Schema uit een gym

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
noenkel
Heavy Weight
2012/03/29 20:09:28 (permalink)
0

Schema uit een gym

Hieronder een schema uit een gym niet ver van mij vandaan, wordt uitgebaat door een dame die wel bekend is in de buurt, heeft nog op podium gestaan ook als ik me niet vergis maar Teddybeerke kan wel meer vertellen over haar knipoog.
Een kameraad van me traint er en krijgt er om de 2mnd nieuw schema, vond het wel tof het hier eens te posten en te horen wat jullie mening erover is, de meesten weten al dat ik wat schemagekte in me heb .
 
Het schema zal ik per spiergroep opnoemen zoals ik het heb gekregen op papier, is voor 5dagen bedoelt.
 
Borst
Bench 2x12 2sec vasthouden
Bench 4c6
Incline flyes 4x10
Decline Bench 4x6
Front raises (schijf) 3x12
 
Rug
Optrekken 4x max
T-bar rows 4x6
Neckpull 4x10
Machine row 4x6
 
Schouders
Machine shrugs 4x15 2sec vasthouden
* Bent over lateral raise
* Lateral side raise
* Front raise
Dumbell press 4x6
* deze 3oefeningen worden na elkaar gedaan (superset) 4x10
 
Bicep
Scott curl 3x21
Incline curl 4x16
Db curl 4x10
Optrekken 3x max
 
Tricep
Lying tricep 4x6 (denk skullcrushers ??)
One arm tricep pushdown 4x10
Kickback 4x6
Dips 3x max
 
Benen
Squat 4x15 2sec vasthouden
Machine press 4x6
Rechte press (??) 4x10
* Leg extensions
* Leg curls
Seated calf raises 4x15
* Deze 2oefeningen na elkaar 4x10
 


#1

26 Replies Related Threads

    sis
    NO Sissy !!
    Re:Schema uit een gym 2012/03/29 21:46:59 (permalink)
    0
    Vijf dagen, dus dan doe je vijf dagen per week per training die hele rij oefeningen? 
    #2
    teddybeerke
    hug on own risc
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 08:34:08 (permalink)
    0
    denk dat ik weet wie ;-) , ken haar niet persoonlijk.
    @sis ik denk dat de ene dag borst getraind , de andere dag rug , de andere dag schouders , de andere dag armen en de laatste dag benen
    Alhoewel ik de volgorde dan wel zou veranderen
    #3
    noenkel
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 08:52:38 (permalink)
    0
    klopt, elke dag een andere spiergroep. Ja de volgorde zou ik persoonlijk ook veranderen. Zitten ook paar dingen in die ik niet zo begrijp, waarom bv front raises terugkomt alsook het optrekken maar zij zal het wel beter weten dan ik blij
    #4
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 08:55:03 (permalink)
    +2 (2)
    Om te huilen vind ik het en ik hoop niet dat ik hoeft te motiveren waarom want ik ben al in een niet al te beste stemming.
    #5
    noenkel
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 09:12:27 (permalink)
    0
     
     
    #6
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 10:24:18 (permalink)
    +1 (1)
    Waarom snap ik dergelijke splits nooit??? Waarom zijn er honderden en misschien wel duizenden trainees die dergelijke splits hanteren, waarom snappen ze niet dat ze geen hamstrings, core en overall ontwikkeling hebben, waarom snappen ze niet dat ze vaak pijn aan de schouders hebben en waarom zien die meeste er uit als Ken of Barbie met hier en daar een klompje spieren er aan geprutst zonder dat er sprake is van een basisframe.
     
    Waarom zijn de meeste niet in staat om minimaal 2x hun eigen lichaamsgewicht te squaten of te deadliften wat altijd garant staat voor een deugdelijk basisframe en basis voor wat uitbouw van massa en trainingsinzichten, waarom zijn het altijd die gasten die dergelijke splits hanteren die roepen dat zwaar trainen onzin is en waarom zien zulke gasten er bij 80 kg wel goed uit en ik met mijn 117 niet en dat terwijl ik naar alle waarschijnlijkheid ruim 25 kg meer vvm met mij mee draag. Maar als ik naast ze sta verdwijnen ze in het niet.
     
