Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth

Author
3XL
Senior Moderator
2007/06/07 19:01:17 (permalink)
0

Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth

Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth
by Dharkam

Vince Gironda, the Iron Guru, used to recommend eating up to three dozen eggs a day in order to pack on mass fast. His rational was that the high cholesterol content would trigger a natural anabolic effect.

Ronnie Coleman, in his last video, Relentless, is taking a cholesterol lowering drug. Yet, such drugs are said to be detrimental to muscles.

Both behaviors seem contradictory!

-Is high or low cholesterol better for muscle growth?
-Why would anyone use a muscle wasting drug?

New research reconciles this paradox revealing that proper cholesterol manipulations can optimize muscle growth.

Acute training impact on cholesterol level

If moderate weight training does not seem to affect cholesterol levels, a traumatic workout will most definitely induce an acute reduction of blood cholesterol level within 2 hours (1). This shortage of cholesterol can last up to several days during the recovery phase. This lowering effect is due to an accelerated uptake of cholesterol by skeletal muscle. It reveals our fibers need this extra cholesterol in order to recover and grow.

Considering the positive impact of cholesterol on muscle growth (see below), it might be a good idea to include cholesterol-rich foods such as whole eggs in you first real post-workout meal . This strategy would make sure your muscles obtain all the cholesterol they need, preventing any potential shortage which would postpone recovery.

Dietary cholesterol intake on muscle growth

Riechman has studied the impact of cholesterol on (resistance) training-induced hypertrophy (2). This research has been conducted on elderly men and women, yet its findings seem relevant to younger subjects:

For 12 week, those people weight trained. When their daily cholesterol intake was inferior to 3.5 mg per kg of lean mass, no hypertrophy was detected. Strength only increased 36%. When their cholesterol consumption was above 5.7 mg/kg, muscle mass increased an average of 2.1 kg. Heavy cholesterol consumers experienced a strength increase of 86%.

Muscle growth and strength gains are closely related to dietary cholesterol intake. Considering a large egg contains around 200 mg of cholesterol, a 220 lbs bodybuilder would need at least 3 whole eggs a day.

Blood cholesterol level on muscle growth

Subjects with serum cholesterol lower than 178 mg/dl did not experienced much growth (+300 g of lean mass). When serum cholesterol was above 238 mg/dl, lean mass increased an average of 2.3 kg. The correlation between serum cholesterol and strength gains is statistically weaker. Subjects with low cholesterol level experienced an increase of 37% Vs 70% for subjects with high levels.

Muscle growth is positively correlated with blood cholesterol level.

Cholesterol lowering drugs on muscle growth

Statins are a class of drugs prescribed to lower the level of cholesterol in the blood. This class of drugs includes lovastatin (Mevacor), simvastatin, (Zocor), fluvastatin (Lescol), pravastatin (Pravachol), rosuvastatin (Crestor) and atorvastatin (Lipitor). The mechanism by which statins lower cholesterol is by blocking the enzyme in the liver, hydroxy-methylglutaryl-coenzyme A (HMCoA) reductase, responsible for producing cholesterol. Statin drugs lower total serum cholesterol levels, including HDL, as well as LDL levels.

Cholesterol intake and blood level represent two independent variables affecting hypertrophy. Subjects who responded the best to weight training were those consuming a cholesterol rich diet AND having a high blood cholesterol level AND using anti-cholesterol statin drugs. It is very surprising to discover that such drugs improved muscle gains as they are associated with myalgia, muscle weakness and muscle wasting in sedentary subjects.

Statin drugs accelerate muscle hypertrophy. The more we train, the more resistant our fibers get. It is increasingly difficult to damage them sufficiently to force them to grow. By rendering our fibers more fragile, statin drugs allow each rep to be more damaging to our muscles. As our muscles cannot seem to strengthen its fibers enough to counteract this fragilizing effect, they have no choice but to keep on growing.

Will cholesterol-related muscle catabolism favor growth?

