LockedKarnemelk; lactose-vrij of lactose-arm?

Author
DHB
Legitimate Businessman
2006/08/28 10:36:08 (permalink)
0

Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm?

Zit er nog lactose in karnemelk?

Ik zag laatst op een pak karnemelk staan dat er nog altijd 3.5 gram koolhydraten per 100 ml in zit, in tegenstelling tot halfvolle melk, waar 5 gram in zit. Echter, ik weet niet beter dan dat de kh's uit melk van lactose afkomstig zijn. Zijn die 3.5 gram kh's uit de karnemelk afkomstig uit lactose, of zit er totaal geen lactose in karnemelk en zijn het andere suikers die de kh-component in karnemelk vormen?

13 Replies Related Threads

Frautie
    Heavy Weight
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 10:57:42 (permalink)
    0
    Volgens Wikipedia zit er nog gewoon lactose in http://nl.wikipedia.org/wiki/Karnemelk
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 12:43:46 (permalink)
    0
    Sorry, maar waar zie je dat staan dan?

Kan best dat ik er overheen lees, maar ik lees alleen dat "Aan magere melk worden melkzuurbacterieën toegevoegd, zodat de melksuiker (lactose) wordt omgezet in melkzuur." 

Er staat niet specifiek dat alle lactose wordt omgezet in melkzuur, noch dat een deel van de lactose onveranderd aanwezig blijft in de melk.

Ik vermoed echter wel dat dat laatste het geval is, maar expliciet genoemd zie ik het niet staan...
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 13:09:45 (permalink)
    0
    Ik dacht dat de suikers in karnemelk geen lactose maar lactase was ?
    Frautie
    Heavy Weight
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 13:52:54 (permalink)
    0
    ok, hier lees ik dus weer dat 't er NLse karnemelk niet inzit: http://www.babyallergie.nl/voedsel%20intolerantie.htm

Maar, volgens mij heeft Espi lactose intollerantie dus ff wachten tot ze voorbij komt knipoogblij
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 17:53:02 (permalink)
    0
    ORIGINAL: 3XL

Lactase is toch het enzym dat lactose in je lichaam moet afbreken, en toch geen suiker?
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 17:54:43 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Frautie

ok, hier lees ik dus weer dat 't er NLse karnemelk niet inzit: http://www.babyallergie.nl/voedsel%20intolerantie.htm

Idd. En nog steeds geen definitief uitsluitsel... knipoog
    Espi
    meten = weten!
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 18:41:42 (permalink)
    0
    Lactase is het enzym.

Lactose is een disaccharide: glucose plus galactose vormen samen lactose. Wie niet voldoende lactase aanmaakt zal geen melk kunnen verteren, maar vaak nog wel gefermenteerde producten zoals yoghurt, karnemelk en kwark.
    Wie helemaal geen lactase aanmaakt moet alle zuivel en ook de NLse boter links laten liggen omdat er nog wel sporen lactose in zit. De fermentatie wordt namelijk na een paar uur al gestopt, waarna de yoghurt en karnemelk in de verpakking wordt gedaan. Daarom wordt door mensen die toch yoghurt willen eten, vaak zelf yoghurt gemaakt.. dan gaat dit zeker 24 uur door tot letterlijk alle lactose is omgezet.
    Karnemelk wordt trouwens al lang niet meer gemaakt bij de boterproductie voorzover ik weet (buttermilk = karnemelk)

PS: dit schrijf ik uit het blote hoofd op, dus als iemand het weet te verbeteren, ga je gang.

Kortom: geen probleem als je slecht lactose verteert , wel een probleem als je heel weinig verteert en eveneens een probleem als je een echte koemelkallergie hebt..

3XL
    Senior Moderator
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 18:49:46 (permalink)
    0
    ORIGINAL: DHB

ORIGINAL: 3XL

Lactase is toch het enzym dat lactose in je lichaam moet afbreken, en toch geen suiker?

Ja, sorry, ik zat ergens ander aan te denken, de omzetting naar lactaat
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 22:16:45 (permalink)
    0
    De fermentatie wordt namelijk na een paar uur al gestopt, waarna de yoghurt en karnemelk in de verpakking wordt gedaan. Daarom wordt door mensen die toch yoghurt willen eten, vaak zelf yoghurt gemaakt.. dan gaat dit zeker 24 uur door tot letterlijk alle lactose is omgezet.
    Karnemelk wordt trouwens al lang niet meer gemaakt bij de boterproductie voorzover ik weet (buttermilk = karnemelk)

Ergo, de kh's in zowel yoghurt als karnemelk komen van lactose?blij
    Espi
    meten = weten!
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/28 22:34:58 (permalink)
    0
    Nee, ten dele uit lactose.
    Het merendeel is dat wat uiteen gevallen is in monosacchariden : glucose en galactose.

DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2006/08/29 23:54:56 (permalink)
    0
    Da's interessant...

Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de verhoudingen van de verschillende melksuikers in karnemelk (en ook in halfvolle melk, of bestaat dat uit 100% lactose, wat kh's betreft?). Weet jij, Espi, of iemand anders die dit leest, daar toevallig iets meer over te vertellen?blij
    woeter
    Feather Weight
    Re: RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2013/03/16 13:25:57 (permalink)
    0
    @ espi: het is disacharide, niet disaccharide
    3XL
    Senior Moderator
    Re: RE: Karnemelk; lactose-vrij of lactose-arm? 2013/03/16 14:36:32 (permalink)
    0
    Woeter, dit is een megabumpslotje
    Jump to:
    © 2022 APG vNext Commercial Version 5.0