SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of misschien even lekker als m'n GEhaktuitdeoven

Author
SheRu
Go John Henry!
2006/08/05 22:14:40 (permalink)
0

SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of misschien even lekker als m'n GEhaktuitdeoven

SheRu's Fabuleuze Witlofrecept

(ik gebruik 't allerliefst een glazen schaal met deksel, zeker in de magnetron, want anders is al 't vocht kwijt)

Koop witlof, zoveel als je maar wilt. Snijden en ontstammen (je weet hoe dat moet? ;-) had laatst een eter die hilarisch bezig was, maar met helaas geen resultaat.)

DAn was je dat even in een vergiet, maar niet te veel water afschudden graag. Dan doe je dat allemaal in een magnetronschaal, witte peper en nootmuskaat erop, en wat kleine vlokjes margerine (cruciaal! grote vlokjes is vies ;-))  en kookt dat 6 minuten op 600 watt. (halverwege even omscheppen). 't Hoeft echt niet gaar te zijn, want je moet ook nog met de oven aan de slag.  Ondertussen (blanke) rozijntjes wellen, spekjes uitbakken (zorg dat ze nat genoeg zijn, want dat sap moet ook door je witlof), en paprikasnijden. Ikzelf gebruik paprikasalade of geroosterde paprika's. Kaas raspen en plakjes van schaven. 

Dan haal je je schaaltje eruit, en ruikt even aan ál die zaligheid. Schep de rozijnen en spekjes door je witlof. Nogmaals, van de spekjes ook 't nat erdoor ketsen. DAn de paprika's "slordig" door de witlof scheppen (beetje nat uit de pot mag namelijk best), en de kaasrasp erdoor roeren. Sluit af met plakjes kaas over de witlof. DAn schuif je 't geheel op 175 graden in de oven. Ik houd meestal 12 tot 15 minuten aan, maar dat doe ik meestal op 't oog.

Eet smakelijk!

post edited by SheRu - 2006/08/05 22:47:56

19 Replies Related Threads

sis
    NO Sissy !!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:20:22 (permalink)
    0
    Ontstammen.. euh, is dat hetzelfde als de buitenste blaadjes eraf trekken en alleen die gebruiken? Vast niet he..

Het klinkt okee, ik gebruik dezelfde kooktechnieken (dingen door elkaar ketsen enzo super blij  )

Eh.. ik durf het bijna niet te vragen, maar dat gehakt uit de oven..  
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:22:34 (permalink)
    0
    Ontstammen? Nee...
    Je snijdt kop en kont 'r af, dan 't witlofje overmidden, en dan kerf je dat kerntje eruit, is heel makkelijk te zien. (even met je mes langs de lijn, en met je duim achter 't topje drukken, en *plop!*) Maar als je dat laat zitten, en je slaat aan 't koken, wordt 't bitter. Dat is de reden dat veel mensen niet van witlof houden. Maar 'r zijn ook die-hards die juist voor dat extra bittere gaan...

U vraagt, wij typen: gehakt is onderweg! 
    sis
    NO Sissy !!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:25:45 (permalink)
    0
    Precies, het bittere is wat ik tegen witlof heb maar zo tackel je dat dus.

SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:33:06 (permalink)
    0
    Ja, witlof heeft toch wel een lichtbittere smaak, maar 't is echt heel lekker als 't superkort gekookt is. En die stammetjes dus. Vraag 't maar 's na, aan degene wiens witlof je altijd niet zo graag at. knipoog
    Soms eet ik zelfs een bordje zo voor de tv.  Spruitjes en witlof zijn beide groenten die niet gewaardeerd worden omdat ze soms ook gewoon té lang gekookt worden. Da's ook iets om te proberen.
    Inca
    Middle Weight
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:45:00 (permalink)
    0
    Klinkt erg goed, ga het volgende week eens maken. Ik neem wel hamblokjes ipv spek, dat zal toch ook lekker worden?
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:47:11 (permalink)
    0
    Ja hoor.
    Is vrij inwisselbaar. Ware het dat ik 't zoutige  van gerookte spekjes (en 't bakselvocht -ik vind m'n eigen jargon uit, dat begrijpt u-) een goed plan vond. MAar ham is ook goed, en klassiek. super blij
    sis
    NO Sissy !!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:49:11 (permalink)
    0
    is het raar om er huttenkase over te mikken voor wat meer eiwit?
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 22:51:36 (permalink)
    0
    Geen idee. Hoe smelt 't? super blij Hüttenkäse is me niet zo bekend, tot mijn grote schaamte.
    Denk pizza: kan 't daarop?

En anders: gewoon proberen, óf weglaten. Je kan 'r ook een gekookt eitje over doen, ziet 'r goed uit, en is ook lekker.
    sis
    NO Sissy !!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:04:13 (permalink)
    0
    De structuur is korrelig, maar die korreltjes zijn wel vast.

Eiwitwaarde is vrij gunstig, probeer het eens!
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:08:08 (permalink)
    0
    Yups, ga ik doen! Ben benieuwd.
    Laat me weten hoe de Käse 't doet!
    Espi
    meten = weten!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:11:20 (permalink)
    0
    Maar wel met echte boter ipv margarine!

Witlof en spruitjes zijn bijna niet meer bitter en zeker niet te vergelijken met de smaak van vroeger.
    Verder : makkelijk en lekker recept.. klinkt goed genoeg om eens na te maken.
    Gert
    The Sniper
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:11:51 (permalink)
    0
    Ik doe altijd hele andere dingen met hüttenkässe......maar dat is een ander verhaal....blij
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:15:13 (permalink)
    0
    @Espi: Waarom specifiek met echte boter? (nu snap ik dat dat wellicht lekkerder is (wij hebben 't nooit meer ivm allergie zus), maar 't klinkt alsof er een technischer reden moet zijn)
    sis
    NO Sissy !!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:18:41 (permalink)
    0
    @ Gert.. je maakt me nieuwsgierig, hoor ik een huttenkasegebruikersoptiestopic?

Gert
    The Sniper
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:21:43 (permalink)
    0
    Ik denk dat espi niet zo'n fan is van de transvetten die in margarine zitten.
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:22:24 (permalink)
    0
    *sheru gaat transvetten googlen*

*sheru heeft gegoogled, en besluit om in fatsoenlijke boter oid te bakken*
    Espi
    meten = weten!
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/05 23:26:11 (permalink)
    0
    Het valt tegenwoordig erg mee met de transvetten in margarine, maar voorheen zat er bijv met name in de Blue Band zeker ruim 20-30 gram transvet per 100g.

Transvet is gif voor je lijf. Zelfs in lage hoeveelheden moet je het mijden. Zo eet een gedrevene bijv. ook geen gewone pindakaas, maar organische pindakaas, dwz. met zo'n olielaagje bovenop ipv gehard vet erin (die het smeuïg tot op de bodem maken)
    hehoi
    Nuts for thought
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/06 10:10:22 (permalink)
    0
    Jaaaaaaaaaaa, hoor ik het woord huttenkasegebruikersoptietopic?

Goed idee, ik vind het heerlijk! Gert??
    patty
    Super Heavy Weight
    RE: SheRu's FAbuleuze Witlofschotel (bijna even lekker, of missch 2006/08/07 18:07:54 (permalink)
    0
    je kunt ook ghee gebruiken ipv margarine of boter....
    is bij de toko en reformwinkel te verkrijgen. bij de toko wel een heel stuk goedkoper trouwens!
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0