Veel eieren eten slecht?

Page: 1234 > Showing page 1 of 4
Author
SO
Middle Weight
2005/07/29 10:34:36 (permalink)
0

Veel eieren eten slecht?

Naar aanleiding van een ander topic waarin iemand aangeeft dat zijn ouders zeuren over zijn eieren eten ben ik eens wezen zoeken:
Conclusie: veel eieren eten hoeft niet slecht te zijn.

3 studies:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15640512&query_hl=7

The most recent American Heart Association guidelines no longer include a recommendation to limit egg consumption, but recommend the adoption of eating practices associated with good health. Based on the epidemiologic evidence, there is no reason to think that such a healthy eating pattern could not include eggs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15213028&query_hl=7

In men, egg consumption was not related to age-adjusted total cholesterol. Cox analysis found that, in women, all-cause mortality in the 1-2-eggs/wk group was significantly lower than that in the 1-egg/d group, whereas no such relations were noted in men. CONCLUSION: Limiting egg consumption may have some health benefits, at least in women in geographic areas where egg consumption makes a relatively large contribution to total dietary cholesterol intake.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11023007&query_hl=8

More frequent egg consumption was negatively associated with serum cholesterol concentration (beta = -6.45, p < 0.01). CONCLUSIONS: In this cross-sectional and population-based study, egg consumption made important nutritional contributions to the American diet and was not associated with high serum cholesterol concentrations.

77 Replies Related Threads

Yzord
    Middle Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 10:55:57 (permalink)
    0
    Ik neem aan dat dit zonder dooier is? Via Eetmeter zag ik dat 3 eieren gekookt 500mg cholesterol bevat. Hoe zit dat dan?
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 10:59:15 (permalink)
    0
    Cholesterol uit een ei heeft geen (negatief) effect op het lichaamseigen cholesterol.
    Sterker nog, de meeste onderzoeken die ernaar gedaan zijn zijn te kort geweest. Als ze de onderzoeken hadden doorgetrokken hadden ze zelfs gezien dat uiteindelijk het cholesterol zou verlagen! Het enige nadeel van de dooier is dus eigelijk het hoge aandeel vet. Dát zou de reden moeten zijn om niet te veel dooier te eten.
    mariska
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 11:11:06 (permalink)
    0
    Inderdaad, de stof cholesterol in voeding (zoals in garnalen, eidooiers) heeft geen negatief effect op het lichaamscholesterol, sterker nog: kan zelfs het cholesterolgehalte verlagen. Alleen mensen die al hoge cholesterolwaardes hebben (bijvoorbeeld erfelijk) moeten eventueel oppassen. Lichaamscholesterol wordt verhoogd door transvetten e.d. niet door het cholesterol in voeding.

Afhankelijk van je vetinname (zoals Robin al zegt) kun je ze dus gerust door blijven eten.
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 11:41:26 (permalink)
    0
    Behalve of voedsel je cholesterol aanzienlijk kan verhogen, kun je je nog afvragen of hoog cholesterol wel zoveel kwaad kan (als altijd bij hoog en bij laag beweert wordt). Denk zelf van niet:

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm
    http://www.theomnivore.com/Saturated%20fat%20and%20cholesterol.html
    SO
    Middle Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 11:43:47 (permalink)
    0
    Nog gezondere eieren van kippen die lijnzaad te eten krijgen:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/62/1/81

Eggs modified by the inclusion of flaxseed in the laying hens' diet could provide an important nutritional source of n-3 fatty acid.
    Brear
    IJzervreter
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 12:43:29 (permalink)
    0
    Goed nieuws allemaal, dus ik kan met een gerust hart mijn 80 eitjes per week blijven eten.
    Brear. 
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 12:45:30 (permalink)
    0
    Ja hoor. Maar ik zou ze niet alle 80 met eigeel doen super blij LOL
    Brear
    IJzervreter
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:05:12 (permalink)
    0
    @Robin ik ga nu waarschijnlijk tegen alle bb regels in maar ik eet al mijn eieren incl het geel, ik doe dit al heel lang en ik heb nergens geen last van tot nu toe.