I am not surprised that catabolic drugs facilitate muscle gains in trained subjects. I have already explained this paradox in a previously published clenbuterol article. Even cholesterol seems to enhance catabolism. Following an acute eccentric workout, soreness as well as strength loss are higher in young men consuming a whole egg diet rather than a low cholesterol diet (1). In response to this exacerbated catabolism, muscle strengthening is much more robust with the whole egg than with the white egg diet (1). This greater anabolic response explains the results observed on elderly. It also suggests that conclusions reached in older subjects apply to young men as well.

It may be important to note that if training-induced catabolism is enhanced by cholesterol lowering drugs, they also protect muscle cells from apoptosis (death) (3). This protective effect may facilitate an additional growth response.

Anabolic steroids and cholesterol

Anabolic steroids can either increase or decrease cholesterol levels depending on the choice of the drug as well as the individual response of the user. For example, orally active 17-alkylated anabolic-androgenic steroid are known to cause and undesirable reduction in HDL cholesterol levels. A severe reduction (which can go as low as having almost no cholesterol) is really bad for 2 reasons:

-Cholesterol is needed for muscle growth (as well as for general health). It is very hard to bring cholesterol production back up to normal even with discontinuation of the steroids.
-An increase in serum cholesterol levels would be a much better scenario as more cholesterol would be available for growth. It would also provide a good reason to get a prescription for the anti-cholesterol drug class of statins.

In conclusion:

-With regards to muscle hypertrophy, It is a good idea to follow a high cholesterol diet (at least 3 whole eggs a day).
-This is especially true if your training is both intense and traumatic.
-Be careful during a low calorie diet as cholesterol intake usually is reduced during this period.
-Cholesterol level tends to decline in summer, so be careful at that time, too.
-Whole eggs are very appropriate and recommended following a workout.
-Steroid users should closely monitor their blood cholesterol level as a decrease may reduce muscle growth.
-Steroid users with high cholesterol levels should consult a physician and may consider the use of statin drugs in order to grow even more rapidly.

References
Riechman SE. Dietary Cholesterol Alters Recovery from Eccentric Muscle Damage in Humans. Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 38(5) Supplement May 2006 p S386
Riechman SE. Dietary and blood cholesterol and statins increase hypertrophy with resistance training. FASEB J. 2005 19 A1571
Urso ML. Changes in ubiquitin proteasome pathway gene expression in skeletal muscle with exercise and statins. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2005 Dec;25(12):2441-4.

http://www.mesomorphosis.com/articles/dharkam/cholesterol-and-muscle-growth.htm
#1

12 Replies Related Threads

    Espi
    meten = weten!
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/07 19:59:55 (permalink)
    0
    En vergeet niet dat mosselen en garnalen ook rijk zijn aan cholesterol! Kaviaar trouwens ook zie ik, maar goed, dat kan niet iedereen zich veroorloven.
    Wel uiteraard orgaanvlees (lever, hersenen, niertjes) als je er aan kan komen.
     
    Zie: http://www.nutritiondata.com/foods-000073000000000000000-w.html
     
    Statines zou ik trouwens voor geen goud aanbevelen: daar zijn te veel gezondheidsrisico's aan verbonden.
    #2
    Kwark
    Death before disco
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/07 22:53:20 (permalink)
    0
    Sorry hoor, maar ik geloof er geen bal van. Het enige dat ze hebben is een of andere studie met ongetrainde ouwe mensen.
    #3
    Glenn
    Mister Body & Fitness Forum 2007!
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/07 23:53:22 (permalink)
    0
    Statines staan volgens mij nog niet op de dopinglijst.
    #4
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 08:37:46 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Kwark

    Sorry hoor, maar ik geloof er geen bal van. Het enige dat ze hebben is een of andere studie met ongetrainde ouwe mensen.


    Ik weet niet waar je dit vandan haal, maar als ik alleen al het eerste aangehaalde onderzoek erbij haal dan staat daar

    ORIGINAL: 3XL
    References
    Riechman SE. Dietary Cholesterol Alters Recovery from Eccentric Muscle Damage in Humans. Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 38(5) Supplement May 2006 p S386




    PURPOSE We have previously shown that dietary cholesterol was directly associated to lean mass gain in response to resistance training. Additionally, blood cholesterol is significantly reduced as soon as 2 hours and for as long as 48 hours after an eccentric muscle challenge suggesting an efflux of cholesterol, possibly to skeletal muscle to aid in repair and recovery.

