Mijn voedingsschema

Author
memo1988
Light Weight
2012/01/25 02:02:11 (permalink)
0

Mijn voedingsschema

Hallo, 

zoals beloofd, hieronder mijn voedingsschema... 

U moet weten dat ik sinds 6 maanden met een chronische keelpijn kamp gepaard met kortademigheid, omdat ze vermoedden dat het hyperventilatie en/of paniekstoornissen zou zijn ben ik sinds kort begonnen met 2 verschillende antidepressiva (relatief lage dosissen), de ene is een SSRI (Sipralexa) en het ander is Remergon ('s avonds), ik moet zeggen dat mijn ademhaling terug normaal is maar de keelpijn is nog steeds aanwezig maar wel minder als vroeger, dus ik hoop dat dit alsmaar geneest.

Sinds de klachten zijn begonnen ben ik in 6 maanden tijd van 65kg naar 55kg gezakt omdat mijn eetlust belemmerd was. Van de doktoren moet ik nu trachten zoveel mogelijk calorie-rijke voeding te eten, liefst op een gezonde manier natuurlijk maar soms heb je weinig keus. Uiteraard adviseren ze ook dat ik dit samen met sporten (fitnessen) doe, dus ik ben sinds gisteren ook terug begonnen met fitnessen. Verder ben ik allergisch voor noten, vind ik zeer jammer (het is gezond en calorierijk) maar helaas moet ik deze vermijden en ik tracht zo weinig mogelijk zuivelproducten te eten omdat ik achteraf problemen krijg met keel-slijmen enzovoort, dus als ik tips of adviezen zou krijgen dan kunnen jullie hier rekening mee houden hoop ik...

Zie hieronder mijn schema die ik tracht na te streven: 

ONTBIJT
100gr Quinoa vlokken met 500ml warm water
358 KCAL
9,5gr eiwitten
70,2gr koolhydraten waarvan 0gr suikers
4,3gr vetten waarvan 0gr verzadigd

Tijdens mijn tussendoor een Omega 3 supplement (Platinum)
http://www.minami-nutrition.be/website/morepa_platinum.php

TUSSENDOOR 1
4 Madeleine cakejes = 100gr in totaal
434 KCAL
5,4gr eiwitten 
55,5gr koolhydraten waarvan 29,2gr suikers
21,5gr vetten waarvan 7,8gr verzadigd

Tijdens mijn tussendoor een Omega 3 supplement (Classic)
http://www.minami-nutrition.be/website/morepa.php

MIDDAGMAAL 1
275gr gekookte zilvervliesrijst
377 KCAL
8,8gr eiwitten
71,5gr koolhydrydraten waarvan 0gr suikers
4,1gr vetten waarvan 1,1gr verzadigd

+ 100gr vegetarische bitterballetjes
257 KCAL
20,4gr eiwitten
7,9gr koolhydraten waarvan 1,3gr suikers
15,1gr vetten waarvan 2,5gr verzadigd

+ 80gr fruitcocktail (alternatief als saus)
44 KCAL 
0,2gr eiwitten
9,9gr koolhydraten waarvan 9,2gr suikers
0gr vetten

+ Groenten zoals uien, worteltjes,...)

Tijdens de maaltijd een vitamine C supplement (500mg ascorbinezuur)
en een vitamine B-Complex

TUSSENDOOR 2
4 Madeleine cakejes = 100gr in totaal
434 KCAL
5,4gr eiwitten 
55,5gr koolhydraten waarvan 29,2gr suikers
21,5gr vetten waarvan 7,8gr verzadigd

Tijdens mijn tussendoor een Omega 3 supplement (Classic)
http://www.minami-nutrition.be/website/morepa.php

MIDDAGMAAL 2
275gr gekookte zilvervliesrijst
377 KCAL
8,8gr eiwitten
71,5gr koolhydrydraten waarvan 0gr suikers
4,1gr vetten waarvan 1,1gr verzadigd
257 KCAL
20,4gr eiwitten

+ 80gr fruitcocktail (alternatief als saus)
44 KCAL 
0,2gr eiwitten
9,9gr koolhydraten waarvan 9,2gr suikers
0gr vetten

+ Groenten zoals uien, worteltjes,...)

