Oude mythes doorbroken

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Beebo
Feather Weight
2006/09/01 16:55:36 (permalink)
0

Oude mythes doorbroken

Kwam overlaatst volgend artikel tegen. Als je het logisch bekijkt klopt het allemaal wel, maar dan vraag ik me af waarom niet meer mensen op deze manier trainen...

Ik ben eens benieuwd wat men er hier van denkt blij

Alwyn Cosgrove claimt niet dat hij een wetenschapper is. Maar door ervaring is hij er toch min of meer één geworden. Sinds hij in 2000 zijn Californische fitnesscentrum ‘Results Fitness’ opende, houdt hij gedetailleerd de resultaten bij van elke workout die er is uitgevoerd. ‘Mijn klanten betalen voor de snelste resultaten’, verklaart hij. ‘En om goed te kunnen concurreren met andere fitnesscentra, moest ik dus uitzoeken wat het beste werkt. En dat betekent het verzamelen van trainingsgegevens van een groot aantal mannen die trainden volgens een enorme variëteit van trainingsmethodes. In tegenstelling tot de meeste andere commerciële fitnesscentra biedt Cosgroves’ centrum individuele trainingsmethoden. Elke workout wordt ontworpen, begeleid en geregistreerd door het personeel. In een gemiddelde week worden 400 workouts uitgevoerd, zodat elk jaar precies 20.800 workouts worden geregistreerd. Om zo’n aantal trainingen te halen zou je in je eentje 57 jaar lang elke dag moeten trainen. Vanwege al deze informatie kan je Cosgroves’ centrum beschouwen als een serieus onderzoekscentrum en de sporters die er trainen als een soort proefdieren. Om de resultaten van zijn real life onderzoek uit te leggen, heeft Cosgrove geprobeerd een link te leggen tussen het wetenschappelijk onderzoek van mannen als Caiozzo en de praktijk van oefeningen, sets en herhalingen. (…) Het eindresultaat van Cosgroves’ levende experiment is een spieropbouwend plan waarvan niet alleen vaststaat dat het werkt, maar ook nog ondersteund wordt door de wetenschap. En omdat het de vloer aanveegt met de dogma’s van 40 jaar bodybuilding zal het jou waarschijnlijk verbazen.

(…) Een van de belangrijkste principes is dat van de supercompensatie, zal zich aanpassen aan deze toegenomen belasting en sterker en groter worden. En als een spier regelmatig wordt gedwongen om een langere tijd samen te trekken, raakt hij beter bestand tegen uitputting. Deze aanpassingen treden op om stress op het lichaam te verminderen. Vandaar dat je alledaagse bewegingen (traplopen, iets van de grond oprapen, …) zonder veel inspanning kunt uitvoeren.

Als je traint, veroorzaak je microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel. Dit versnelt het proces waarbij aminozuren worden ingezet om de spiervezels te repareren en te versterken, zodat ze beter bestand zijn bij toekomstige belasting. En hoewel dit op microscopisch niveau gebeurt, zie je op langere termijn het resultaat in de vorm van stevigere en grotere spieren. (…) Meerdere onderzoeken, onder andere aan de medische faculteit van de universiteit van Texas hebben aangetoond dat het herstelproces in je spieren tot 48 uur na je krachttraining is verhoogd. Dus als je maandagavond om 7 uur een krachttraining verricht, staat je lichaam tot woensdagavond 7 uur op “spiergroeistand”. Maar na die 48 uur keert de biologische stimulans voor nieuwe spiergroei terug naar normaal. Dat is exact de onderbouwing van Cosgroves’ eerste stelling: Het trainen van het hele lichaam, 3 keer per week, is de meest effectieve manier om spiermassa te vergroten. Dat advies gaat regelrecht in tegen de trainingsmethoden van vooral fanatiekere krachtsporters die nog trainen volgens een stokoude methode. (…) Met het ingeburgerde spiltsysteem zal je nooit in staat zijn om elke spiergroep 3 keer per week te trainen, en zal de spier dus nooit het maximum aantal dagen groeien. (…) Een ander argument tegen het splitschema is dat je door elke dag hard te trainen je het herstelproces hindert. Je spieren groeien het beste als je lichaam rust, niet als het werkt. Van al deze mitsen en maren heb je geen last als je 3 keer per week je hele lichaam traint, en het na elke training het 48 uur laat rusten. Hardcore bodybuilders brengen hier tegenin dat je op die manier niet elke spiergroep zwaar genoeg kunt belasten. Want stel dat een goede borsttraining 3 min. Duurt, hoe lang duurt het hele lichaam voldoende trainen dan wel niet; om nog te zwijgen over de energie die daarvoor nodig zou zijn.

