Veel gestelde vragen over creatine...

Page: 123 > Showing page 1 of 3
Author
R0XXXY
Super Heavy Weight
2004/04/26 19:38:58 (permalink)
0

Veel gestelde vragen over creatine...

Veel gestelde vragen over Creatine

Wat is creatine?

De brandstof waar je spiercellen op lopen is ATP of Adenosine Tri Fosfaat. In de verbranding van ATP gaat ATP over in ADP of Adenosine Di Fosfaat. Creatine zorgt ervoor dat je dit ADP weer omzet in ATP. Daarom heet creatine ook wel 'energiefosfaat'.

Creatine zit van nature in vlees en vis. Het lichaam maakt het ook zelf. Creatine-suppletie leidt tot het verveel-voudigen van de hoeveel-heid creatine in je lichaam, waardoor je spieren meer arbeid kunnen verzetten.

Creatinesuppletie zorgt ervoor dat:

1. Je sterker wordt. De krachttoename is vooral merkbaar als je traint met een gewicht waar je maximaal 6-15 herhalingen mee kunt maken.

2. Je spieren groter worden. Deels komt dat doordat je harder traint. Het gros van je groei komt op het conto van de toegenomen hoeveelheid creatine (+ aangetrokken vocht) in je spierweefsel.

3. Ook je hersenen gebruiken ATP. Sommige gebruikers zeggen dat ze door creatine minder last hebben van stress.

Is creatine illegaal?

Nee. Creatine is op de hele wereld legaal. Het staat niet op de dopinglijst van het IOC.

De verhalen over 'creatine is eigenlijk ook doping' zijn in de wereld gebracht door corrupte dopingjagers die tegen de lamp liepen. In Italië rolde de politie in 1998 bijvoorbeeld het lokale equivalent van het NeCeDo op, omdat de dopingjagers massaal rommelden met de plasjes van de voetbalselectie. Die stonden trouwens strak van de deca en de coke. Een geboeide dopingjager heeft toen, voordat stoere politiemannen hem afvoerden, iets gezegd in de trant van: we deden net of we die coke niet zagen, want waarom zouden we cokesnuivers oppakken als jan en alleman aan de creatine zit.

Is creatine schadelijk?

Nee. Maar er zijn wel een paar bijwerkingen die je moet kennen.

In theorie kan je lichaam het vermogen verliezen zelf creatine aan te maken als je het te lang achter van buitenaf toevoegt.

Daarom raadt de industrie aan om rustperiodes van enkele maanden in te bouwen. Persoonlijk vind ik die periode te kort. Een goede vuistregel bij ergogene middelen is: de periode dat je niet gebruikt, is minimaal gelijk aan de periode dat je wel gebruikt. Time off = time on. In het geval van creatine: vier maanden gebruiken, vier maanden rust.

Een tweede gevaar is overdosering. Die kan leiden tot schade aan je nieren en lever. Dat is geen reden om creatine in de ban te doen: alles kan bij overdosering schade veroorzaken. Zelfs water.

Toch gebeurt het wel eens dat je, als je de industriële normen hanteert, meer creatine binnenkrijgt dan je systeem kan verwerken. Dat merk je meestal aan je huid. Je krijgt vlekkerige rode en pijnlijke bultjes, die spontaan openbreken. Er komt meestal geen bloed, maar doorzichtig vocht uit. Oplossing: dosering naar beneden schroeven.

Ten derde kun je door creatine vrij veel vocht gaan vasthouden. Bodybuilders kunnen daardoor op wedstrijden een modderfiguur slaan.

Een verwante bijwerking: uitdroging zonder dat je dat in de gaten hebt. Je kunt dat voorkomen door op je vocht te letten. Twee liter water op een dag is niet overdreven. Creatinegebruikers hebben meer vocht nodig. De combinatie van uitdrogers en creatine is daarom ook gevaarlijk.

Hoeveel kilo kun je aankomen door creatine?

