Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood)

Author
SheRu
Go John Henry!
2010/04/22 18:53:10 (permalink)
0

Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood)

Deeg:
250gr. meel
1dl water
100gr gesmolten boter
beetje zout (Wat ik, eerlijk gezegd, altijd vergeet..)

Meng dit alles tot een deeg. Haal er 1/3 vanaf, en bewaar dat voor het deksel. Bekleed de springvorm (24cm) met de 2/3.

Vulling:
2 grote kipfilets
een grote pot kersen op sap
een potje crème fraîche
gemberbolletjes
currypasta (ik gebruik pataks, milde curry, maar dat maakt niet zoveel uit)
knoflook
sambal (ben zelf van de badjak)
ui.

Snijd en fruit de ui. Snijd de kipfilet in stukjes. Bak de kipfilet mee, en voeg zout en peper naar smaak toe (dat is altijd zo'n gelul. Hoezo, 'naar smaak'? Naar wat anders?)
Vooeg knoflook, gember en curry pasta toe, ook kan er -best wat- sambal bij. Hoeft niet te voorzichtig, want je hebt natuurlijk de crème fraîche bij de hand. Laat de kersen uitlekken en voeg toe aan het mengsel, met crème fraîche. Het moet een beetje dikkig zijn. Niet 't hele potje, da's overdreven (en lekker om op tafel te zetten bij 't opdienen!).
Doe de vulling in de vorm, en dek af met het deegdeksel.
Ongeveer 30-45 minuten op 200gr. in de oven.

kan ook met blokjes aardappel erbij of in plaats van de kip.

13 Replies Related Threads

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/10 22:05:46 (permalink)
    0
    *schop* 

Uitgeprobeerd met diepvriesbladerdeeg: hit! 
    Helen
    Lekker Lang en Lang Lekker
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/10 23:10:00 (permalink)
    0

ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 10:01:53 (permalink)
    0
    gisteren gemaakt en ze vonden 't heerlijk
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 10:03:02 (permalink)
    0
    Hulde!!! super blij  

't Lijkt een rare combi hè, met die kersen, maar 't is zó zalig! 
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 10:28:54 (permalink)
    0
    inderdaad.. ik kreeg een paar vragende blikken toen ze me de kersen er bij zagen doen
    ik had ook nog een flinke hand rozijnen geweekt in het kersensap en er bij gedaan
    en wat extra kerrie bij de pataks.. goede tip trouwens. had nog nooit eerder Pataks curry gehaald, maar smaakt goed en makkelijk te bereiden.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 10:29:46 (permalink)
    0
    Ja, alleen lekken die potjes dus. Als ze omvallen, of als je ze legt.  
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 11:08:14 (permalink)
    0
    ow.. zal ik rekening mee houden blij

sis
    NO Sissy !!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 14:51:38 (permalink)
    0
    Zoet en hartig is vaak lekker. Blauwschimmelkaas met honing om maar wat te noemen. Nomnom!

Die patak dingen, zit dat vol met E-nummers of valt dat mee?
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 15:06:42 (permalink)
    0
    Geen flauwe notie. Anders kun je zelf waarschijnlijk wel een kruidenmengsel prepareren dat dezelfde smaak heeft. 
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 15:34:50 (permalink)
    0
    Van de pataks website over Biryani paste: 
  • Allergy Advice
  • This product contains mustard and may contain traces of peanut or tree nuts.
  • Free from artifical colours and flavours
  • Suitable for Vegetarian
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 18:27:05 (permalink)
    0
    Okee, klinkt hoopgevend, zal ze eens beter bekijken. Gewoon bij de super te koop of bij de toko?
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/14 18:29:33 (permalink)
    0
    En/en, voglens mij, AHXL heeft ze, en de toko heeft er véél meer. Maar niet alle toko's. super blij 
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Kip in de Hoed (of eigenlijk, Chicken in da hood) 2011/11/19 21:56:49 (permalink)
    0
    gewoon kerry kan ook wel ipv pataks curry
    naja.. gewoon. ik heb kerry van de zwarte markt.. een hele zak vol
    en daar heb ik vandaag een gerecht mee gemaakt naar het idee van kip met deksel.

pondje rundergehakt (tja.. was op dag van houdbaarheidsdatum) rul bakken
    knoflook en kerry er bij
    zout en peper (naar smaak sry SheRu)
    uien
    paprika er bij
    tot uien glazig worden
    dan gember en wat sambal en de uitgelekte kersen (ruime hand vol)
    creme fraiche er bij
    lekker laten doorpruttelen
    ondertussen springvorm of ovenschaal met boter invetten
    bekleden met bladerdeeg
    op de bodem wat panneermeel of een beschuitje verkruimelen om overtollig vocht op te nemen
    het gehaktmengsel er in doen
    afdekken met bladerdeeg
    evt een eitje met beetje water loskloppen en verdelen over de bovenkant (met kwastje)
    en hier een daar een gaatje prkken in zodat stoom van binnenkant kan ontsnappen
    gezin vond de smaak lekkerder, alleen kwa vlees hadden ze liever de kiep ipv gehakt.
    Jump to:
    © 2019 APG vNext Commercial Version 5.0