Herhalingen van oefeningen

Author
Bianca83
Light Weight
2014/01/10 12:20:49 (permalink)
0

Herhalingen van oefeningen

Om meer spieropbouw te krijgen, is dan meer herhalingen met iets minder gewichten beter
dan minder herhalingen en zwaardere gewichten?
Dat vroeg ik me even af.
#1

5 Replies Related Threads

    3XL
    Senior Moderator
    Re: Herhalingen van oefeningen 2014/01/10 19:15:31 (permalink)
    +1 (1)
    Voor spieropbouw wordt in de regel uitgegaan van 5-15 reps met 75-85% 1RM waarbij de lagere reps meer invloed uitoefenen op het samentrekkend deel va de spiercel en hogere reps meer op het energieleverend deel.
     
    Beide hebben dus een aandeel in de totale grote waarbij ik meestal uitgaat van 80% voor het samentrekkend deel en 20% voor het energie leverend deel.
     
    Andere benadering die uitgaat van vezelverdeling is uitgaan van de 80% theorie. Dit betekend in feite dat je met 80% 1RM op een redelijke wijze uitrept (dus niet al te veel gooi en smijtwerk aan het eind). Deze benadring houd in dat je uitgaat van persoonlijke vezelverdeling in de diverse gebruikte spieren voor een bepaalde oefening en kan betekenen dat persoon A aan 5 reps voldoende heeft terwijl persoon B er misschien wel 10 moet doen voor hetzelfde effect.
     
    #2
    Bianca83
    Light Weight
    Re: Herhalingen van oefeningen 2014/01/10 22:41:51 (permalink)
    0
    Ok, hartstikke bedankt voor je heldere uitleg!
    Interessant om te lezen.
    #3
    FitnessGladiator
    Feather Weight
    Re: Herhalingen van oefeningen 2014/03/23 20:15:31 (permalink)
    0
    Voor spiermassa is meer gewicht en minder herhalingen nodig. (De oefening rustig en gefocused uitvoeren)
     
    Voor droog trainen: licht/normaal gewicht en veel herhalingen - set van 4 keer 15 tot 20 keer.
    Voor kracht trainen: zwaar gewicht en explosief (snel) uitvoering - set van 4 keer 10 tot 12 keer.
    Voor extra spiermassa: zwaar gewicht en rustige/langzame uitvoering - set van 4 keer 8 tot 10 keer.
    (De 8 tot 10 keer moet moeizaam/net gaan, als dat niet zo is dan kan het gewicht omhoog, je moet de herhalingen met moeite kunnen halen)
    #4
    3XL
    Senior Moderator
    Re: Herhalingen van oefeningen 2014/03/24 19:00:18 (permalink)
    0
    Droog trainen verdrietig
     
    En ook voor extra massa is explosief trainen prima!
    #5
    Bianca83
    Light Weight
    Re: Herhalingen van oefeningen 2014/03/25 16:59:22 (permalink)
    0
    Bedankt allebei! 
    #6
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0