Ik eet er 6 zacht gekookt en 5 gebakken in een klein beetje olijfolie, heel langzaam bakken, dus niet teveel verhitten.
    Aan de gebakken eieren voeg ik dan wat champignons en wat verse paprika toe, en dan wordt het een soort pannekoek, heel lekker vindt ik zelf.

Verder rook ik niet en drink ik geen alcohol dus die eieren laat ik mij door niemand afpakken, dat zul je begrijpen.     
    Brear.
    mariska
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:16:55 (permalink)
    0
    Er zitten veel gezonde vetten (en eiwit niet te vergeten) in het eigeel dus eet gerust door.
    Alleen met 11 eieren kom je aan 55 gram vet, waardoor sommigen te hoog in vet uitkomen en daardoor het geel bij eieren eruit laten. (met nog andere vetbronnen erbij komen ze dan te hoog uit). Maar dat is helemaal per persoon verschillend (hoeveel vet je eet en je totaal aantal kcals, als het binnen je schema past is er dus niks mis mee).
    Brear
    IJzervreter
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:25:23 (permalink)
    0
    Bedankt Mariska voor de info.
    Brear.
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:27:41 (permalink)
    0
    Idd, de hoeveelheid vet zie ik wel als een probleem. Aangezien je ook nog andere vetten binnen moet krijgen zal je met al die dooiers toch redelijk hoog uitkomen. Verder niets mis mee imo.
    Brear
    IJzervreter
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:40:59 (permalink)
    0
    Bedankt Robin.
    Voor de rest eet ik vetarm, eet geen boter niks, wel drie keer per week een paar broodjes pindakaas, voor de rest kalkoenfilee en tonijn op brood.
    Vlees gaat in de grill.
    Brear
    Espi
    meten = weten!
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 13:48:43 (permalink)
    0
    Vind het nog altijd zonde om dooiers weg te gooien en eet daarom zelden meer dan 5 eieren per dag. Als ik dat doe, dan gooi ik wel de dooier weg. Vrijwel alleen omdat ik anders te veel kcals binnenkrijg.
    Alleen als ik niks anders zou eten dan eieren zou ik dat niet hoeven doen natuurlijk.
    Brear
    IJzervreter
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 14:07:02 (permalink)
    0
    Ja maar ik denk dat het ook te maken heeft met hoeveel cal je verbrandt op een dag, ik train per dag 1,5 uur krachttraining en een half uur cardio en dit 5 dagen per week.
    Ik weeg 100 kg en ik blijf ook precies 100 kg, ik wordt niet zwaarder en ook niet lichter het blijft precies hetzelfde.

Ik ben wel blij dat er al meerdere keren is aangetoond dat het eten van eieren incl dooier niet slecht is voor een mens want anders zou ik er wel mee gestopt zijn.
    Overigens moet je dan weer iets anders aan je voeding toevoegen om aan je benodigde dagelijkse cal te komen.
    Brear.
    Yzord
    Middle Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 21:05:58 (permalink)
    0
    Dan denk ik dat ik mijn ei consumptie op een dag ook maar ga verhogen.
    strakur
    il palestrato
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 22:35:47 (permalink)
    0
    die eieren van "lijnzaadkippen" zijn hier anders volop te krijgen, merknamen: columbus en ovyta - zijn trouwens heel lekker; ik eet alleen nog maar die eieren.
    SO
    Middle Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/29 23:03:03 (permalink)
    0
    Waar is hier en wat kosten ze?

edit:

(Omega-3 eieren heten hier Columbus® eieren. Het Columbus® ei wordt in Nederland verkocht bij o.a.: Dirk v.d. Broek supermarkten, Konmar, Super de Boer, ..)

http://www.gardenoflife.nl/crohn.html
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/30 00:25:13 (permalink)
    0
    Bij Digros:  â‚¬1,45 per 6 eieren (Columbus), eet al jaren alleen die eieren.
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: Veel eieren eten slecht? 2005/07/30 10:36:19 (permalink)
    0
    Damn, dat is wel 3-4 keer zoveel duurder dan de scharreleitjes die wij halen. En als je er dan 100 in een week doorheen jaagt scheelt dat veel...
    Page: 1234 > Showing page 1 of 4
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0