LockedReviews trainingschema's

Author
Moob
Bullet Ride *ex top mod*
2007/03/06 21:57:05 (permalink)
0

Reviews trainingschema's

Review trainingschema's

Welke info bevat een review.

De titel van je een review wordt als volgt opgebouwd:
Allereerst noteer je in de titel dat het over trainen gaat. Daarnaast de naam van het schema. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

Training, split

Daarna kan je beginnen aan de review. Daarin verwerk je het volgende:
  • Beknopte standaard info van de manier van trainen (geen trainingsschema, maar een korte algemene uitleg!)
  • het gebruikte trainingsschema (met eventuele uitleg waar nodig)
  • tips en/of dingen waar je op moet letten (zijn er bepaalde dingen waar je op moet letten? Bepaalde instrumenten nodig (denk bijvoorbeeld aan stopwatch, micro gewichtjes, notitieboek of andere niet allerdaagse benodigdheden?)
  • Rust en herstel (hoe verliepen de rustdagen? veel spierpijn of juist weinig? vermoeid of juist fris? etc)
  • vooruitgang (harde cijfers zoals gewichtstoename/afname, gewonnen/verloren cm, kracht winst/verlies...)
  • fouten en punten die beter konden (sliep je wel goed? was je voeding in orde? had je veel stress? volgde je exact het vooraf gemaakte plan of week je er te vaak van af? etc)
  • positief (wat waren voor jou de positieve punten van dit schema?)
  • negatief (wat waren voor jou de negatieve punten van dit schema?)
  • eindconclusie (trek je conclusie: was het een goed schema, was het helemaal niks? Had het misschien wel een goed schema geweest als je wel je voeding op orde had (bijvoorbeeld) etc etc etc...  kortom, zou je het schema anderen aanraden of juist afraden? )
  • opmerkingen (welke supplementen/ AS gebruikte je? of helemaal niks? en ruimte voor wat je verder nog kwijt wilt )

Een fictief voorbeeld van een review (split schema)

Info:
Een split schema is een schema waarbij elke spiergroep 1 keer per week getraind wordt. De spiergroepen worden verdeeld over een aantal trainingen in de week. Elke individuele spiergroep krijgt veel aandacht.

Het schema:
ma: Rug en schouders
di: rust
wo: borst en triceps
do: benen en buik
vrijdag: biceps, onderarmen en kuiten

rug: BOR, deadlift, chinnen, seated cable row
schouders: bent over db raises, OH press, side raises
borst: incline bankdrukken, dumbbell flyes, chest press
triceps: triceps dip, cable pushdown, db extensions
benen: squat, lunges, romanian deadlift, leg curl
buik: crunch varianten, hanging leg raises
biceps: barbell curl, incline dumbbell curl, preacher curl
onderarmen: wrist curls, reverse wrist curls, deadhang(grip)
kuiten: calf raise machine, seated calf raise

Alles met 75% van mijn (berekende) 1 RM (rep maximum, het gewicht waar ik maximaal 1 herhaling mee kan maken)

Tips en extra benodigdheden:
Tijdens de trainingen heb ik een stopwatch meegenenomen om zo tussen elke set precies evenveel rust te pakken. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende rust-tijden in de loop van dit schema. Wel handig als je dan een opschrijfboekje meeneemt en natuurlijk een stopwatch.
Ik raad aan om ook eens te experimenteren met verschillende rust-tijden tussen de sets om te kijken of je daardoor je trainingen kan inkorten zonder prestatieverlies. Of langere rust pakken tussen sets zodat je zwaarder kunt liften.

Rust en herstel:
Weinig problemen wat rust en herstel betreft. Wel wat spierpijn in de dagen na het trainen van een bepaalde spiergroep, maar dat zat de andere trainingen dan niet in de weg. Verder niks extra's gedaan om het herstel te bevorderen.

Vooruitgang:
4 kg bijgekomen in 6 weken tijd met een stijging van 1 % in bodyfat.
Bij elke oefening wel 2 reps extra kunnen maken tegen het einde van het schema en bij de been oefeningen zelfs 3 extra reps. Zal dus mijn 1rm's weer opnieuw vast moeten stellen voor een volgend schema.

Fouten en punten van verbetering:

Mijn voeding was niet altijd even goed. Dat had wel iets strakker gemogen.

Positief:
Lekker schema om je spieren eens af te matten. Lekker gegroeid ook, dus daar ben ik tevreden mee.

Negatief:
Het duurt een week voordat je weer die ene spiergroep aan mag pakken. Vond het een vrij statisch schema, weinig verrassende dingen die het interessant maken. In mijn volgende schema ga ik zeker wat Olympische lifts toevoegen en misschien wat strongman werk. Eens compleet iets anders dus. Dit was me gewoon net iets te saai.

Eindconclusie:
Voor mij een prima schema om massa te pakken. Voldoende ruimte voor herstel en je zou nog wat cardio toe kunnen voegen op rustdagen als je dat zou willen.
Wat dat betreft kan ik dit schema wel aanraden aan mensen die voor het resultaat gaan.
Mensen die opzoek zijn naar uitdaging, raad ik aan NIET dit schema te doen. Het is vrij saai. Als je wat meer atleet bent en/of nog een andere sport naast krachttraining doet, zou ik niet dit schema aanraden. je loopt toch enige dagen wat moeilijk na een benentraining (om een voorbeeld te noemen). Denk niet dat je dan zit te wachten op een lekkere voetbaltraining. super blij
Overall score van 1 tot 10: een 7. Resultaat prima, uitdaging gewoon een stuk minder.

opmerkingen:
Tijdens dit schema gebruikte ik de supplementen creatine en whey.

0 Replies Related Threads

Jump to:
    © 2019 APG vNext Commercial Version 5.0