Graag tips/comments op mijn eetschema!

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Shan-on
Heavy Weight
2011/09/01 14:10:38 (permalink)
0

Graag tips/comments op mijn eetschema!

Ik zou heel graag tips en/of commentaar willen op mijn eetschema, omdat ik dit keer echt gezond wil afvallen (zie mijn voorstelstukje op het forum even voorstellen). Eerst wat basic info over mezelf:
 
Ik heet Shanon, ben 20 jaar, 1,77 lang en weeg nu 85 kilo.
Ik heb opzich wel wat spieropbouw, voornamelijk in mijn benen, buik en armen maar ik wil graag meer spieren kweken! Daarnaast zijn mijn heupen/bovenbenen/billen echt mijn rampgebied (vetopslagplaats...) dus daar zou ik specifiek wel wat aan willen doen: die tips zijn ook welkom blij
 
Mijn eetschema, dit eet ik ongeveer elke dag:
 
Ontbijt +/- 7.00
 
200 ml. magere yoghurt met muesli;
250 m. halfvolle melk of optimel;
Eventueel een stuk fruit.
 
Tussendoor +/- 9.30
 
Een plak ontbijtkoek;
Thee en water.
 
Lunch +/- 12.00
 
2-3 bruine boterhammen met becel en vleeswaren (achterham of kipfilet oid);
Soms een kop heldere soep of gewone soep (dan eet ik een broodje minder);
Thee en water.
 
Tussendoor +/- 14.00 en 16.00
 
2 keer 1 stuk fruit (appel, peer, banaan etc).
 
Avondeten +/- 17.30
 
Afhankelijk van wat er thuis op tafel staat (ik woon nog thuis, heb ik helaas dus weinig invloed op)
Meestal is het aardappels met groente en vlees/ei, pasta of een overgerecht (wraps, lasagne e.d.).
 
Tussendoor +/- 19.30 (niet elke avond)
 
Een stuk fruit of ontbijtkoek, rijstwafel o.i.d.;
Een glas light drinken
 
Daarnaast sport ik meestal 's avonds omdat ik overdag naar school ga (op dit moment loop ik stage van 8.15 - 16.45), is het verstandig om daarna iets te eten? Zo ja, tips zijn welkom!
 
Alvast enorm bedankt blij
#1

25 Replies Related Threads

    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 17:37:02 (permalink)
    0
    Ik z ou sowieso na je sporten iets eten, zodat je bloedsuikerspiegel weer een beetje op peil komt, en je wat kan herstellen. 
     
    Hoeveel calorieën zijn dit? Het lijkt namelijk nogal weinig eten. 
    #2
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 18:22:44 (permalink)
    0
    Het lijkt mij ook niet veel. Ik zou meer eiwit en vetten toevoegen en bijvb de ontbijtkoek eruit. Snelle suikers zijn prima na ontwaken en zware inspanning zoals training maar op andere momenten is die insulinepiek niet wenselijk (stimuleert vetopslag)
    Eiwitten zijn bouwstoffen en oa erg belangrijk voor je spieren en hebben een thermogenetisch effect, dwz dat het je stofwisseling verhoogt. Vetten hebben ook een gunstig hormonaal effect. Denk aan noten, avocado, kokos, olijfolie, vette vis. En ook roomboter, dit zou ik liever op mn brood doen. Is gezonder dan die bewerkte Becel knipoog
     
    #3
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 18:28:42 (permalink)
    0
    #4
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 20:41:06 (permalink)
    0
    Bedankt alvast voor de reacties super blij
    Oke de tip voor eten na het sporten is wel handig. Alleen wat is goed om dat te eten? Fruit, of iets van noten?
     
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een slechte eter ben.. Ik lust namelijk niet enorm veel
    Meer eiwitten vind ik wel logisch klinken, alleen wat kan ik dan het beste nemen?
     
    Sorry ik ben echt een leek wat betreft afvallen/spieropbouw..
     
    En nog de reactie over dat dit weinig is, is het echt weinig? Ik zit namelijk de hele dag vol! Ik heb nooit extra trek of vreetbuien ofzo (gelukkig ) Ik zal eens kijken hoeveel kcal ik ongeveer op een dag binnenkrijg!
    #5
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 20:43:53 (permalink)
    0
    Je lichaam went redelijk aan wat 't krijgt, dus als het te weinig is zal je op een gegeven moment niet meer een hongerprikkel krijgen. 
     