    Ik snap het allemaal niks zou een iraanse vriend van mij zeggen. Ik denk dat ik het allemaal verkeerd doe.
    #7
    noenkel
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 11:12:46 (permalink)
    0
    Haha " Ik denk dat ik het allemaal verkeerd doe." Is waarschijnlijk wat er ooit op men graf komt te staan super blijsuper blij. Je hebt volkomen gelijk en het zijn aan die gasten dat ik mij zo erger in de gym. Sinds ik vorige week deftige kritieken heb gekregen van jullie (en ook wendler) is het eindelijk in men kop doorgedrongen wie wel en niet goed bezig is en nu heb ik vanbinnen pret als ik Ken zie binnenkomen in de gym, niet opwarmt en direct begint te curlen, als ik na een halfuur nog es rondkijk staat hij te loeren naar zichzelf in de spiegel met een db te curlen nu ipv barbell en als ik uit de douche kom en naar buiten ga staat hij dan wat rope curls te doen. Lachwekkend vind ik het nu. RAW POWER is waar ik voor ga.
     
    Vond het gewoon es leuk om te tonen waar dergelijke zalen zich mee bezighouden en gelijk Hermanus aangeeft, hoevelen het nog steeds niet begrijpen. Nogmaals Hermanus, grote reus, voor mij blijf je een boegbeeld !! Terwijl jij verder slimmer wordt van mannen groter dan jij, wordt ik slimmer van jou knipoog
    #8
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 12:10:10 (permalink)
    0
    Er waren ooit maar 2 bodybuilders die indruk op mij maakte met trainen en dat war Dorian Yates en Ronnie Coleman. De fysiek van een bodybuilder zegt mij lang niet alles en zeker ook in de context met de shitload aan middelen die de pro's gebruiken. Een pro moet mij vooral inspireren met trainen want het uiterlijk is voor ons normale stervelingen onbereikbaar. Uiteraard ook Mike Mentzer met zijn HIT.
     
    Daarnaast heb ik veel meer inspiratie gehaald uit mensen als Tate, Tribeaudeau, Wendlerr, Cosgrove, Contreras, Louis Simons, Efferding en in kleine mate ook Pavel.
     
    En dan van de mensen in real live mijn oom zaliger, die mij leerde deadliften, squaten en bankdrukken toen ik 15 was. Herman Kuit die als junior een ongekende traingsdicipline en inzet had en waar ik doodleuk een hele dag mee aan het trainen was. En hier van het forum, John, Moob, Mark, jongens die hardgainers zijn maar altijd bezig blijven. Floris die zijn logje jammer genoeg niet bij kan houden onder zijn nieuwe trainer. Marcus met zijn nononsence benadering. Sheru en Sis 2 sterke dames en die hard trainees. Pipi gewoon omdat ze ongeacht het resultaat uren en uren kan trainen. Pim en Kwark omdat het ook mafketels zijn met trainen en uiteraard 3XL met zijn verschijning maar ook het gemak waarmee hij traint, hij laat zwaar trainen er zo makkelijk uit zien, maar ik denk dat menig powerlifter en bodybuilder er de hik van zou krijgen als ze hem bezig zien.
     
    Dat zijn de mensen die mij inspireren en niet die mafketels op een ander forum die beweren de wijsheid in pacht te hebben maar niks aan progressie laten zien en vooral roepen dat zwaar trainen onzin is omdat ze zich vol rammen met zooi en dan nog niks bereiken en bovenstaand schema zegt in mijn ogen alles over waar deze sport naar toe aan het gaan is. Dergelijke stompzinnige schema's gebruikte ik 30 jaar geleden al en werkte toen maar voor even en de grote groep die nu nog steeds dergelijke onzinnige splits en schema's  gebruiken hebben dus 30 jaar niks bij geleerd of ik denk bij willen leren en op zich hoef dat ook niet, maar als je dan jezelf uit gaat roepen tot guru en prentendeerd een voorbeeldfunctie te hebben dan zeg ik enkeltje gekkenhuis want dan hoor je daar op een bankje lekker te gaan schommelen, want mij veroordelen ze en ik kan en weet niks volgens hun, maar als ik vraag of ze zin hebben in een benentraining met mij dan krijgen ze spontaan last van de onderrug of knieen.
     
    En wederom, ik snap het allemaal niks.
    #9
    teddybeerke
    hug on own risc
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 13:09:44 (permalink)
    0
    begrijp wat je wilt zeggen hermke, zou inderdaad ook veel dingen anders doen dan in dit schema.
    Zo zie ik soms vele gasten in de gym die bezig zijn met allerhande kabeloefeningen en dat is het.
    Als je dan bezig bent met romanian deadlift of squat bekijken ze je van damn die gaat nog in een karretje belanden.
    De meesten willen niet meer afzien zo simpel is het
    #10
    Barbie
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 14:54:31 (permalink)
    +1 (1)
    Ik zie bij ons nooit iemand deadliften. Nooit, nooit, nooit, ik ben altijd de enige. Nou ja, eenmaal wel. Curls zijn wel erg populair.
    Maar misschien kijk ik niet goed, en doen ze dat op de uren dat ik er niet ben hoor, dat kan natuurlijk. Ik kom er natuurlijk ook niet elke dag!
    super blij
     
    Ik ben erg blij met jullie adviezen hier op het forum!
    #11
    noenkel
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 15:55:56 (permalink)
    0
    Barbie

    Ik zie bij ons nooit iemand deadliften. Nooit, nooit, nooit, ik ben altijd de enige. Nou ja, eenmaal wel. Curls zijn wel erg populair.
    Maar misschien kijk ik niet goed, en doen ze dat op de uren dat ik er niet ben hoor, dat kan natuurlijk. Ik kom er natuurlijk ook niet elke dag!
    super blij

    Ik ben erg blij met jullie adviezen hier op het forum!