Er zijn echter aanwijzingen die in een andere richting wijzen. Cosgrove legt uit dat een complete borsttraining zou kunnen bestaan uit 3 sets van 4 oefeningen, dat zijn dus 12 sets in een week. Hij zegt dat training eerder kan vergelijken met de inname van een medicijn: je slikt toch ook niet aan het begin van de week een hele strip aspirine om de rest van de week van je hoofdpijn vanaf te zijn … Onderzoek van de Universiteit van Alabama levert ondersteuning voor deze stelling. De onderzoekers lieten mannen elke spiergroep 1 keer per week trainen, 3 maanden lang. Een andere groep deed wekelijks evenveel sets, maar verdeeld in 3 trainingen voor het hele lichaam. Het resultaat: wie zijn hele lichaam trainde kwam gemiddeld 4 kg spiermassa aan, terwijl diegenen die “geïsoleerd” train trainden niet verder kwamen dan gemiddeld 2 kg. Cosgrove koppelt hieraan het systeem van de “alternating sets”, hij koppelt oefeningen waarmee tegengestelde spiergroepen worden getraind aan elkaar zodat de rusttijd wordt gehalveerd. Het principe van alternating sets is gebaseerd op het werk van Sir Charles Scott Sherrington.

(…) Om een spier aan te zetten tot groeien moet je hem zwaar belasten, dat is algemeen aanvaard. Maar er zijn eigenlijk twee manieren waarop een spier kan groeien. De eerste is als de myofibrillen, de onderdeeltjes die samentrekkende eiwitten bevatten, toenemen in aantal en dichtheid. Dit type groei leidt tot meer kracht en kan worden uitgelokt door het gebruik van gewichten waarmee je maar 1 tot 7 herhalingen kan doen. Het tweede type treedt op als je spieren worden gedwongen om langer samen te trekken. Dus als je een lichter gewicht pakt waarmee je tot 15 herhalingen kan doen. Als reactie op deze belasting zal het aantal energieproducerende structuren in de spiervezels toenemen. Sterker wordt je daar niet van, wel groter. Als je het aantal herhalingen laat variëren tussen de twee getallen lok je een combinatie uit van beide typen spiergroei, maar elk wel in iets mindere mate. Vandaar dat Cosgrove ook nog een tussenliggend aantal herhalingen toepast in de workouts. Bijvoorbeeld: 5 herhalingen van elke oefening op maandag, 15 herhalingen op woensdag en 10 op vrijdag. Dat leidt niet alleen tot betere spiergroei volgens hem, maar het voorkomt ook stagnatie. In 2002 werd dit bevestigd door universitaire onderzoekers van de Arizona State University, toen bleek dat mannen die gedurende een week varieerden met het aantal herhalingen 2 keer zoveel krachttoename hadden dan mannen die niet varieerden met het aantal herhalingen.

Vwala

29 Replies Related Threads

Espi
    meten = weten!
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 16:58:56 (permalink)
    0
    Joepie daar heb je  mijn Triple Anti Kiss schema terug, een full body schema met wisselende intensiteit.

Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 17:05:23 (permalink)
    0
    Cosgrove staat niet alleen.

Op T-nation, en ook op deze site, wordt door meerdere mensen aangeraden om 3x per week een full body te doen.

Goeie post Beebo !
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 17:08:33 (permalink)
    0
    Geinig.. op het moment varieer ik al zo in reps, en het artikel frist ook mijn plannen op, van het 5x5 schema wat ik wilde gaan doen.
    DjMark
    ** Retired Moderator **
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 17:09:49 (permalink)
    0
    Ik ben altijd huiverig als er weer beweerd word dat dit DE manier is om te trainen enzo.
    Maar het is wel leuk/goed om dit eens een aantal weken te proberen.
    Afwisseling is sowieso goed!
    modulo
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 18:08:15 (permalink)
    0
    zeer leuk artikel wat weer soort van bewijst, herhalingen wisselen en knallen maarsuper blij ennn, hoeveel sets van15, 10, en 5 dan, dat kan ik er niet aan ophalen
    Beebo
    Feather Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 18:16:43 (permalink)
    0
    Ik neem aan dat je voor het aantal sets moet kijken naar wat je gewend bent. Stel dat je normaal bij een training voor borst 80 herhalingen doet verdeeld over 7 sets ofzo. Dan neem je ook die 80 herhalingen als uitgangspunt, maar ga je bijvoorbeeld een dag 4 sets van 5 herhalingen doen. Een dag 2 sets van 15 hh en nog een dag van 3 sets van 10 hh ofzo. Dat is wat ik er uit opmaak. Gewoon hetzelfde aantal herhalingen als in een klassiek schema gebruiken maar verdelen over de week en de intensiteit variëren.