    METHODS To test the hypothesis that dietary cholesterol would aid in the recovery from eccentric muscle damage, eight young men (mean age=21) performed two high intensity eccentric trial separated by four weeks under conditions of highly restricted dietary cholesterol (< 200 mg/day). Using a counterbalanced design, subjects were supplemented with dietary cholesterol (whole egg) for one trial and egg white on the other. Strength and perceived soreness were determined at 24, 48, and 72 hours after each trial.

    RESULTS Strength loss was significantly greater in the cholesterol supplemented trial that was consistent with the significantly greater perceived soreness. Subjects who were supplemented with cholesterol first returned to the second trial with significantly greater strength at baseline and lower perceived soreness throughout the second trial. Those supplemented with egg white first returned to the second trial with significantly lower strength.

    CONCLUSIONS These results suggest that dietary cholesterol increases the magnitude of muscle injury responses during initial exposure to eccentric exercise but may enhance long term recovery.


    Als je dan kijk naar de CV van die Riechman
     
    UHNIQp1dmgJ:hlknweb.tamu.edu/faculty/documents/Riechman_FCV_Sept05.pdf+Dietary+and+blood+cholesterol+and+statins+increase+hypertrophy+with+resistance+training" target="_blank"> UHNIQp1dmgJ:hlknweb.tamu.edu/faculty/documents/Riechman_FCV_Sept05.pdf+Dietary+and+blood+cholesterol+and+statins+increase+hypertrophy+with+resistance+training.+" target="_blank" rel="nofollow">http://66.102.1.104/scholar?hl=nl&lr=&newwindow=1&q=cachesuper blijUHNIQp1dmgJ:hlknweb.tamu.edu/faculty/documents/Riechman_FCV_Sept05.pdf+Dietary+and+blood+cholesterol+and+statins+increase+hypertrophy+with+resistance+training.+
     
     dan zie je dat daar nog meer van dit soort onderzoek bij staat en ik denk niet dat dit allemaal op de doelgroep die jij aanhaalt gedaan is. (link werkt niet rechtstraaeks, even kopieren/plakken)



    #5
    Espi
    meten = weten!
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 10:10:33 (permalink)
    0
    even emoticon uitschakelen voor de post , dan is ie misschien wel rechtstreeks aan te klikken.
     
    Hoe dan ook, wel grappig over dat cholesterol. Er is de laatste tijd veel gezegd en geschreven over post- vs pre-WO. Blijkt dat je pre-WO maaltijd nog belangrijker is dan de post-WO maaltijd.
    In dat licht bezien: zelf eet ik altijd (maar dan ook altijd!!) eieren vóór de training en bijna nooit erna (hetzij als ontbijt, hetzij als namiddagmaaltijd). Zou dat ook een positieve invloed hebben?
    #6
    Espi
    meten = weten!
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 10:20:27 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Glenn

    Statines staan volgens mij nog niet op de dopinglijst.

    Kunst nee, met miljoenen mensen die ze nodeloos slikken op doktersvoorschrift ipv een verantwoord (verlaagd KH-)dieet te volgen.
    #7
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 10:46:46 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Espi

    Blijkt dat je pre-WO maaltijd nog belangrijker is dan de post-WO maaltijd.

     
    Yep, dat loop ik ook al een tijd te verkondigen, maar mensen geloven liever de M&F super blij
    #8
    Jaco
    Big Sailor
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 10:50:24 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Espi
    In dat licht bezien: zelf eet ik altijd (maar dan ook altijd!!) eieren vóór de training

     
    Hehe, een ander "voordeel" van eieren eten voor een training zijn de enorme scheten, althans, ik als thuistrainer zie dat als een voordeelsuper blij.
    #9
    DjMark
    ** Retired Moderator **
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 11:01:28 (permalink)
    0
    ORIGINAL: 3XL

    Yep, dat loop ik ook al een tijd te verkondigen, maar mensen geloven liever de M&F super blij


    Ja maar mensen willen er liever uitzien zoals die M&F covemodellen dan als zo'n kerel met zo'n giga-lul super blij super blij
    #10
    Espi
    meten = weten!
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 12:35:52 (permalink)
    0
    super blijsuper blijsuper blijsuper blijsuper blijsuper blijsuper blij
     
