Omega 3 & 6 vetzuren

Author
ErEf
Growing pains BFF AD
2005/09/05 15:23:55 (permalink)
0

Omega 3 & 6 vetzuren

Als je meer wilt weten over het hoe en waarom van Omega 3 & 6 olieën raad ik je aan het volgende te lezen:

Omega 3 & 6 vetzuren

schitterend artikel door Marcus

9 Replies Related Threads

moreman
    Super Heavy Weight
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 15:43:30 (permalink)
    0
    Dus de boodschap is vooral omega 3 te suplementeren om een goede verhouding te krijgen? Of producten met linolzuur erin te mijden (becel boter, etc.)??
    Heel interessant artikel!! Bedankt Marcus!
    Espi
    meten = weten!
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 16:05:19 (permalink)
    0
    Beide en nee, boter niet maar margarine wel. Roomboter bevat relatief veel goede vetzuren. Margarine bevat te veel omega-6.

moreman
    Super Heavy Weight
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 16:24:14 (permalink)
    0
    Ik bedoelde becel dieetmargarine idd.. Ff checken wat de verhouding 3 en 6 is in de supplementen...
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 18:45:23 (permalink)
    0
    @ErEf
    bedankt voor compliment, bro

@moreman
    Dus de boodschap is vooral omega 3 te suplementeren om een goede verhouding te krijgen? Of producten met linolzuur erin te mijden (becel boter, etc.)??

Eigenlijk zit er nog niet echt een  boodschap in, omdat ik alleen tijd heb gehad om de eerste helft van het artikel te schrijven waarin ik het alleen heb over de (misschien wat saaiere) achtergrond. Deel 2 gaat over de practische toepassing daarvan, die schrijf ik deze week en daar borduur ik dus voort op wat hier staat. Maar om daar alvast op vooruit te lopen...uit het achtergrond verhaal volgt al min of meer dat er 2 dingen van belang zijn:
    - voldoende omega3/omega6 vetzuren
    - juiste verhouding tussen omega3/omega6 vetzuren

In een typisch dieet (resultaat van veranderende voedselkeuze's door mensen) is de balans tever doorgeschoten naar omega 6 kant, dus omega 3 toevoegen is bijna altijd wel een goed idee. Vaak krijgen mensen voldoende omega 6 binnen, maar soms ook niet. In het eerste geval zou je omega 6 moeten mijden en in het laatste geval weer niet. Dus in laatste geval is toevoegen van omega 6 bijvoorbeeld toch weer gewenst.
    Nu ben ik dan uitgegaan van gezonde mensen op een enigszins gezond dieet.
    Als je transvetzuren of heel veel koolhydraten (die omzettingen binnen de omega 3/omega 6 familie remmen) of aangeboren afwijkingen binnen de omzettings keten in de omega 3/omega 6 familie) gaat toevoegen aan het verhaal dan wordt het nog weer iets ingewikkelder.
    Kortom: geen absoluut geldige boodschap, maar je weet nu wel als het goed is van welke factoren het afhangt en kunt met die kennis beter beoordelen wat in jouw situatie de beste oplossing is.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 18:51:43 (permalink)
    0
    Olijfolie is trouwens interessant omdat het noch veel omega-3 noch veel omega-6 bevat. Dit bijv itt zonnebloemolie.
    Daarom spreekt men wel over de Israëlische paradox waar hier wel eens over gepost is.

http://www.tegendraads.org/site/pg_details2.asp?idarticle=232 is waar het nu staat (minus de foto's omdat het eigenlijkeartikel niet meer op de oorspronkelijke site staat)
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/05 19:43:17 (permalink)
    0
    Olijfolie heeft weinig met israelische paradox te maken. De Israelische paradox is dat: hart & vaatziekten, zwaarlijvigheid  en verstoorde insuline gevoeligheid meer voorkomen bij Israeli dan bij Amerikanen ondanks  lagere inname van dierlijk vet en kcal.
    De Israelische paradox is ook trouwens helemaal niet zo paradoxaal als je begrijpt dat omega 3 en omega 6 vetzuren in een dieet in balans moeten zijn om de redenen die ik al aangaf in m'n artikel (in balans zijn ze in Israelische dieet, nog erger dan in het Amerikaanse dieet, namelijk niet).
    Tevens is de paradox gebaseerd op de IMO onjuiste aanname dat teveel dierlijk vet hart & vaatziektes zou veroorzaken, maar dat is weer een heel ander verhaal.
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/10 09:58:58 (permalink)
    0
    Fantastisch artikel Marcus, ik ben een beetje allergisch voor scheikunde maar heb het vlot kunnen lezen.

Ik kijk uit naar het vervolg.
    Smalluser
    *Retired Founder*
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/10 10:58:41 (permalink)
    0

Groet
    mariska
    Super Heavy Weight
    RE: Omega 3 & 6 vetzuren 2005/09/10 11:14:04 (permalink)
    0
    Superstuk Marcus! Echt top dat je de tijd genomen hebt om het zo duidelijk op te schrijven. 
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0