Groeten
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 20:21:37 (permalink)
    0
    Dus als je maandagavond om 7 uur een krachttraining verricht, staat je lichaam tot woensdagavond 7 uur op “spiergroeistand”. Maar na die 48 uur keert de biologische stimulans voor nieuwe spiergroei terug naar normaal. Dat is exact de onderbouwing van Cosgroves’ eerste stelling: Het trainen van het hele lichaam, 3 keer per week, is de meest effectieve manier om spiermassa te vergroten.

Interessant artikel best wel, maar wat ik even vet afdruk is een axioma die ik ook vaak elders heb zien tegengesproken, nl. dat compensatie weliswaar in de eerste 48 uur plaats vindt (en soms nog langer doorgaat) maar dat supercompensatie pas veel later, zo´n 96 uur na belasting gaat optreden.
    Als dat zo is, verliest het artikel veel van z´n "kracht." 
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 20:45:43 (permalink)
    0
    ORIGINAL: DjMark

Ik ben altijd huiverig als er weer beweerd word dat dit DE manier is om te trainen enzo.

idd, interessant artikel in dit verband is dat van 'pendulum wave' die toont dat er telkens een extreme reactie is bij iets nieuw, waarbij op den duur weer een evenwicht behaald wordt waarbij het echte belang gewaardeerd wordt...
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/01 21:46:19 (permalink)
    0
    Je spieren groeien het beste als je lichaam rust, niet als het werkt.

Wat houdt dit in? De hele dag slapen? Of mag je wel actief zijn? En hoe zoe zit het met cardio tijdens kracht rustdagen?
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Oude mythes doorbroken 2006/09/01 22:27:00 (permalink)
    0
    ORIGINAL: DjMark

Mee eens. Als er 1 juiste manier van trainen zou zijn, was dat allang uitgevonden en common knowledge. Waren personal trainers overbodig. Bovendien, je kan trainen tot je een ons weegt, progressie maak je imho vooral met je dieet. Je zal meer gainen met suboptimale training en goede voeding dan andersom...
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/02 01:58:18 (permalink)
    0
    ORIGINAL: DonaldTrump

Je spieren groeien het beste als je lichaam rust, niet als het werkt.

Wat houdt dit in? De hele dag slapen? Of mag je wel actief zijn? En hoe zoe zit het met cardio tijdens kracht rustdagen?

De "hele dag" slapen zou het beste zijn, maar zo veel slaap is toch ook weer niet noodzakelijk (en ondoenlijk buiten vakanties om.)  Wel 8 Ã¡ 9 uur per nacht.
    Regelmatige bedtijden, goede nachtrust, van voldoende lengte en niet te veel psychische stress overdag en ook niet te lang zwaar lichamelijk werk overdag (dus ook geen lange en tegelijkertijd zware cardiosessies) zijn belangrijk voor goed herstel en supercompensatie.

In een notendop: Train als een beer, eet als een wolf en slaap als een baby.   
    Brear
    IJzervreter
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/02 08:06:40 (permalink)
    0

(…) Een van de belangrijkste principes is dat van de supercompensatie, zal zich aanpassen aan deze toegenomen belasting en sterker en groter worden. En als een spier regelmatig wordt gedwongen om een langere tijd samen te trekken, raakt hij beter bestand tegen uitputting. Deze aanpassingen treden op om stress op het lichaam te verminderen. Vandaar dat je alledaagse bewegingen (traplopen, iets van de grond oprapen, …) zonder veel inspanning kunt uitvoeren.

Als je traint, veroorzaak je microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel. Dit versnelt het proces waarbij aminozuren worden ingezet om de spiervezels te repareren en te versterken, zodat ze beter bestand zijn bij toekomstige belasting.

Heel intressant stuk, vooral bovenstaande spreekt mij aan, omdat ik dit zelf vaak heb ervaren in mijn trainingen.
    Ik heb heel vaak gebruik gemaakt van de supercompensatie van mijn spieren in mijn trainingen vroeger, ik kwam dan altijd weer iets verder in mijn schema's, paar herh extra enzo.
    Aminozuren ben ik sinds kort mee aan het experimenteren, en bevalt mij ook prima, veel meer herstel van mijn lichaam als normaal.
    Groet;
    Brear.