Een gewichtstoename van vijf kilo of meer is mogelijk. Uit onderzoek is gebleken, dat je de eerste week tot iets meer dan twee kilo kunt aankomen door creatinesuppletie. Daarna zakt het tempo.

Als je de voorgeschreven dosis aanhoudt, dan duurt het ongeveer één tot twee maanden tot je spieren 'vol' zijn. Voor een cleane bodybuilder met een niet subliem, maar ook niet lullig hoog vetpercentage, is een totale gewichtstoename van zeven procent procent haalbaar.

Als je niet meer zwaarder wordt kun je ervan uitgaan de je creatinereservoirs 'vol' zijn. Meer groei zit er dan niet meer in.

Als je stopt met creatine, raak je alles wat je hebt opgebouwd weer kwijt. Theoretisch is het mogelijk dat je een gedeelte kunt vasthouden. In de praktijk heb ik daar nooit iets van gemerkt.

Kun je afvallen als je creatine gebruikt?

Ja. Ik vind creatine zelfs een ideaal middel om mee af te vallen. Ik heb als ik afval geen problemen met de honger, maar wel met het achteruit gaan in kracht. Door tijdens een dieet creatine te gebruiken, blijft die terugval achterwege. Als je het niet te bont maakt, kun je tijdens je dieet gewoon doorgaan met groeien.

Ook als je niet dieet, zakt je vetpercentage door creatine-supplementatie. Voor het overgrote deel komt dat natuurlijk doordat je meer vetvrije massa opbouwt, waardoor je ratio verandert.

Hoeveel creatine heb je nodig?

In de begindagen van creatine geloofde iedereen nog heilig in 'creatine laden'. Dat betekende dat je de eerste weken ongeveer twintig gram per dag nam, totdat je geen vooruitgang meer merkte. Daarna schakelde je over op een onderhoudsdosis van ongeveer twee tot drie gram per dag om vast te houden wat je had gewonnen. De industrie, die nu eenmaal veel creatine wil verkopen, houdt nog steeds vast aan dit schema.

Onderzoek heeft inmiddels geleerd, dat je dezelfde resultaten kun bereiken met vier tot vijf gram per dag. Het scheelt je handenvol geld.

Voor wat betreft de inname: gewone stervelingen, die niet hun hele leven kunnen inrichten naar de sport, kunnen de dosis van vijf gram het beste verdelen over twee tijdstippen per dag: het ontbijt en het moment na het trainen. Innemen met 'snelle koolhydraten'. De opname van de creatine door je spieren wordt daardoor versneld.

Wat kan ik verwachten als ik creatine en HMB combineer?

HMB slaat cholesterol op in je spierweefsel. Daardoor laat HMB je spieren meer vet verbranden in plaats van glucose. Daardoor groeien je spieren sneller. Ietsiepietsie en in theorie.

De praktijk leert echter dat je maar onder twee condities baat hebt bij HMB.

1. Als je op een caloriebeperkend dieet staat. Mijn theorie is dat de toegenomen hoeveelheid vrije vetzuren in je bloed HMB goed laat werken.

2. Als je op zo'n merkwaardig veel-vet-dieet zit waar die Amerikanen zo kapot van zijn. Omdat die bezopen gewoonte in Europa nog niet is doorgedrongen, ga ik daar niet verder op in.

Is niet aan die condities voldaan, dan doet HMB niks.

Persoonlijk vind ik HMB te duur. Een beetje dosering kost je om en nabij de drie euro per dag. Het combo HMB en Creatine werkt daarom alleen als je dieet houdt en afvalt.

Creatine in urine?

Bij sommige ziekten komt het inderdaad voor de er veel creatine in de urine zit. Meestal is er dan sprake van ernstig nierfalen. Maar je krijgt zoiets niet door creatine te nemen. Net zo min als je suikerziekte krijgt door suiker. Die aangetroffen creatine is het gevolg, niet de oorzaak van een ziekte.