     
    +1 knipoog Ben ook blij met een forum als deze . "Deadliften is dat die oefening dat je boven je hoofd houdt en... "Is wat ik krijg als antwoord als ik vraag hoeveel iemand deadlift super blijsuper blij Of nog ene is "goh ja ik ken dat wel maar das niet zo goed voor de rug..." 
     
    Als je soms es zo van die zalen ziet op YouTube van Wendler en andere grote namen ben ik toch wel jaloers dat er hier geen zo´n zaal is, ik wil direct tekenen.
    #12
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 16:10:57 (permalink)
    0
    i have a dream en nu even een andere dan die uit het topic van Marcus.
     
    Ik zie een loods met powercages, kettingen, bands, glute ham raises, monolifts, legpress, zware dumbells en kettlebelts, dipstations, grote zandbak, grote brede en steile trap, chinbars, pullovermachine, goede eenarmige row. prowlers,deadliftplatforms, halfracks, boxen van verschillende hoogten, kleine athletiekbaan, bankdrukstations en nog wat zinvolle zware apparaten.
     
    Nou het schip met geld nog.
    #13
    Barbie
    Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 16:19:15 (permalink)
    0
    Schip met geld of een bank die in je gelooft. Helaas ligt Wageningen bij mij niet om de hoek, anders nam ik wel een abb.
    Ga ervoor!
    #14
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 16:25:14 (permalink)
    0
    Ben er nog steeds mee bezig maar iedereen zegt dat het crisis is.
    #15
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Schema uit een gym 2012/03/30 18:30:23 (permalink)
    0
    Da's maar onzin joh, ze moeten het ergens over hebben. Crisis, het weer, de buren, je kent dat wel, allemaal praatjes.
     
    Ik vat 'm met dat schema. Vind het ook ruimschoots belasting maaarrrr stel dat je er middelen bij neemt die het herstel bevorderen, dan zou je er nog wel ongeschonden mee weg kunnen komen. Zou mijn ding verder ook niet zijn om zo te trainen. 
    #16
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/31 09:44:32 (permalink)
    0
    Hermanus

    Waarom snap ik dergelijke splits nooit??? Waarom zijn er honderden en misschien wel duizenden trainees die dergelijke splits hanteren, waarom snappen ze niet dat ze geen hamstrings, core en overall ontwikkeling hebben, waarom snappen ze niet dat ze vaak pijn aan de schouders hebben en waarom zien die meeste er uit als Ken of Barbie met hier en daar een klompje spieren er aan geprutst zonder dat er sprake is van een basisframe.

    Waarom zijn de meeste niet in staat om minimaal 2x hun eigen lichaamsgewicht te squaten of te deadliften wat altijd garant staat voor een deugdelijk basisframe en basis voor wat uitbouw van massa en trainingsinzichten, waarom zijn het altijd die gasten die dergelijke splits hanteren die roepen dat zwaar trainen onzin is en waarom zien zulke gasten er bij 80 kg wel goed uit en ik met mijn 117 niet en dat terwijl ik naar alle waarschijnlijkheid ruim 25 kg meer vvm met mij mee draag. Maar als ik naast ze sta verdwijnen ze in het niet.

    Ik snap het allemaal niks zou een iraanse vriend van mij zeggen. Ik denk dat ik het allemaal verkeerd doe.

    Wat voor split zou de dan aanraden. Nu missen er wel wat oefeningen in mijn ogen maar een goed split schema is niet verkeerd lijkt mij? Tenminste dat zie je wel terug in goede bodybuilders.
    Dit komt op mij over dat het hele split systeem waardeloos is, maar dat is het niet want anders waren er nu geen grote bodybuikders geweest. Ik zl het overgens wel weer verkeerd begrijpen.
    post edited by Luppie - 2012/03/31 10:21:39
    #17
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Schema uit een gym 2012/03/31 11:34:34 (permalink)
    0
    Een goede split ja inderdaad en die zijn heeeeeeeel zeldzaam. Ik ken er eigenlijk maar 1 en dat is de rode draad van 3XL en verder ken ik vrijwel geen fatsoenlijke splits. Aparte schouderdag is in mijn ogen in een splitschema sowieso onzinnig, verhouding push/ pull is in de meeste schema's ver te zoeken, te weinig core werk en teveel onzin oefeningen, te weinig compounds omdat er in oefeningen word gedacht in plaats van in bewegingen en meestal ook veel te weinig hamstringwerk.
     