    Wannes, ik heb nergens last van. Gewoon een kwestie van dagelijks veel eieren eten.
    Winderigheid komt door een slechte vertering en onvoldoende enzymproductie.
    Krijg daar alleen last van als ik aan de bonen ga. Maar ook daar had ik geen last meer van toen ik tijdens een verblijf in Midden-Amerika een aantal maanden dagelijks 2x per dag bonen at. Daar eten ze trouwens heel vaak bonenpuree ipv de hele boon. En wij dus erwtensoep ipv hele spliterwten. Zou je elke dag erwtensoep eten dan heb je daar ook geen last meer van.
    Mensen die geen lactase meer aanmaken zullen echter van de melkproducten af moeten blijven. Of voorverteerde melk (standyoghurt) oid moeten nemen danwel lactase erin druppelen.
    #11
    Kwark
    Death before disco
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/08 14:10:06 (permalink)
    0

    ORIGINAL: Wannes

    ORIGINAL: Espi
    In dat licht bezien: zelf eet ik altijd (maar dan ook altijd!!) eieren vóór de training


    Hehe, een ander "voordeel" van eieren eten voor een training zijn de enorme scheten, althans, ik als thuistrainer zie dat als een voordeelsuper blij.


    Een niet-thuistrainer heeft er ook voordeel aan, dan blijven mensen tenminste uit je buurt
    #12
    Kwark
    Death before disco
    RE: Manipulating Dietary Cholesterol for Optimum Muscle Growth 2007/06/21 22:00:31 (permalink)
    0

    http://www.ergogenics.org/supplement31.html#1

    Dus zo werken anabole plantensteroiden (Resource 21 Juni 2007) Onderzoekers van het Wageningse Rikilt hebben met DNA-arrays achterhaald wat een giftig steroid, dat van nature in de aardappelplant voorkomt, met menselijke cellen doet. In het overigens voor de EU uitgevoerde toxicologische onderzoek stuitten de onderzoekers zonder dat ze het in de gaten hebben op het mogelijke

    werkingsmechanisme
    van de anabole plantaardige
    steroiden die je tegenkomt in webwinkels. [Food Chem Toxicol. 2007 Apr 27; [Epub ahead of print].] Een enkele keer kunnen die plantensteroiden interacteren met de androgeenreceptor. Maar die interactie is meestal zwak, en kan niet verklaren waarom een aantal ecdysteroiden in dierproeven anabool werkt.
    De zwakke of afwezige interactie met de androgeenreceptor kan ook niet verklaren waarom gebruikers van supplementen als MassFX of Turkesteron bezweren dat ze iets merken, laat staan waarom hormoonjagers vermoeden dat de hormoonmaffia met plantensteroiden experimenteert.
    De Wageningers bestudeerden de effecten van a-chaconine, een giftig steroid in de schillen van aardappels. In reageerbuizen brachten ze die verbinding in contact met humane darmcellen.




    Het plantensteroid lijkt de cholesterolketens in de membraan van de cel te verdringen of te beschadigen. De cellen gaan daarop zelf meer cholesterol aanmaken, en nemen meer cholesterol op uit hun omgeving om de schade te herstellen. Bovendien activeert de cel om dezelfde reden een aantal groeifactoren - die bodybuilders en dopingexperts bekend zullen voorkomen.




    Aminozuurmetabolisme, de receptor voor IGF-1, VEGF...
    Onze speculatie: plantensteroiden zijn toxisch voor spiercellen. Ze beschadigen de membraan. Blijft de beschadiging binnen de perken, dan repareert de spiercel de schade en doet daar nog een schepje bovenop. Supercompensatie, heet dat.
    Er is dus sprake van hormesis.
    Teveel plantensteroiden werken dus niet, net zoals je spieren niet groeien als je overtraint. In hoge doseringen zullen ze, net als het giftige steroid dat de Wageningers onderzochten, ook andere toxische effecten hebben.
    En als we daar nog een schepje bovenop mogen doen: we voorspellen ook dat bij wijze van gezondheidsbevorderende nevenwerking de meeste plantensteroiden de cholesterolspiegel zullen verlagen.
    #13
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0