Kramp door creatine?

Soms krijgen creatine-gebruikers kramp in hun spieren. De ene keer gebeurt dat nadat ze al een tijdje van het witte wonderpoeder gebruik hebben gemaakt, soms vrijwel direct. De kramp wordt veroorzaakt door een tekort aan water.

Creatinegebruikers moeten meer water drinken dan niet-gebruikers. Als je zeker weet dat je al voldoende drinkt, dan raad ik aan om met de creatine te stoppen. De kramp kan de voorbode zijn van ernstige blessures.

Vocht vasthouden door creatine?

Dat is onvermijdelijk als je op creatine zit. Naarmate je van nature een 'zachter' fysiek hebt, is het probleem groter. Warm weer kan het probleem verergeren. Je houdt meer vocht vast bij een hoge temperatuur.

Het probleem is zo ernstig, dat je beter geen creatine kunt gebruiken als je een wedstrijd loopt - of je nu wel of geen natural bent. Het onderhuids water zal je nekken.

Veel drinken helpt. Als je vochtspiegel hoog is, stopt je lichaam met de aanmaak van hormonen die vocht vasthouden.

Niet reageren op creatine?

In drie gevallen kun je niet reageren op creatine: (1) als je van jezelf een idiote hoeveelheid creatine in je spieren hebt zitten, (2) als je ernstig overtraind bent en (3) als je een zeldzame spierziekte hebt.

Je kunt je musculatuur niet oneindig blijven opvoeren met creatine. Op een gegeven moment zitten je spieren vol, en is het een kwestie van 'een onderhoudsdosering aanhouden'. Meer creatine betekent alleen nog maar: meer bijwerkingen. Er zijn mensen die niet op creatine reageren omdat hun spieren van zichzelf al stampvol met energiefosfaat zitten.

Als je ernstig overtraind bent reageren je spieren niet op creatine. Creatine kan dan zelfs averechts werken door je spierafbraak te versnellen.

Tekst: Willem Koert, Ergogenics

Creatine en cafeine gaan niet samen

Een team Leuvense onderzoekers dat het witte poeder al langer onderzoekt meldt dat cafeine de effecten van creatine teniet doet. Maar dat wisten ze al.

De Leuvenaren ontdekten dat creatine de tijd die spiervezels nodig hebben om na een samentrekking tot rust te komen met vijf procent verkort. De onderzoekers denken dat dit effect de prestatiebevorderende effecten van creatine voor een deel verklaart.

Als de proefpersonen niet alleen creatine, maar ook cafeine gebruikten, verdween het effect. De dosis cafeine was aan de hoge kant: 5 milligram per kilo lichaamsgewicht.(1) Weeg je honderd kilo, dan zijn dat ongeveer zeven koppen koffie.

Op basis hiervan kun je dus niet zeggen dat een kopje koffie voor de training de effecten van creatine teniet doet. Je kunt alleen zeggen dat zeven koppen koffie per dag een deel van de krachtbevorderende werking van creatine teniet doen.

Maar dat is nog niet alles.

De Leuvenaren ontdekten al eerder een andere wisselwerking tussen creatine en cafeine. Bij proefpersonen die dezelfde dosis cafeine hadden verorberd nam de hoeveelheid arbeid die de proefpersonen konden verzetten niet toe. Vooral na het eerste setje werd het verschil tussen de proefpersonen, die alleen creatine hadden gekregen, en de proefpersonen, die zowel cafeine als creatine hadden gebruikt, merkbaar.

Proefpersonen die creatine hadden gekregen konden 10 tot 23 procent meer arbeid verzetten dan de sporters die geen creatine kregen. Maar dat effect verdween volledig als de creatinesporters ook cafeine kregen. Toch nam de hoeveelheid creatine in hun spieren wel toe. Alleen zorgt de cafeine ervoor dat het de spiercellen daar niets mee kunnen.