    Als basis blijft in mijn ogen het rode draad schema bijna de enige zinvolle split die ik ken en als je die als basis gebruikt zou je hem zelfs nog iets verder uit kunnen splitten als je meer naar volume zou willen neigen.
    #18
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Schema uit een gym 2012/03/31 12:09:11 (permalink)
    0
    Ik dacht juist altijd dat een aparte schouders dag handig was om sterker te worden met die press oefening die er in zit. Maar kan er naast zitten. Zelf die ik momenteel ook schouders direct na borst omdat het niet anders kan. Verder zal ik dit ook gaan doen bij mijn nieuwe schema 3/2/1 split of 1/6. Maar ik doe zelf liever wel de schouders apart dan want wil zeker mijn kracht behouden met het schouderdrukken en liever daar ook sterker in worden.
    Kun je net zo goed de mil press ook een een 3 daags FB weg laten want dan heeft het daar bij ook geen nut toch?
    post edited by Luppie - 2012/03/31 12:31:44
    #19
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Schema uit een gym 2012/03/31 20:16:27 (permalink)
    +2 (2)
    Even wat definities vooraf:
    met split bedoel ik een indeling welke spiergroepen op welk punt in een microcyclus (=meestal week) getraind gaan worden.
    met fitness-effecten bedoel ik positieve effecten van training op prestatie (spiergroei of neurale effecten op korte of langere tijdsschaal)
    met fatigue-effecten bedoel ik negatieve effecten van training op prestatie (vermoeiing)
     
    Persoonlijk geloof ik dat iedere split kan werken, dus in dat opzicht zijn er IMO geen slechte splits.
    Waar het IMO misgaat is bij de concrete invulling van de spiergroep-trainingen. Dat stelt namelijk een aantal eisen:
    - kennis van anatomie
    - kennis van je trainingstolerantie
    - bewustzijn van het managen van fitness-effecten en fatigue-effecten
     
    Als je geen kennis van anatomie hebt en niet minimaal weet waar spieraanhechtingen zitten en welke spieren betrokken zijn bij welke bewegingen en wat de antagonisten zijn dan zou je IMO geen split programma's moeten maken. Problemen als overlap in spiergroepen tussen oefeningen, evenwicht tussen antagonisten of dat je uberhaupt spiergroepen niet kunt isoleren gaan dan allemaal compleet langs je heen. En dat is een recept voor ellende.
     
    Als je een programma maakt moet je WETEN (of in ieder geval een goed idee hebben) welke spiergroepen welk trainingsvolume/frequentie aankunnen en niet zomaar wat doen. Dus niet 30 setjes voor schouders omdat het nu eenmaal schouderdag is en dat toevallig alle oefeningen zijn die je kon bedenken en je wel cool leken.
    Of 3x week full body trainen omdat iedereen dat doet terwijl je als hardgainer misschien maar 2x/week trekt.
    Enz.
     
    Een goed programma draait om het managen van fitness en fatigue effecten. Dat moet je bewust doen anders ben je een slechte manager. Fitness en fatigue effecten zijn er op heel veel niveau's dus is lastig om daar in het algemeen iets over te zeggen. Plus dat is IMO het creatieve aspect aan trainingsprogramma's maken.
    Voorbeelden:
    - Staggered sets bench/row (setjes van enkele oefening achter elkaar zouden lijden onder vermoeiing in spiergroep)
    - ma, wo, vr trainen waarbij je vrijdag training neerzet die meeste overlap heeft met maandag training zodat fatigue effect van vrijdag training door langere rust minder invloed heeft op maandag training
    - 1-6 principe (zware single afgewisseld door 6 reps set, profiteren van fitness effect van zware single)
    - spiergroep vaker per week trainen met minder volume (maximaliseren fitness effect)
    - compound oefeningen voor isolatie oefeningen (managen of in ieder geval prioritiseren van fatigue effect)
    - explosieve oefeningen voor niet explosieve oefeningen (managen fatigue effect wat grotere impact heeft op technischere oefeningen)
    etc.
     
    Als je dat allemaal te moeilijk vind is er een prima dummy proof oplossing.
    Dat zijn full-body's met alleen maar compounds. Het is erg moeilijk om om die te verkloten super blij super blij
    #20
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0