NA DE TRAINING
30gr Whey shake
120 KCAL
24gr eiwitten
4gr koolhydraten waarvan 2gr suikers
0gr vetten)

TUSSENDOOR 3
257 KCAL
20,4gr eiwitten

AVONDMAAL (anderhalve uur voor het slapen)
4 sneetjes meergranen brood (ongeveer 150gr)
393 KCAL
14,3gr eiwitten
67,5gr koolhydraten waarvan 3gr suikers
5,1gr vetten waarvan 1,8gr verzadigd

Samen met 100gr kalkoenfilet
106 KCAL
22,6gr eiwitten 
0,6gr koolhydraten waarvan 0gr suikers
1,4gr vetten waarvan 0,3gr verzadigd

TOTALEN 
GEWICHT: 1680 GRAM
KCAL: 3458
EIWITTEN: 160,4gr
KOOLHYDRATEN: 438,9gr 
SUIKERS: 85,7gr 
VETTEN: 103,2gr 
VERZADIGD: 22,3gr 
MACRO'S (e-k-v): 23% eiwitten - 62% koolhydraten - 15% vetten

P.S.: 

Vraag 1) Zoals u ziet zit er relatief veel suikers in mijn voedingsschema, is dat (vreselijk) ongezond (in mijn geval) als ik dit schema zo'n 6-tal maanden zou nastreven? Ik gebruik wel omega 3 supplement, dat compenseert ook wel een beetje denk ik/hoop ik? 

Vraag 2) Omdat ik antidepressiva gebruik probeer(de) ik niet zo hoog te gaan met eiwitten omdat ik schrik heb om Serotonine-syndroom op te lopen, kan men met zo'n hoeveelheid eiwitten een Serotonine-syndroom oplopen? U moet wel weten dat ik amper 55kg weeg en ik las vaak dat 2gr eiwit per lichaamsgewicht (kg) voldoende was, dus in mijn geval zou 110gr eiwitten al voldoende moeten zijn? Kan het kwaad als ik er zoals hierboven 160gr eiwitten zou nemen? (En de link met antidepressiva zou ik dus ook een antwoord willen hebben...)

Vraag 3) Bijna 86gr suiker in mijn schema, kan dat kwaad op lang termijn? Zijn er alternatieven voor die madeleinen? Liefst iets dat makkelijk en snel op te eten is en dat rijk is aan calorieën a.u.b.

Ik zal het voorlopig hierbij houden en hopelijk krijg ik wat te lezen... 

Gemeende groetjes
Memo!

15 Replies Related Threads

Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 09:11:51 (permalink)
    0
    Je moet gewoon er voor zorgen dat je geen zuivere tryptofaan suplementen gaat nemen. Die in eiwiten maakt gaan zak uit. Er is nog nooit wat gebeurt wat eiwitrijk eten betreft, ook niet bij mij en volgens mijn pychiater kan er ook niets mee gebeuren.  Uppen die eiwitten want dit is wat te weinig. Ik zou dan weer wat zakken in de carbs en aanzien hoe je hier op gaat.
    post edited by Luppie - 2012/01/25 09:27:57
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 09:50:08 (permalink)
    0
    Nog veen vraagje welke AD krijg jij?
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 12:21:15 (permalink)
    0
     ben ik sinds kort begonnen met 2 verschillende antidepressiva (relatief lage dosissen), de ene is een SSRI (Sipralexa) en het ander is Remergon ('s avonds)

Volgens de startpost blij
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 13:07:33 (permalink)
    0
    Zoals in de post van 3XL te lezen is zit je inderdaad ver boven de aanbevolen hoeveelheid suiker en snap, behalve dat madeleines makkelijk wegeten en lekker zijn super blij, niet zo goed waarom eigenlijk. Zeg niet dat je dat niet moet eten, maar 8?