Bronnen
1. Hespel P, 't Eijnde BO, Van Leemputte M. Opposite actions of caffeine and creatine on muscle relaxation time in humans. J Appl Physiol 2002 Feb;92(2):513-8.
2. Vandenberghe K, Gillis N, Van Leemputte M, Van Hecke P, Vanstapel F, Hespel P. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading. J Appl Physiol 1996 Feb;80(2):452-7.

Tekst: Willem Koert, Ergogenics

Hoe gebruik ik creatine….??

Ik denk dat ik zoiets als een geheime tip heb die tot nu toe nog bij iedereen heeft gewerkt. Mijn voorstel is het volgende: motiveer je de komende 30 dagen en stel je als doel in deze periode 6 kg lichaamsgewicht/spiermassa erbij te krijgen. 6 kg in de maand mag misschien overdreven klinken, maar ik meen het in alle ernst. Ik weet dat 6 kg in een maand realistisch is, want ik heb mijn speciale methode al met meerdere atleten succesvol in praktijk gebracht. Het goede en eenvoudige daarbij is dat U noch uw trainings- noch uw voedingsschema hoeft te wijzigen.

Je moet het volgende doen: het spierstelsel, meer bepaald de afzonderlijke spiercellen bezitten de fenomenale eigenschap uit te kunnen zetten en hun volume in enkele weken 15-20% te vergroten. Voorwaarde is een verhoogde diffusie (transport) van bepaalde voedende substanties en vloeistoffen uit de bloedsomloop naar de spiercellen. Men kan zich de spiercellen daarbij voorstellen als een opblaasbare ballon die groter en groter wordt. Omdat spiercellen voor ca. 70% uit water bestaan gaat het bij de vergroting van bet celvolume niet alleen om een volledig natuurlijk, maar ook om een wenselijk proces. Want als het celvolume eenmaal is vergroot dan reageert het lichaam in de volgende fase met een verhoogde accumulatie van aminozuren in de spiercellen. En zoals iedereen weet zijn aminozuren de basisbouwstenen van het spierstelsel.
Nu het praktische deel.

Wat U nodig hebt zijn vier verschillende substanties tegelijkertijd: creatine, glutamine, water en lichaamseigen insuline. Gebruik daarvoor de producten Creatine Monohydraat en het Glutamine Plus Transportsysteem Matrix, of nog goedkoper koop wat Dextrose (Dextro Energie), vruchtensuiker en zelfs limonadesiroop voldoet uitstekend, en ga als volgt te werk:
Tijdens uw 30 dagencyclus neemt U elke morgen direct na bet opstaan op nuchtere maag een dosis Creatine (2 maatlepels) en een dosis Glutamine Plus (2 maatlepels) met 750 ml water in. Zorg ervoor genoeg water te drinken en wacht ongeveer 30 minuten voordat U uw ontbijt verteert. Dit garandeert een volledige assimilatie en geeft uw lichaam de tijdom met de teweeggebrachte afgifte van insuline en de grote watertoevoer de voedende substanties uit de maag naar bet bloed en dan naar de spiercellen te pompen.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat creatine na de inname relatief probleemloos van de maag via de spijsverteringsorganen in bet bloed belandt. Beslissend is wat er met de creatine in bet bloed gebeurt. Het lichaam transporteert creatine via de bloedstroom ofwel naar de nieren waar bet in bet afvalproduct creatinine wordt omgezet - een proces dat moet worden vermeden - of creatine wordt aan bindingsproteines gekoppeld en naar de spiercellen getransporteerd.

Het lichaamseigen hormoon insuline geeft hierbij de doorslag, want insuline activeert de reeds genoemde creatinebindingsproteïnen. Hoe meer insuline er beschikbaar is op het moment van de creatine-inname resp. hoe effectiever de insuline werkt, des te meer creatine kan er bijgevolg naar de spiercellen worden getransporteerd. In principe zijn er drie mogelijkheden om positief in te werken op insuline en zo de werking van creatine te verbeteren. Één manier is gebruik van creatine met een transportmatrix (hierover wordt nogal geheimzinnig gedaan, maar het zijn dus eigenlijk gewoon stoffen (suikers) die een insulinerespons oproepen), de derde mogelijkheid is deze insulinepiek zelf op te wekken door de creatine te gebruiken met snelle koolhydraten zoals limonadesiroop, vruchtensap,druivensuiker etc.

