Koffie niet vochtafdrijvend

Author
3XL
Senior Moderator
2004/03/10 16:33:08 (permalink)
0

Koffie niet vochtafdrijvend

Het diuretisch effect van cafeïne is verwaarloosbaar klein bij een normale cafeïneconsumptie door mensen zonder nierproblemen. De inname van cafeïnehoudende dranken leidt niet tot een aantoonbaar verschil in urinevolume in vergelijking met water (Nussberger, 1990).

Een plotselinge cafeïne-inname door mensen die dat niet gewend zijn, evenals het plotseling afbouwen van chronisch cafeïnegebruik, heeft een kort stimulerend effect op de uitscheiding van urine; dit effect is echter binnen een uur weer verdwenen (NeuHäuser-Berthold, 1997).

Een recente epidemiologische studie naar het diuretisch effect van alcohol en cafeïne, geeft aan dat er onvoldoende aanwijzigen zijn dat cafeïne een aantoonbaar diuretisch effect heeft bij normale omstandigheden (Stookey, 1999).

Cafeïne kan evenwel een licht stimulerend effect uitoefenen op bepaalde spieren die met de blaas zijn verbonden. Hoewel cafeïneconsumptie leidt tot een iets verhoogde druk op deze spieren, en daardoor tot een verhoogde regelmaat van urineren, is van een diuretisch effect geen sprake omdat het totale urinevolume gelijk blijft. Zo blijkt uit onderzoek onder vrouwen met een instabiele blaasspier (Creighton, 1990).
Bij vrouwen met een normaal functionerende blaas traden geen significante verschillen op.

Een recentere studie onder vrouwen met reeds aanwezige symptomen van urine incontinentie wijst op een aantoonbare associatie tussen een verhoogde cafeïne inname en een instabiele blaasmusculatuur (Arya, 2000).

Referenties:

Arya L.A. et al. Obstetrics & Gynecology (2000); 96: 85-89.
Creighton S.M., Stanton S.L. British Journal of Urology (1990); 66: 613-14.
Neuhäuser-Berthold M. et al. Annals of Nutrition & Metabolism (1997); 41: 29-36.
Nussberger J. et al. Journal Cardiovascular Pharmacology (1990); 15: 685-91.
Stookey J.D. European Journal of Epidemiology (1999); 15: 181-88.
< Message edited by 3XL -- 3/10/2004 16:34:07 >

16 Replies Related Threads

Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/11 02:59:14 (permalink)
    0
    das best leuk...ik kan dus rustig koffie drinken als ik crea neem?

Ik dacht dat het waterafdrijvend was, ben blij te horen dat het niet zo isknipoog

goede info
    lauw †
    Number Two ;-)
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/11 09:12:05 (permalink)
    0
    @ KB: yep, kofiie en crea gaan samen.

ik ben ook wel blij met dit stuk want ik ben nogal een caffeïne junk....blij
    XAHC
    Super Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/11 09:50:34 (permalink)
    0
    Hoe is dit met alcohol dan (en of thee(zwarte))???
    soulreaver
    Super Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/11 10:36:00 (permalink)
    0
    ORIGINAL: lauw

@ KB: yep, kofiie en crea gaan samen.

ik ben ook wel blij met dit stuk want ik ben nogal een caffeïne junk....blij

sam here blij
    pinodambini
    Super Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/11 10:45:44 (permalink)
    0
    ORIGINAL: XAHC

Hoe is dit met alcohol dan (en of thee(zwarte))???

Alcohol is zo vochtafdrijvend als het maar kan. super blij

Denk dat het met thee hetzelfde verhaal is als met de koffie, thee bevat namelijk ook caffeine en bestaat voor het grootste deel uit water.
    AJO
    The Great Cornholio
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/12 08:30:54 (permalink)
    0
    creatine en koffie wisten we al langer dat het wel samen kon, alleen werd er gezegd, mocht je koffie drinken en creatine innemen, dan moet je meer water drinken......DAT hoeft dus ook niet meer, extra water drinken ALS je koffie drinkt ja ja

ja, jaah,alcohol vochtafdrijvend, blijf zeiken van al dat bier super blij
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/03/12 19:33:40 (permalink)
    0
    Als je nu nagaat dat al dat "geen koffie met creatine" gezeik afkomstig is van 1 (jawel, 1 ! ) onderzoek, waarbij toen al sprake was dat de uitkomsten dubieus waren (ook door de onderzoekers zelf)

En dat daarna meerdere onderzoeken geweest zijn waarin totaal geen nadelig effect te vinden was ! Dan is het heel bizar dat mensen steeds maar weer blijven gillen dt je geen koffie bij je creatine moet nemen.
    Tybalt
    Gym rat for life
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 09:40:16 (permalink)
    0
    weer wat geleerd blij
    R0XXXY
    Super Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 09:44:13 (permalink)
    0
    Interessant.. thnxs 3 weer wat geleerd..

Nu eerst een bakkie super blij
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 09:48:52 (permalink)
    0
    en naar de wc super blij
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 09:57:21 (permalink)
    0
    Als ik 's ochtends koffie drink moet ik toch wel heel snel naar de WC... maar dat heeft niets met urine te maken.
    R0XXXY
    Super Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 09:59:41 (permalink)
    0
    super blijsuper blijsuper blij
    Espi
    meten = weten!
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/15 18:47:46 (permalink)
    0
    Een plotselinge cafeïne-inname door mensen die dat niet gewend zijn, evenals het plotseling afbouwen van chronisch cafeïnegebruik, heeft een kort stimulerend effect op de uitscheiding van urine; dit effect is echter binnen een uur weer verdwenen (Neuhäuser-Berthold, 1997).

Dat effect is niet zo gering! Deze week bijv na rond 2 wkn zonder thee, koffie, cola of caffeïne tabs te hebben geleefd ineens aan de groene thee gegaan. Binnen een half uur na de eerste kop volgde dringend toiletbezoek. Dat herhaalde zich in de eerstvolgende 3 uur maar liefst ZES MAAL. Dus ruim 2-3x vaker dan normaal.
    Het diuretisch effect is er dus wel degelijk, zelfs met vrij kleine doses al, maar alleen als je caffeïne ontwend bent. Gelukkig was het effect inderdaad een dag later een stuk minder heftig.. maar het is nog een dag of 3 voelbaar geweest.. denk eigenlijk dat het nog steeds aanwezig is.
    Het is mogelijk dat dit effect sterker is bij groene thee dan bij zuivere caffeïne.. daar was het effect eigenlijk nauwelijks waar te nemen... en daar nam ik toch evenveel water bij in als bij een kop thee.
    Espi
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2004/10/16 16:41:35 (permalink)
    0
    Je bent wel vaker geweest, maar heb je ook gecheckt of de hoeveelheid hoger was.

Onderzoekn tonen immers aan dat de de drang wel groter is, maar de totaal productie hetzelfde blijft.
    Eddo
    Heavy Weight
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2006/01/09 16:54:58 (permalink)
    0
    mooi , dus de koffie mag blijven vloeienblij

love the smell of fresh coffee in the morning...
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: Koffie niet vochtafdrijvend 2006/01/16 21:34:03 (permalink)
    0
    behalve als je ook meer uit je slaap wilt halen. koffie interfereert met je REM slaap, en die is belangrijk om alles in je bolletje goed te ordenen, scherp te blijven etc.

ik drink alleen nog 1 bak in de morgen, maar daar ga ik ook mee stoppen.. vind t nu nog wel ff een lekkere opkicker 's morgens vroeg.
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0