Te snel vetmassa bijgekomen?

Author
spinningrom
Heavy Weight
2010/01/28 13:47:56 (permalink)
0

Te snel vetmassa bijgekomen?

Hey all,
sinds 1,5m ongeveer train ik en let ik meer op mijn voeding.
 
- stats: 32j, 1m79, nu net geen 82kg
- volgens mijn impedantieweegschaal ben ik op 1 maand tijd ongeveer 1,4kg vet en 1,3kg spier bijgekomen
- ik doe momenteel (2 a) 3 krachttrainingen per week van elk zo'n 90min, geen cardio-trainingen
Voeding:
- geen strak schema, probeer 4 maaltijden per dag en ondertussen nog wat fruit erbij. De eerste 3 maaltijden zijn gewone porties. De 4de maaltijd is meestal quasi een dubbele portie en neem ik erg laat (rond 23u, max uurtje voor het slapen). Deze wat vreemde verdeling is er gekomen door mijn drukke tijdschema.
- Whey: 2 porties per dag (bij of kort na gewone maaltijd)
- regelmatig 100-200gr volle kwark per dag, gemiddeld 200ml halfvolle melk/dag, gemiddeld 1 ei per dag, gemiddeld 2 quorn-burgers per dag.
- op dag van trainingen neem ik nog 1/2 portie whey voor en tijdens training, samen met 2 glazen cola of andere frisdrank (geeft me het gevoel dat ik door de snelle suikers beter kan trainen, maar gisteren eens enkel water gedronken, en merkte geen verschil), dadelijk na training nog glas cola en 10min nog eens 2/3 portie whey. 
- genoeg groenten en fruit, genoeg water
- enige duidelijke bron van vetten zijn: halfvolle melk en volle kwark (zie hierboven) (volle kwark omdat het hier half zo duur is als magere, en ik de smaak van magere echt niet kan apprecieren), olijfolie voor het bakken, af en toe wat noten
- supplementen magnesium en vit B-complexen
Is mijn vettoename niet erg hoog?
Moet ik best mijn totale calorie-inname proberen te verlagen?
Liever de grootste maaltijd vroeger op de avond?
Gewoon cardio proberen bij te doen?
...
#1

4 Replies Related Threads

    Espi
    meten = weten!
    Re:Te snel vetmassa bijgekomen? 2010/01/28 13:53:18 (permalink)
    0
    Een verhouding 50/50 is net op het randje.
    Als eerste stap zou ik me vooral wat inhouden bij het avondeten op je niet-trainingsdagen en kijken wat er dan gebeurt.
    En evt toch 50/50 vol/magere kwark nemen. Dat is altijd smakelijker dan alleen magere kwark. Die sowieso veel lekkerder wordt door deze uit te laten lekken.

    #2
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    Re:Te snel vetmassa bijgekomen? 2010/01/28 14:18:34 (permalink)
    0
    Wat een vragen...
    Voordat je vanalles gaat veranderen kun je je misschien je beter afvragen hoe betrouwbaar een vetmeting is met een impedantieweegschaal.
    Enne wat vertelt de spiegel / je vriendin of nog beter een huidplooimeter over je vetpercentage?
     
    Edit: Ik zie dagelijks quorn burgers en colaoh neee
    #3
    spinningrom
    Heavy Weight
    Re:Te snel vetmassa bijgekomen? 2010/01/28 14:57:36 (permalink)
    0
    Espi, bedankt voor de tip

    Cowgirl:
    - uiteraard is mijn impedantieweegschaal weinig betrouwbaar, maar is wel interessant om op te volgen (ik meet altijd op dezelfde weegschaal). Als ik op die weegschaal 10% vetmassa zie, dan geloof ik daar niet veel van. Maar als er daar x maanden later 25% staat, dan kan ik toch wel stellen dat de vetmassa verhoogd is?
    - spiegel: duidelijk vetmassa bijgekomen, zeker abdominaal, vriendin zegt hetzelfde. Huidplooimeting kan ik hier nergens doen verdrietig
    - Quorn burgers: ja, sorry, vergeten te zeggen blijkbaar: ik ben vegetarier. Wat is er mis met die burgers? veel eiwitten, weinig vet, ...
    - die cola was enkel als 'boost' bij het sporten, maar zoals gezegd.. ik ga die eens proberen te laten
    #4
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    Re:Te snel vetmassa bijgekomen? 2010/01/28 17:58:53 (permalink)
    0
    Tja, quorn is plantaardig eiwit, en dat is niet geweldig. Maar als vegetarier ben je wel beperkt in je keuzes. Je eet redelijk wat verzadigde vetten en krijgt nauwelijks omega 3 vetten binnen. Die verhouding is niet ideaal. Stoppen met de cola zal al wel wat schelen. Maar je omschrijvingen zijn niet echt specifiek. Het begrip "genoeg"  groente en fruit is ook erg rekbaar. Ik denk zo op het eerste gezicht dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt en te veel suikers. Mogelijk ook nog te veel hier niet omschreven tussendoortjes. Kijk eens hoeveel je echt eet en hoevell kcal, eiwitten, koolhydraten en vettten je precies binnenkrijgt. Gewoon paar dagen opschrijven en liefst alles afwegen wat je eet. Er zijn genoeg programmatjes waarmee je kunt uitrekenen wat je precies binnenkrijgt.
    #5
    Jump to:
    © 2021 APG vNext Commercial Version 5.0