Dezelfde Creatine HP/Glutamine Plus/water drink neemt U later nog eens in en wel direct na uw training. Aangezien de glycogeenreservoirs na de training leeg zijn en de spiercellen extreem goed reageren op insuline zal de opnieuw teweeggebrachte afgifte van insuline in combinatie met de grote watertoevoer (750 ml) de creatine- en glutaminemoleculen binnen een paar minuten in de spiercellen persen.

Zelfs als u als normale creatine of glutamine gebruikt moet u mijn methode een kans geven. Ik ben er zeker van dat uw spiercellen pas met mijn speciale methode de grens bereiken van hun capaciteit om creatine en glutamine te accumuleren en dat u alleen zo de maximaal mogelijke celvergroting uit uw spieren haalt. Probeer bet gewoon: twee drankjes per dag met telkens 750 ml water, 's ochtends op nuchtere maag en direct na de training. Je zult zien dat ik gelijk heb: 6 kg stevige spiermassa in 30 dagen!

Tekst: www.bodypage.nl

Bron: www.bodybuilding.nl

51 Replies Related Threads

3XL
    Senior Moderator
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/26 19:46:02 (permalink)
    0
    In theorie kan je lichaam het vermogen verliezen zelf creatine aan te maken als je het te lang achter van buitenaf toevoegt.

Is toch al flink achterhaalt. Je kan gewoon door blijven gebruiken zonder dat je lichaam het vermogen verlies om zelf aan te maken en uit je voeding te halen.

Een tweede gevaar is overdosering

Wat is overdosering. Ik heb zelf een langere periode 35gr/dag gebruikt zonder de vernoemde bijverschijnselen.

Ten derde kun je door creatine vrij veel vocht gaan vasthouden. Bodybuilders kunnen daardoor op wedstrijden een modderfiguur slaan.

Het extra vocht wat door creatine word vasthgehouden zit in de cel, niet onderhuids. Een juiste manier van gebruik kan er zelfs voor zorgen dat onderhuids vocht de cel word ingetrokken en je dus juist scherper maakt.

Onderzoek heeft inmiddels geleerd, dat je dezelfde resultaten kun bereiken met vier tot vijf gram per dag. Het scheelt je handenvol geld.

Laatste onderzoeken wijzen zelfs op 2gr/dag

Creatine en cafeine gaan niet samen

Ook dit is achterhaald
    < Message edited by 3XL -- 26/4/2004 19:48:08 >
    Conza
    Feather Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/26 22:08:21 (permalink)
    0
    Als je stopt met creatine, raak je alles wat je hebt opgebouwd weer kwijt. Theoretisch is het mogelijk dat je een gedeelte kunt vasthouden. In de praktijk heb ik daar nooit iets van gemerkt.

Dus als je het (bijv.) 4 maanden hebt gebruikt...en je last je stop van 4 maanden in (time off = time on )...dan raak je dus alles kwijt wat je in die 4 maanden hebt opgebouwd?

