Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist:

Author
SheRu
Go John Henry!
2012/04/02 20:32:10 (permalink)
0

Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist:

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/845/Five_Things_You_Probably_Didnt_Know_About_Sprintin.aspx

Cliffs: 

1. Speed is related to muscle mass.
2. The key to a strong sprint start is strength.
3. The fastest sprinters don’t always win.  (vond ik persoonlijk het leukste stukje uit 't artikel)
4. The best field test to evaluate hamstring imbalances is with the front squat.
5. Upper body training is critical for sprinters.

Laat je niet misleiden door de wat kneuzige cliché titels, best een interessant stuk om te lezen. LIKE.  En ik vroeg me altijd al af hoezo frontsquat 70% van je backsquat zou zijn, maar da's nu ook duidelijk waar dat idee vandaan komt. 

post edited by SheRu - 2012/04/02 20:55:45

16 Replies Related Threads

Marcus
    Natural born chiller
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:09:53 (permalink)
    0
    Zou eerder iets van Charlie Francis lezen dan van Poliquin als het op sprinten aankomt.
    Wat betreft die front/back squat ratio: Poliquin komt regelmatig met gedetaileerde cijfers over een onderwerp zonder ooit een echt duidelijke onderbouwing te geven.
    Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom het 85% zou moeten zijn. Wat ook niet duidelijk voor me is, is waarom een goeie front squat tov je back squat gewicht een indicator is van sterke hamstrings.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:11:39 (permalink)
    0
    Most sport scientists will suggest that to achieve structural balance between the hamstrings and quadriceps, the hamstrings should be able to produce 66 percent of the force of the quadriceps.
     Toen dacht ik dus áha! Want wel 's gelezen in WSB-teksten dat front squats (dacht ik) op 70% Backsquat horen te zitten zo'n beetje. 

en ja, die 85% wordt er inderdaad aan de haren bijgesleept.  Of misschien heeft hij een rekentruukje waarmee dat kan. . Door bipskracht mee te reken? 
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:18:05 (permalink)
    +1 (1)
    Ja die 66% kende ik al. Maar die 85%...
    Heb het een keer eerder gelezen in een artikel van 'm en toen onderbouwde ie het ook niet.
    Wat ik raar vind is dat front squats zover ik anatomisch in kan schatten meer quad gericht zijn dan back squats (minder rek op hamstrings doordat je rechterop staat), dus dan zou ik zeggen: hoe beter je front squats tov je back squats hoe beter je quads tov je hamstrings oftewel hoe zwakker juist je hamstrings tov je quads.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:20:42 (permalink)
    0
    Tja, maar wordt 't dan niet een enorm gedoe met welk type squat je hanteert enzo? Want ik kan makkelijker dieper komen met front squats dan met low bar back squat waarbij ik redelijk wijd sta, dus ik dacht meer heupflexie enzo?  

Misschien moeten we meneer Poliquin gewoon facebooken. Als 'ie niet reageert kan je 'm altijd nog unfrienden
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:24:42 (permalink)
    0
    Done. #pakaanpoliquin
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:29:13 (permalink)
    +1 (1)
    Ook dat, maar als je gelijke dieptes met elkaar vergelijkt zou ik op grond van mijn redenering hierboven zeggen dat des te beter je front squats: des te slechter je hamstrings zijn (tov quads).
    Dus wil je goed sprinten dan kan je front squat maar beter zuigen tov je back squat super blij
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:31:45 (permalink)
    0
    Fok. En ik wilde vrijdag nog wel beginnen met sprinten. Maar ja, ik heb dus nét een heel goeie front squat ontwikkeld... 

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:32:47 (permalink)
    0
    Even iets anders: merk jij veel carryover van back squat naar front squat? want andersom heb ik dat geloof ik wel, maar van b --F niet zo duidelijk. 
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:38:23 (permalink)
    0
    Heb al tijden geen front squats gedaan dus kan daar geen zinnig woord over zeggen.

Front squats deden bij mij wel allemaal positieve dingen voor mijn core/stabiele houding torso, dus kan me voorstellen dat dat overdracht heeft naar zware back squats.

Btw ik geloof trouwens niet serieus dat je front squat moet zuigen tov back squat voor een goeie sprint, maar dat is waar ik op uit kom als ik al iets zou moeten beredeneren over de betekenis van de ratio tussen de twee.
    Dus als iemand een sterk tegenargument weet?

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/02 21:45:23 (permalink)
    0
    Eh, dorsaalflexie van de enkel bij de front squat??  (<--- doet maar wat met woorden die ik 't laatste half uur voorbij heb zien komen)

Geen flauw idee. Ik vind 't raar dat 'ie voor sprinten alleen hamstringkracht noemt, en niet de bipssterkte erbij berekent.

Enne, nu ik toch wat aankakel: stel dat ik bij een back squat de quads eraf trek (front squat, quad dom), dan zegt dat iets over m'n hamstring kracht? Bluh. Onzinnig. 
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/03 09:36:28 (permalink)
    0
    Ook dat, maar als je gelijke dieptes met elkaar vergelijkt zou ik op grond van mijn redenering hierboven zeggen dat des te beter je front squats: des te slechter je hamstrings zijn (tov quads).
    Dus wil je goed sprinten dan kan je front squat maar beter zuigen tov je back squat super blij

Euh nou euh jij zegt het he, maar ondanks mijn onbehouwen lomp voorkomen kan ik dus aardig goed sprinten en ook mijn sprongkracht is niet verkeerd denk ik tenminste als ik dat vergelijk met mensen die dat min of meer voor hun sport doen en dan laat ik nog wel eens een enkele keer een mond open vallen van verbazing want dat verwachten ze niet van die ouwe lul.

Eneuh in vergelijking met de backsquat zuigt mijn frontsquat dus echt, ik heb ook geen idee van carry over e.d. want frontsquaten deed ik af en toe met vlagen of als bij oefening en dan eigenlijk meer op reps. Maareuh mijn laatste 1 rm test op de backsquat was 300 kg eneuh omdat ik in de nieuwe cyclus besloten had om wat meer massa gericht te werken dus ook quad massa en ik dacht dat de frontsquat hier beter geschikt voor zou zijn, pruste ik er in eerste instantie een moeilijke 140 kg uit en nu voor het rib gezeik een zielige moeizame 150 kg, dus je hebt wel een punt denk ik, alleen hoef ik wat mij betreft helemaal niet goed te kunnen sprinten.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/03 09:41:54 (permalink)
    0
    Het is me duidelijk, d'r uit met die frontsquat, dat scheelt ook een hoop gescheld van mijn armspieren, die het niet fijn vinden als ik daar een stang op leg. Goblet mag wel blijven maar da's ook niet zo bruut blij
    Harold
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/03 10:49:30 (permalink)
    0
    Ja daaaaaaaaaaaaaaaag, ik begin er net een beetje in te komen weer met de frontsquat, ik vind het zo'n andere oefening dan gewoon de gewone squat wil nou even doorzetten.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/03 17:49:05 (permalink)
    0
    Maaaarrrrrrrrrrrrrr... Wat als ze nou allebei gelijk zijn? 
    Harold
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/04 09:42:55 (permalink)
    0
    Tja dan zal je wel heel hard achteruit kunnen lopen of zoiets.
    teddybeerke
    hug on own risc
    Re:Vijf dingen over sprinten die je misschien nog niet wist: 2012/04/04 11:18:05 (permalink)
    0
    ipv moonwalking moonrunningsuper blijsuper blij
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0