@uint
    Middle Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/02 09:23:57 (permalink)
    0
    Nou, ik geloof dat deze trainingsmethode wel degelijk goed is voor het lichaam, kijk maar naar Turners!
    Deze gebruiken ook dit soort training. En dat zijn vaak ook geen kleine jongens....
    Ik weet zeker dat je profeit haald uit deze techniek.... al moet je geen wonderen verwachten.
    Volgens mij blijft de beste training nog altijd, afwisseling!

dit soort training, pyramide training, supersets,  etc etc...

3XL
    Senior Moderator
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/02 13:01:08 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Roodbaard.

Dus als je maandagavond om 7 uur een krachttraining verricht, staat je lichaam tot woensdagavond 7 uur op “spiergroeistand”. Maar na die 48 uur keert de biologische stimulans voor nieuwe spiergroei terug naar normaal. Dat is exact de onderbouwing van Cosgroves’ eerste stelling: Het trainen van het hele lichaam, 3 keer per week, is de meest effectieve manier om spiermassa te vergroten.

Interessant artikel best wel, maar wat ik even vet afdruk is een axioma die ik ook vaak elders heb zien tegengesproken, nl. dat compensatie weliswaar in de eerste 48 uur plaats vindt (en soms nog langer doorgaat) maar dat supercompensatie pas veel later, zo´n 96 uur na belasting gaat optreden.

Dat niet alleen, er staat namenlijk Meerdere onderzoeken, onder andere aan de medische faculteit van de universiteit van Texas hebben aangetoond dat het herstelproces in je spieren tot 48 uur na je krachttraining is verhoogd wat betekent dat je alleen uit kan gaan van de aangegeven uitkomst als je training/voeding/rust/enz gelijk is aan die gebruikt in het onderzoek.
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/02 23:06:54 (permalink)
    0
    Dus binnen de "harnas" omstandigheden van de deelnemers bepaald door de onderzoeksvoorwaarden (en dan slaande op de onderzoekskandidaten.)
    Tja, als je minder intensief traint (zoals in de onderzoeksomstandigheden) dan volgt hieruit minder belasting, minder schade, korter herstel, maar hamvraag... meer hypertrofie?

Ik denk, kan tijdelijk wel gunstig werken omdat het spierconditie verbetert als basis om daarna weer veel intensiever te trainen. Tijdens de minder intensieve episode kan juist het lichaam een inhaalslag maken qua herstel (en in de kielzog daarvan spiergroei) van een voorgaande intensieve trainingsperiode (en dan bedoel ik zware weerstand, 8 - 12 reps met wel regelmatig tot failure.)

Ik vind het wel grappig (of moet ik juist zeggen zorgelijk...) dat nogal wat mensen zo gemakkelijk meedraaien met een lap onderzoekstekst en allemaal plotseling de zelfde ervaring lijken te hebben...
    Bij zovele andere "onderzoeksadviezen" vaak idem dito.
    Daar is een psychologische verklaring en benaming voor, maar ben ik ff kwijt. 
    post edited by Roodbaard. - 2006/09/02 23:16:03
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/03 12:37:49 (permalink)
    0

ORIGINAL: @uint
    kijk maar naar Turners!
    Deze gebruiken ook dit soort training. En dat zijn vaak ook geen kleine jongens....

Als je ergens niet naar moet kijken als KT/BB'r dan zijn het turners. Zijn mestal mensen die jaaaaaaaaaaaren erover doen om spiermassa te bereiken die je met bv BB in 3-4 jaar op kan bouwen

Verders zeg je dat het geen kleine jongens zijn, maar dat zijn het eigenlijk wel. Ik zat onlangs te lezen dat de beste turners meestal tussen de 1.65m en 1.69m zitten endan lijkt een beetje spier als snel veel.

@uint
    Middle Weight
    RE: Oude mythes doorbroken 2006/09/04 21:21:46 (permalink)
    0
    Geen kleine jongens, bedoel ik natuurlijk niet de lengte mee huh?! verbaasd....
    Ene ik weet niet hoeveel jaar je bedoelt ??? maar 3-4 jaar is toch ook al een aantal jaar, of niet?

Maar hoe dan ook.... die spiermassa is wel bereikt met o.a. dit soort schema`s...
    Je kan trouwens spiermassa opbouwen met lange en korte spierweefsels. Bij BB zullen hoofdzakelijk de korte weefsels gestimuleerd worden en bij turnen de lange, maar dat spreekt voorzich natuurlijk  ja ja  super blij

info: www.coachr.org/fiber.htm
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/05 02:25:54 (permalink)
    0
    ORIGINAL: 3XL

ORIGINAL: Roodbaard.