Wat heeft het dan voor nut?
    P@djenr1
    De Bulk
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/26 22:57:14 (permalink)
    0
    In drie gevallen kun je niet reageren op creatine: (1) als je van jezelf een idiote hoeveelheid creatine in je spieren hebt zitten, (2) als je ernstig overtraind bent en (3) als je een zeldzame spierziekte hebt....

ik heb geen van deze 3(voorzover k weet) maar merk ook totaal geen verschil van creatine van M double you! nog geen KG!!

enige dat ik persoonlijk van creatine vind dat het wellicht iets meer explosieve kracht geeft of dat zit tussen mn oren... verder doet het geen ruk bij mij.
    leffeblond
    Kracht en Elegantie
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/28 17:30:49 (permalink)
    0
    Hi Roxxxy,

bedankt voor deze uitgebreide info.
    Ik overweeg ook om creatine te gaan kopen, maar nu zit ik dus met het probleem: welke??? ja ja
    Ik heb zelfs bij de HEMA creatine tabletten zien staan huh?! verbaasd , maar dan moest je er 9 per dag slikken! oh neee En ik heb hier al gelezen dat je beter de poedervorm kunt nemen, alleen heb ik een hekel aan die sinas- of citroensapzooi. Maar ik begreep dat monohydraat van zichzelf smakeloos is dus dan neem ik die wel.
    Maar welk merk gebruik jij? Of kan je me goede (en liefst niet te dure) merken aanbevelen?
    Bedankt vast!

groetjes
    Leffeblond
    Caliber
    Feather Weight
    Re: RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/28 22:40:54 (permalink)
    0
    Grappig... combinatie glutamine en creatine gebruikte ik nu z'n 3 weken, maar moet zeggen merk het verschil wel!

ben niet zwaarder noch lichter aan het worden, maar mijn bf is aan het dalen en ik wordt als maar merkbaar sterker..blij

had al z'n idee maar wist het noch niet zeker of het daardoor kwam, (neem ook proteine shakes sinds kort)

leuk!!
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/29 07:58:43 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Conza
    Dus als je het (bijv.) 4 maanden hebt gebruikt...en je last je stop van 4 maanden in (time off = time on )...dan raak je dus alles kwijt wat je in die 4 maanden hebt opgebouwd?

Waarom zou je time off=time on doen ??? Wash-out van creatine is ca 4 weken.

Het is trouwens onzin dat je alles kwijt raakt. Hypertofie die je heb bereikt dmv je training blijft gewoon zitten.
    Guest
    Middle Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/04/29 08:54:46 (permalink)
    0
    Daarvoor is het dan ook essentieel dat je je proteine inname navenant omhoog schroeft bij het gebruik van creatine.

"Voor wat betreft de inname: gewone stervelingen, die niet hun hele leven kunnen inrichten naar de sport, kunnen de dosis van vijf gram het beste verdelen over twee tijdstippen per dag: het ontbijt en het moment na het trainen. Innemen met 'snelle koolhydraten'. De opname van de creatine door je spieren wordt daardoor versneld."

Gewone stervelingen kunnen beter maar geen creatine gebruiken wanneer je niet op je top van je kunnen presteert helpt creatine geen ene moer.
    Maikie
    Light Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/07 18:37:28 (permalink)
    0
    combinatie glutamine en creatine, de glutamine is drank met siroop of druivensuiker toch?

En hoeveel gram is 1 maatlepel
    thaw05
    a.k.a. Werner
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/07 18:45:46 (permalink)
    0
    binnekort ook aan de crea....knipoog is dan pas overigens de 1e keer dat ik t ga pakken

Tha w 05....
    Maikie
    Light Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 08:38:36 (permalink)
    0
    Hoeveel gram is die 2delen creatine..of bedoel je 2 maatlepels die erbij zitten? want dan lijkt het me namelijk veel...
    ArmandRicard
    Heavy Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 09:47:55 (permalink)
    0
    en hier lees je dan weer dat je creatine 6 weken moet nemen, 4 weken niet. Zo doe ik het, al was het maar voor de portemonee en om na die 4 weken telkens weer die wereld van verschil te merken. Oh, bij mijn creatine(van bij de apotheek zuiver creatine-monohydraat) zit een maatschepje en das juist gram.

Dat dat van die oplaadfase zou bullshit zijn kan ik beamen, want ik was namelijk de eerste keer dat ik creatine innam mijn oplaadfase vergeten en ik presteerde daarom niet minder.