    Na je training kies ik meestal voor iets waar zowel vetten als kh en eiwitten inzitten. a
     
    Wat voor sport doe je eigenlijk? 
    #6
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 20:52:24 (permalink)
    0
    Ik kom qua kcal uit op ongeveer 1500 tot 1800 per dag, afhankelijk van het avondeten blij
     
    En om meteen even te reageren: ik doe aan fitness. Een half uur cardio (crosstrainer en nog zoiets waarmee je een schaatsbeweging maakt, geen idee hoe die heet!) en ongeveer 45 min. krachttraining, voor mijn rug/armen en schouders, buik en benen.
    #7
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 21:00:36 (permalink)
    0
    Wat at je hiervoor? En ik zou cardio na je krachttraining doen. knipoog 
    #8
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 21:07:25 (permalink)
    0
    Hiervoor at ik zo'n 2200 kcal per dag, soms meer. Sinds een tijdje is hier thuis iedereen aan de maaltijdshakes dus de avondmaaltijden zijn een stuk gezonder ipv altijd gemakkelijk (chinees, patat, weinig groente/aardappels).
     
    Die maaltijdshakes zijn voor mij geen optie, omdat ik er na een uur alweer honger van krijg.. en ik ook niet heel snel wil afvallen om daarna weer te gaan jojo-en.
    #9
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 21:16:13 (permalink)
    0
    Over afvallen en spieriobouw; In die link wordt het heel duidelijk uitgelegd blij
     
    Eiwit; 
    bak magere kwark (met noten of fruit bijvb),
    gekookte eitjes    
    stukjes kipfilet     
    blikje tonijn    
    Biefstuk
    Daar zou je een salade van kunnen maken, als lunch.
    Wat gerookte zalm erdoor bijvb geeft veel smaak en zijn goeie vetten.
     
    Na training  eet ik vooral kh en eiwit.   (shake/ijs gemaakt van eiwitpoeder en fruit en melk)
     
     
     
     
    #10
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 21:20:39 (permalink)
    0
    Aah kijk daar kan ik concreet iets mee!
    Gelukkig ben ik echt een salademonster dus dat gaat er wel in blij
     
    Eiwitpoeder, waar koop je dat? En is dat heel duur? (aangezien mn ouders hiervoor niet gaan betalen haha.....) Want dat is wel een goede aanvulling voor na het sporten in elk geval. Als ik weer ga dan laat ik meteen mijn schema aanpassen naar eerst kracht en dan cardio. Wel eerst een warming up natuurlijk.
     
    Morgen zal ik die link eens uitgebreid doorlezen, maar in elk geval alvast bedankt voor jullie hulp! super blij
    #11
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/01 23:08:35 (permalink)
    0
    Wat ik in je huidige voeding mis zijn goede vetten. Verder (maar dat is al gezegd eigenlijk blij ) zou ik de ontbijtkoek vervangen door een betere snack, eitje bijvoorbeeld, en de becel eruit mikken en roomboter gebruiken als je boter wilt. 
     
    Ben benieuwd wat je aan gaat passen n.a.v. de info
    #12
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/02 10:18:17 (permalink)
    0
    Jeetje het is toch nog best lastig om een goed schema in elkaar te zetten!
     
    Nou heb ik de basis al wel aardig in beeld, ik wil afvallen qua vet dus ik moet een negatieve energiebalans creeeren. Logisch verhaal! Het verhaal over de voedingsstoffen is ook logisch, dus daar kan ik zeer zeker wat mee. Nu alleen nog omtoveren naar de praktijk!
     
    Dingen die ik in elk geval ga aanpassen:
    - na het sporten iets eten met eiwitpoeder, zoals melk/yoghurt en fruit;
    - over de dag meer eiwitten toevoegen dmv kwark, eieren en vlees;
    - meer vetten eten, als noten en vis.
     
    Voor vandaag heb ik vanmorgen een volkoren cracker met ei extra gegeten, staat er voor vanmiddag een salade op het menu, avondeten weet ik helaas niet en als avondsnack ga ik voor kwark en noten.
     
    Ik ga volgende week eens flink aan het rommelen met een eetschema, om tot iets te komen wat ik elke dag als basis kan gebruiken.
     
    Thanx voor de hulp!
    #13
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/02 18:21:04 (permalink)
    0
    Fijn dat je wat met de info kan en doet blij
     
    Een eiwitpoeder is geen must hoor, je kan er wel lekkere dingen mee maken super blij
     
    #14
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/02 20:42:39 (permalink)
    0
    Maar een wheyshake na de training voorziet je wel van alle aminozuren die belangrijk zijn.
    Da's wel mooi meegenomen dus super blij
    Google maar eens, er zijn veel websites waar je dat kan bestellen. Prijs is afhankelijk van de kwaliteit en soort, reken op een paar tientjes.
    #15
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/02 20:57:51 (permalink)
    0
    Ik gebruik al jaren geen eiwitpoeder meer, omdat ik 't qua voeding redelijk makkelijk bij kan eten. Ik zou kritisch kijken naar je herstel en of je voldoende binnen kan krijgen. 
    post edited by SheRu - 2011/09/02 22:22:11
    #16
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/02 22:10:26 (permalink)
    0
    Ik mik het wel door smoothies blij en sinds kort mogen aanbieders hier op het forum bij "supplementen" ook hun waar aanbieden, daar kun je ook eens neuzen als je het wilt gebruiken en toch gaat vergelijken. Zoals gezegd is het geen absolute eis dát je het gebruikt.
    #17
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/05 12:50:52 (permalink)
    0
    Hoihoi,
     
    Ik heb inmiddels al eiwitpoeder in huis gehaald! En ik maak er inderdaad shakes en smoothies mee blij Voor vandaag is dit het menu, ik ben al wat aan het puzzelen geweest, maar als jullie nog tips hebben, brand los!
     
