Sportvasten

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
sis
NO Sissy !!
2011/01/10 20:31:16 (permalink)
0

Sportvasten

Helemaal nieuw, helemaal hip. De zoveelste hype of een zinnig concept? Heeft iemand er al wat over gehoord en/of een mening over kunnen vormen?

klik

20 Replies Related Threads

Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Sportvasten 2011/01/10 20:37:09 (permalink)
    0
    Als het blijkt door meerdere tests zal het wel waar zijn.
    Het is iig een intessant onderwerp om te volgen.
    kalajengkin
    voorheen lightweight :P
    Re:Sportvasten 2011/01/10 21:01:35 (permalink)
    0
    Het riekt toch ook een beetje naar proteïne dieet.
    Je lichaam leren vet te verbranden door een gebrek aan koolhydraten.
    Geen koolhydraten=geen glycogeen in de spieren=vetverbranding
    Juutje1
    Number one :-)
    Re:Sportvasten 2011/01/10 21:07:35 (permalink)
    0
    Hmm, als ik het zo lees zijn je voorbereidings- en vastendagen juist 'gevuld' (ahem... bijna niks op een dag, tis niet voor niks vasten he?) met Kh: groente, fruit en sap, aangevuld met beetje nootjes (via de link van Sis blog van Monique even gelezen)
    Beaudien
    Heavy Weight
    Re:Sportvasten 2011/01/10 22:54:40 (permalink)
    0
    Als ik dit lees, krijg ik al honger...........
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Sportvasten 2011/01/10 23:05:54 (permalink)
    0
    Je spieren gaan hierdoor oeroude genen aanzetten.

Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Sportvasten 2011/01/11 10:49:19 (permalink)
    0
    Maar wel tijdelijk. Ik merk dat mijn stofwisseling juist omlaag gaat als ik geen carbs meer binnen krijg voor een lange tijd. Ik kom dan aan en voel me erg rottig.
    Espi
    meten = weten!
    Re:Sportvasten 2011/01/11 11:08:40 (permalink)
    0
    Komt omdat je schildklier trager gaat werken als je chronisch minder dan rond 100g per dag binnen krijgt. Voor een paar weken kan het geen kwaad en werkt het juist positief.

Xtreme
    border whore
    Re:Sportvasten 2011/01/11 11:34:46 (permalink)
    0
    Ik krijg een beetje een YoYo gevoel bij dit idee ?!
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    Re:Sportvasten 2011/01/12 13:22:07 (permalink)
    +1 (1)
    Mijn kettlebell trainer is zelf ook sportvasten coach, zodoende ken ik ook een aantal mensen die dit hebben gedaan.

Het is geen lange termijn vasten, het gaat om een totaal van 3 dagen vasten (verse sapjes) en met opbouw- en afbouwdagen erbij gaat het geloof ik om een totaal van 10 dagen. Ik heb niemand gehoord die ontevreden was met het resultaat. Het vasten bestaat uit drinken van SAP en nemen van supplementen. Verder wordt er de hele dag door water met "poeder" gedronken wat volgens mij erg veel weg heeft van BCAA's. Het sporten bestaat uit cardio.

Dat het voor bepaalde mensen mentaal en ook fysiek goed kan zijn, daar twijfel ik niet aan. Het is natuurlijk ook een geweldige uitdaging. Op deze hele andere manier bezig te zijn met (niet) eten schijnt veel energie te geven en ook mentaal een enorme opkikker.

Door IF ben ik wel overtuigd geraakt van de voordelen van vasten. Je lichaam gaat efficiënter om met voeding. Nadeel is wel als je meer kan gaan eten, je ook meer kan snoepen. De verleiding meer junkvoer te gaan eten, omdat het op de weegschaal niet zo heel veel negatief resultaat laat zien kan ook groter worden. Junkvoer blijft nou eenmaal verslavend. Of is er hier iemand die serieus kan zeggen dat komkommer veel lekkerder is dan een Snickers?  Voor personen die eten uit verslaving kan dit misschien ook een goede vorm van afkicken zijn.

Nadat je een dure Sportvastenkuur hebt gedaan kun je natuurlijk beter genieten van gezonde pure voeding. Je hebt veel geld uitgegeven aan dit programma en de persoonlijke begeleiding. In dit soort gevallen ben ik ervan overtuigd dat mensen in ene meer discipline hebben omdat ze veel geld ergens aan uitgegeven hebben. Verder schijnt dat gekookte eitje na het vasten te smaken als een goddelijke lekkernij. Ik kan me voorstellen dat genieten van pure voeding daardoor makkelijker wordt.

