBF wereldrecordhouder
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 11:50:51 (permalink)
    0
    Idd kokosolie is een goed alternatief m.b.t. frituren.
    Zelf bak en grill ik alles met Pam Cocking Spray (0% vet), vind ik echt ideaal en is ook nog eens erg makkelijk.
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 12:27:41 (permalink)
    0
    Bij de meeste tokos heb je kokosolie met geur en bij de meeste natuurvoedingswinkels heb je alleen dure extra virgin kokosolie.
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 12:35:04 (permalink)
    +1 (1)
    Idd, ik bestel de geurloze hier
    http://www.biovoordeel.nl...r-goedkoper/top-1.html
    Dat scheelt al een stuk met de natuurwinkel

Maar die is niet extra vigin, die staat ook op de site maar is een stuk duurder
    http://www.biovoordeel.nl...-virgin-2-of-8-kg.html
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 13:17:14 (permalink)
    0
    Goeie tip frituren in kokosolie.
    Wij eten ok wel eens in het weekend patatjes die wij zelf frituren
    en dit lijkt mij ook veel gezonder en je kunt het ook nog een langer gebruiken.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 14:49:05 (permalink)
    0
    Dave Hawk

Idd kokosolie is een goed alternatief m.b.t. frituren.
    Zelf bak en grill ik alles met Pam Cocking Spray (0% vet), vind ik echt ideaal en is ook nog eens erg makkelijk.

Cocking Spray?
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Frituren/bakken in kokosolie 2010/08/22 18:56:09 (permalink)
    0

Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0