    Ontbijt: 250 ml yoghurt met muesli, 250 ml melk en een volkoren cracker met roomboter en vruchtenhagel (mijn suiker is 's morgens vaak laag, waardoor ik flauwvalneigingen krijg, dus vandaar iets heel zoets!);
     
    Tussendoor: Shake met 250 ml yoghurt, 2 eetl. eiwitpoeder, halve banaan en halve minneola (soort sinaasappel);
     
    Lunch: 2 boterhammen met roomboter en kipfilet, kopje heldere bouillon en een ei;
     
    Tussendoor: een appel;
     
    Avondeten: Weet ik nog niet, in elk geval aardappels met groente en vlees. Ligt eraan wat moeders op tafel zet!;
     
    Vanavond ga ik sporten en laat ik mijn schema aanpassen n.a.v. jullie tips. En na het sporten neem ik eenzelfde shake als het ochtend tussendoortje (ik vond alles in 1 keer teveel, dus ik verdeel het over de dag). Plus, ik ga vanavond even naar de winkel wat dingen halen om shakes en smoothies mee te maken, dus ik neem even een assortiment aan noten mee!
     
    Volgens mijn berekening zou ik per dag ongeveer 1800 kcal nodig zijn. Ik zit de hele dag achter een bureau, dus overdag krijg ik vrij weinig lichaamsbeweging. Totaal zit ik vandaag op 1700 kcal (noten nog niet meegerekend). Ik had gedacht dat het wel meer zou zijn.. Denken jullie dat dit nogsteeds te weinig is? Zo ja, waar kan ik nog dingen toevoegen?
     
    Alvast weer bedankt!
    #18
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/05 18:36:28 (permalink)
    0
    Die noten tikken wel aan qua kcal, dus als je rond de 1800 wilt blijven zou ik niet te veel nemen.  (volgens mij is een halve walnoot 15 kcal, dus 4 hele is alweer 120 kcal, bijvb)
     
    Als je idd van 2200 kcal komt zou 1800 wel mooi zijn om af te vallen. Is denk ik niet te weinig, maar mss zou je op trainingsdagen iets meer kunnen eten. Dan kan je altijd nog schrappen als het afvallen stilstaat oid. (ik zou bijvb op die dagen extra kh eten bij de lunch, zoals die boterhammen en op niet trainingsdagen een salade met vis en iets van vetten)
     
    Vind het er wel okay uitzien verder. Zou dan wel lekker veel kip op je brood doen bij de lunch. En dus afwisselen met salades/iets van groente. Dat extra eitje is top.
     
    Heb je dat altijd, een lage bloedsuikerspiegel s ochtends?
    Of sinds je minder eet?
    Voor meer zoete ontbijtideetjes: een gepimpte havermout/brintapap/shake  Zie topic; pimp je havermoutknipoog
     
     
     
    #19
    Shan-on
    Heavy Weight
    Re:Graag tips/comments op mijn eetschema! 2011/09/05 20:00:46 (permalink)
    0
    Oke top! Dank je blij
     
    Ja ik ga natuurlijk wel afwisselen elke dag, ik had vandaag een lunch vergadering dus heb dan geen tijd om een salade te eten als lunch als het ff snel moet..
    Op trainingsdagen ga ik wel extra eten! Wat expirimenteren met shakes maken, extra broodje etc. of een uitgebreide salade.
     
    Ja dat lage bloedsuiker gedoe heb ik al heel erg lang.. Vandaar dat ik ook een goede ontbijter ben. Mijn bloeddruk is ook erg laag, en die combinatie zorgt er soms voor dat ik me 's morgens erg beroerd kan voelen. Ik heb gelukkig geen suikerziekte, en die lage bloeddruk komt voor in de familie. Het is niks ernstigs, soms alleen erg vervelend omdat ik altijd eerst moet eten voordat ik uberhaupt bijv. kan gaan douchen o.i.d.
     
    Maar dan ga ik hier eens flink mee aan de slag! Morgen staat er weer een nieuwe trainingsdag gepland blij hopelijk gaan er zo wat kilo's af, maar dat moet eigenlijk wel lukken nu ik er (dankzij jullie hulp!) zo actief mee bezig ben.
     
    Thanx!
     
     
    #20
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0