Dat niet alleen, er staat namenlijk Meerdere onderzoeken, onder andere aan de medische faculteit van de universiteit van Texas hebben aangetoond dat het herstelproces in je spieren tot 48 uur na je krachttraining is verhoogd wat betekent dat je alleen uit kan gaan van de aangegeven uitkomst als je training/voeding/rust/enz gelijk is aan die gebruikt in het onderzoek.

Denk dat er teveel gelezen wordt in dat 48 uur verhaal hier.
    Het is natuurlijk wel een vertaling van een vertaling dit verhaal. Eerst Cosgrove die onderzoek vertaalt/samenvat en dan dit artikel dat Cosgrove vertaalt/samenvat.
    Als je teruggaat naar het onderzoek waar het op gebaseerd is worden de uitspraken wat genuanceerder dan ze nu misschien klinken.
    Nu weet ik niet precies alle referenties die als onderbouwing gebruikt worden hiervoor, maar dit is er alvast 1:

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/1/394

Samengevat:
    De meest acute anabole effecten van training zoals: verhoogde eiwit synthese, spier specifieke IGF-1 expressie houden maar 36-48 uur aan. En er zijn aanwijzingen van een optel effect als je weer zo'n anabole respons genereert (door weer te trainen) terwijl de vorige anabole respons (van de training daarvoor) nog bezig is.

Vervolgens wordt dit als volgt toegepast:
    - je kiest een dosis trainingsarbeid (volume, intensiteit) waar je van weet dat je die aankunt in een week en verdeelt die over 3 full body trainingen
    - je houdt ~48 uur rust aan tussen de 3 full body trainingen

@Roodbaard
    Het is dus niet zozeer dat het een dogma is dat je altijd na 48 uur herstelt zou zijn (dat zou inderdaad onzin zijn), maar als je de trainingsarbeid doet die je normaal in een week doet (en ook aankan) in drieën gehakt hebt dan is het toch niet zo ver gezocht lijkt me dat je daar wel in 48 uur van kunt herstellen. Over 1 week gezien doe je immers precies evenveel trainingsarbeid, je hebt het alleen anders verdeeld.
    Grote voordeel van die manier van verdelen is dat je handig gebruik maakt van de 48 uur dat hierboven genoemde anabole effect aanhoudt. Elke spiergroep wordt op deze manier bijna continu blootgesteld aan anabole activiteit (3x48 uur per week).
    In een split niet, dan zou iedere spiergroep maar 1x48 uur anabole activiteit krijgen in een week.

Uiteraard kun je ook zoveel trainingsarbeid doen dat je er 96 uur voor nodig hebt om van te herstellen of 24 uur of 150 uur enz.  
    Alleen is dat hier niet van toepassing want niemand beweert dat je 3x/week trainingsarbied kunt gaan doen waar je 96 uur voor nodig hebt om van te herstellen.

@3XL
    Denk je serieus dat hoe lang dat anabole window van verhoogde eiwit synthese en IGF-1 expressie duurt zwaar af gaat hangen (binnen redelijke grenzen natuurlijk) van je exacte training/voeding/rust/enz.?
    Geloof wel dat (afhankelijk van training/voeding/rust/enz) je veel invloed kan hebben op de grootte van die effecten, maar niet zoveel op de duur van die effecten. Processen in je lichaam gaan nu eenmaal met een bepaalde snelheid.
    post edited by Marcus - 2006/09/05 02:35:04
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Oude mythes doorboken 2006/09/05 02:39:31 (permalink)
    0
    Grote voordeel van die manier van verdelen is dat je handig gebruik maakt van de 48 uur dat hierboven genoemde anabole effect aanhoudt. Elke spiergroep wordt op deze manier bijna continu blootgesteld aan anabole activiteit (3x48 uur per week).

Ik denk, het is een schijnvoordeel.
    Basic is dat hypertrofie juist plaats vindt na een periode van verminderde intensiteit (wat FB altijd is, anders zal het tot overtraining leiden, DAAROM is splitten een betere management voor de langere termijn) wanneer weer intensief wordt getrained. (D.w.z. lager in reps, flinke weerstanden, regelmatig tot failure.)

NATUURLIJK is het verstandig te periodiseren en een zeer intensieve periode af te wisselen met minder weerstand en meer spieren aan bod laten komen (zoals FB) maar DAN ALS voorbereidingsfase voor nieuwe intensiviteit.
    Gedurende de FB met lagere intensiteit kan spiergroei, geinitieerd door voorgaande intensiviteit langer doorgaan, maar hieraan komt vanzelf een einde als men door blijft gaan met FB. 
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0