Lijkt me veel handiger om overall hoger in vetten te gaan omdat dit een hogere energiedichtheid heeft (meer kcal per gewicht dan kh). Voor verzadigd vet hoef je niet zo bang te zijn, de transvetten in die madeleines zijn wel slecht.
    Ook snap ik niet zo goed dat je die vegetarische balletjes zoveel eet, terwijl je ze niet te pruimen vindt zonder die sausjes (zeg je in ander topic). Ik zou dan gewoon lekkerder vlees nemen waar ongeveer evenveel eiwit in zit en ook nog met een hogere biologische waarde. Over het vetgehalte hoef je je geen zorgen te maken; zijn immers weer kcal. Waarom ipv cakejes niet brood met roomboter en lekker vleesbeleg of gerookte zalm of eiersalade oid?
    Je hebt trouwens ook veel andere soorten sausjes, zonder bergen suiker; denk bijvb aan mayo, knoflooksaus of mosterdsaus enz. Niet lekker?

Ook zie ik geen fruit blij
    Je zou een shake (blender of staafmixer) kunnen maken van banaan of appels, avocado en water. Flink wat kcal (gezonde) die makkelijk wegdrinken.

Goed mogelijk dat je van die anti-depressiva aan gaat komen trouwens. Van Remergon weet ik in ieder geval dat dat een bekende bijwerking is.

En je hebt aankomen en aankomen he, grote kans dat je met die shitload aan suikers vooral buikvet creeert knipoog

post edited by Lai - 2012/01/25 13:24:05
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 13:47:32 (permalink)
    0
    Lai

Zoals in de post van 3XL te lezen is zit je inderdaad ver boven de aanbevolen hoeveelheid suiker en snap, behalve dat madeleines makkelijk wegeten en lekker zijn super blij, niet zo goed waarom eigenlijk. Zeg niet dat je dat niet moet eten, maar 8?

Lijkt me veel handiger om overall hoger in vetten te gaan omdat dit een hogere energiedichtheid heeft (meer kcal per gewicht dan kh). Voor verzadigd vet hoef je niet zo bang te zijn, de transvetten in die madeleines zijn wel slecht.
    Ook snap ik niet zo goed dat je die vegetarische balletjes zoveel eet, terwijl je ze niet te pruimen vindt zonder die sausjes (zeg je in ander topic). Ik zou dan gewoon lekkerder vlees nemen waar ongeveer evenveel eiwit in zit en ook nog met een hogere biologische waarde. Over het vetgehalte hoef je je geen zorgen te maken; zijn immers weer kcal. Waarom ipv cakejes niet brood met roomboter en lekker vleesbeleg of gerookte zalm of eiersalade oid?
    Je hebt trouwens ook veel andere soorten sausjes, zonder bergen suiker; denk bijvb aan mayo, knoflooksaus of mosterdsaus enz. Niet lekker?

Ook zie ik geen fruit blij
    Je zou een shake (blender of staafmixer) kunnen maken van banaan of appels, avocado en water. Flink wat kcal (gezonde) die makkelijk wegdrinken.

Goed mogelijk dat je van die anti-depressiva aan gaat komen trouwens. Van Remergon weet ik in ieder geval dat dat een bekende bijwerking is.

En je hebt aankomen en aankomen he, grote kans dat je met die shitload aan suikers vooral buikvet creeert knipoog

Die madeleines zou ik inderdaad eventueel kunnen veranderen naar een broodbeleg (meergranenbrood) met kalkoenfilet ofzo... maar ik heb nog 3 pakjes van 16 madeleines liggen dus die moeten wel op hé super blij dus pas vanaf volgende week kan ik die vervangen door brood...
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 13:50:01 (permalink)
    0
    Da's toch onzin? Madeleines zijn best lang goed. En trakteren mag ook.  
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 13:50:06 (permalink)
    0
    Alleen al als ik die madeleinen ervan afhaal en vervang door een broodbeleg met kalkoenfilet dan zit ik eigenlijk goed met mijn suikers, toch? 

Want 200gr madeleinen = bijna 60gr suikers blij

Gelukkig word ik hier wakker geschoten hahahaha, waar ben ik mee bezig zei ik net super blij
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 13:58:37 (permalink)
    0
    @Lai, neen eigenlijk is het de rijst die tegenvalt zonder saus... 