Persoonlijk ben ik bang in mijn oude dwangmatige patronen te vervallen door zo een drastisch programma.
    Trouwens: Als je geneesmiddelen gebruikt of te kampen hebt gehad met eetstoornissen mag je dit programma uberhaupt niet volgen.
    Xtreme
    border whore
    Re:Sportvasten 2011/01/12 13:44:08 (permalink)
    0
    K ik ga het gewoon proberen ,
    zal van de week een log openen, wordt ook wel tijd blij
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Sportvasten 2011/01/12 13:44:36 (permalink)
    0
    Geldt dat voor bepaalde geneesmiddelen/medicijnen?
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Sportvasten 2011/01/12 14:23:21 (permalink)
    0
    Leuk SnW, een log  en CH, mooi om ervaring vanuit de praktijk te lezen, ik kende zelf nog niemand die ermee bezig is. 

Chivo, met wie ik het niet altijd meteen eens ben blij heeft hier ook aandacht aan geschonken, bij deze als aanvulling het stuk van hun site: klik
    Kwark
    Death before disco
    Re:Sportvasten 2011/01/26 18:21:06 (permalink)
    0
    Vasten is zooooo 2007.
    3XL
    Senior Moderator
    Re:Sportvasten 2011/01/26 20:02:56 (permalink)
    0
    Eigenlijk was dit het eerste waar m'n oog op viel (en ik heb best wel een redelijk oog voor dit soort zaken blij )

Onder de professionele begeleiding van een gediplomeerd sportvastencoach wordt een sportvastentraject op maat samengesteld

Op dat moment gaan de dollartekens voorbij en valt de intresse weg verdrietig
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:Sportvasten 2011/02/18 17:14:17 (permalink)
    0
    Mijn kickbox leraar heeft ook zo een commerciele PT binnengehaalt. Ik heb een gesprekje met hem gehad en hij probeerde mij zo een kuur aan te praten. Was een paar honderd euro voor een weekje en daar zat dan een horde van supplementen bij inbegrepen.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Sportvasten 2011/02/18 18:25:13 (permalink)
    0
    Pittig aan de prijs! 
    TommyTee
    Heavy Weight
    Re:Sportvasten 2014/02/10 16:51:10 (permalink)
    +1 (1)
    Oud draadje, maar goed. 

Heb zelf meegedaan aan een onderzoek naar sportvasten en de resultaten waren zeer positief. Geen spierverlies (een klein beetje bijgekomen zelfs), betere VO2max, en vetpercentage met zo'n 3 procent omlaag. 

Het sporten zorgt dat je niet in de spaarstand terecht komt en naderhand kun je inderdaad efficienter met voedsel omgaan. Je hebt als het ware je vetverbrandingsoven ook aangezet (naast je glucose kachel). Natuurlijk valt of staat het blijvend succes met je voedingspatroon na de kuur. Niet teveel koolhydraten en af en toe een maaltijd helemaal geen koolhydraten kan al genoeg zijn om de efficientie vast te houden.

Dat je een coach erbij 'nodig' hebt is inderdaad waarvoor je betaalt, maar het is geen overbodige luxe als je niet zelf veel verstand hebt van voeden en training. Tijdens de kuur wordt nauwlettend al je waarden in de gaten gehouden om te kijken of alles goed gaat. Ik vond het in ieder geval prettig, het is ook weer een motivatie als iemand anders je in de gaten houdt.

De profs zijn nu ook met Sportvasten aan de slag (http://www.wielerflits.nl/nieuws/24926/sportvasten-moet-bos-meer-reserve-geven.html) en het negatieve advies van het NOC wordt (volgens mijn trainer) ook herzien.

Nog een voordeel voor waarschijnlijk een hoop mensen op dit forum is dat de kuur extra goed werkt voor ectomorph/mesomorph mannen met relatief veel spiermassa. Het was zwaar, maar voel me nu fitter en vitaler, kan het iedereen aanraden!

sis
    NO Sissy !!
    Re:Sportvasten 2014/02/11 12:43:25 (permalink)
    0
    Ik heb er inmiddels ook een hoop positieve resultaten van gezien. 
    3XL
    Senior Moderator
    Re:Sportvasten 2014/02/14 18:57:25 (permalink)
    0
    Ik heb op uitnodiging van Remco en JP een jaar of twee terug de "make the switch" cursus gedaan en het klonk allemaal uiterst intressant. Ik ken ze beiden via het oude EHF forum en weet dat ze serieus met dit soort zaken omgaan

Ik krijg ook regelmatig updates van ze mbt de laatste stand van zaken (onderzoek ed) en het ziet er allemaal prima uit. Natuurlijk, er zal best wel een deel winst in zitten (verkoop suppl. enz) maar de basis is goed.

Ben zelf trouwens nooit aan het "zelf de kuur volgen"deel begonnen en ben dus geen officiele begleider oid maar gewoon iemand die de basis gevolgd heeft blij

Wat dat somatotypering aangaat (ecto/endo/meso) dat vind ik een onzin benadering waar ik geen geloof aan hecht.
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2021 APG vNext Commercial Version 5.0