Ik kan er ook over meepraten dat wanneer je geen creatine meer gebruikt de uithouding iets achteruit gaat en het allemaal wat zwaarder wordt.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 11:52:33 (permalink)
    0
    Wil ooknog wel vermelden dat ik al behoorlijk wat merk van slechts 2,5 gram creatine/dag en ook dat ik me te pletter schrok toen de weegschaal plotsklaps van de ene dag op de andere 1,5 kg meer aangaf omdat ik me niet had gerealiseerd dat je zoveel vocht erdoor kan vasthouden. Eerst dacht ik dat het door een junkmaal kwam, maar de gewichtsvermeerdering is gebleven ondanks een verlaging van de kcal-inname.
    Wees daarop bedacht als je bezig was met cutten of op onderhoud zit en voor het eerst creatine neemt. ja ja

Espi
    Maikie
    Light Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 12:45:46 (permalink)
    0
    Zo een maatlepel die erbij zit is 20ml lijkt me nogal veel om 2 van die lepel te gebruiken als 2 delen
    Espi
    meten = weten!
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 13:44:45 (permalink)
    0
    Hangt er van af hoe veel volume die creatine inneemt. Een kg ganzendons weegt evenveel als een kg lood, maar neemt wel heel erg veel meer volume in.
    Maikie
    Light Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 14:09:27 (permalink)
    0
    Een maatlepel kan je vergelijken met 20ml water neem ik aan, vandaar dat er op het schepje 20ml staat
    3XL
    Senior Moderator
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 16:58:12 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Esperantistino

Wil ooknog wel vermelden dat ik al behoorlijk wat merk van slechts 2,5 gram creatine/dag en ook dat ik me te pletter schrok toen de weegschaal plotsklaps van de ene dag op de andere 1,5 kg meer aangaf omdat ik me niet had gerealiseerd dat je zoveel vocht erdoor kan vasthouden. Eerst dacht ik dat het door een junkmaal kwam, maar de gewichtsvermeerdering is gebleven ondanks een verlaging van de kcal-inname.
    Wees daarop bedacht als je bezig was met cutten of op onderhoud zit en voor het eerst creatine neemt. ja ja

Espi

Was dat van creatine alleen (wat me stug lijkt) of was het creatine + dextrose (oid)

In het laatste geval zou het kunnen, elke gram glycogeen die je aanmaakt betekend 4gr extra vocht wat vastgehouden word.

Dat samen het het gewicht van het extra vocht wat je drinkt, reken maar uit
    Espi
    meten = weten!
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/08 17:12:18 (permalink)
    0
    Nee, ik doe het niet volgens de regels, neem creatine alleen 's ochtends vroeg in en dan direct omkeren vanaf de scheplepel en naspoelen met water. Dan heb ik wel al mijn ontbijt opgegeten, waar een geringe hoeveelheid KH uit kwark en fruit zit.

Het is ook mogelijk dat het door de voeding komt, dus voor een definitieve conclusie wacht ik nog een week... kijken wat gebeurt als de hoeveelheid kcals iets omlaag geschroefd worden. Ben trouwens ook sinds een dag of 10 mijn eiwitten aan het ophogen tot rond 3g/kg lich.gew.

Sowieso kwam ik altijd van een KH-refeed, die niet eens zo heel erg onbescheiden van omvang was (rond 300-400g) geheid 3 kg aan, waarvan meestal de laatste kg bijna een week bleef 'hangen'.

Espi
    darkstar
    Light Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/27 22:59:56 (permalink)
    0
    op welke manieren kun je creatine 'nemen'.?
    stefan32
    Middle Weight
    RE: Veel gestelde vragen over creatine... 2004/09/27 23:11:55 (permalink)
    0
    ORIGINEEL: darkstar

op welke manieren kun je creatine 'nemen'.?

ik zou het niet snuiven als ik jou wassuper blij
    via de mond lijkt me een beter plan
    Page: 123 > Showing page 1 of 3
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0