Die bitterballetjes kan ik zonder moeite opeten
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 15:56:33 (permalink)
    0
    Ik zou me maar geen zorgen maken om te veel eiwitten en met name L-Triptofaan wat er in zit. Ik heb ook jaren aan de antideresivia's gezet en daar bij daagelijks heel wat eiwitten gegeten.
    Het zal zich zeker niet omzetten in extra serotonine want daar voor is veel meer nodig. Vraag het anders een aan je psygiater dat heb ik ook gedaan en het was geen probleem. Als het wel een probeel zou zijn zouden heel veel mensen het serotonine syndroom oplopen. Het gebeurd wel met bepaalde harddrug soorten.
    Helen
    Lekker Lang en Lang Lekker
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 16:15:33 (permalink)
    0
    memo1988

@Lai, neen eigenlijk is het de rijst die tegenvalt zonder saus... 

Je kunt de rijst ook koken in bouillon met een eetlepel (bruschetta-) kruiden.
    En voor de wat pittiger variant een theelepel chilipoeder toevoegen.

Of gaat het er meer om dat je het te droog vindt zonder saus?
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 19:03:28 (permalink)
    0
    India Of gaat het er meer om dat je het te droog vindt zonder saus?

Yep, dat is het super blij
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 19:05:43 (permalink)
    0
    Luppie

Ik zou me maar geen zorgen maken om te veel eiwitten en met name L-Triptofaan wat er in zit. Ik heb ook jaren aan de antideresivia's gezet en daar bij daagelijks heel wat eiwitten gegeten.
    Het zal zich zeker niet omzetten in extra serotonine want daar voor is veel meer nodig. Vraag het anders een aan je psygiater dat heb ik ook gedaan en het was geen probleem. Als het wel een probeel zou zijn zouden heel veel mensen het serotonine syndroom oplopen. Het gebeurd wel met bepaalde harddrug soorten.

Hé, ik hou je reacties in het oog, ik maak me er niet zo'n zorgen meer over knipoog

Maar, 160-180gr eiwitten voor mij op dit moment (ik weeg amper 55-56kg) is dat niet een beetje (te) veel? Dat is 3,2gr eiwit per 1kg lichaamsgewicht...ja ja
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/25 19:53:10 (permalink)
    0
    2 gram per kg moet voldoende zijn, maar te veel is het zeker niet. Meer heeft ook zijn voordelen maar zeker niet hard nodig of zo, en zeker iet als je boven onderhoud eet.
    Als je met een snelle stofwisseling zit lekker hoog in koolydraten gaan (niet te veel snel opneembare KH'S, deze het beste rond een training of als je veel beweging heb gehad) en eiwitten 2 gram per kg lichaamsgewicht is voldoende. Verder zijn goede vetten ook belangrijk. Je hebt waarschijnlijk veel aan omega 3 vetjes, die zijn goed voor je mind.
    memo1988
    Light Weight
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/26 00:03:54 (permalink)
    0
    Luppie

2 gram per kg moet voldoende zijn, maar te veel is het zeker niet. Meer heeft ook zijn voordelen maar zeker niet hard nodig of zo, en zeker iet als je boven onderhoud eet.
    Als je met een snelle stofwisseling zit lekker hoog in koolydraten gaan (niet te veel snel opneembare KH'S, deze het beste rond een training of als je veel beweging heb gehad) en eiwitten 2 gram per kg lichaamsgewicht is voldoende. Verder zijn goede vetten ook belangrijk. Je hebt waarschijnlijk veel aan omega 3 vetjes, die zijn goed voor je mind.

hey, yep mijn vetten haal ik uit Omega 3 capsules (relatief hoge doseringen)

I.v.m. die complexe koolhydraten heb je gelijk, aangezien ik voor de training verspreid over 2 maaltijden zilverliesrijst eet, komt dat goed uit blij
    teddybeerke
    hug on own risc
    Re:Mijn voedingsschema 2012/01/26 09:57:49 (permalink)
    0
    bij je ontbijt zou ik nog kijken voor extra eiwitten (ei-eiwit , whey, ...)
    Madeleine cakjes vervangen door rijst, volkorenbrood, of pasta met wat vis of vlees
    Voor het slapen zou ik platte kaas proberen met wat extra havermout en wat jam voor de smaak.

Om je eten lekkerder te maken al gedacht aan mosterd , sambal , .....

Zijn maar enkele tips hoor
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0