Walking Lunges vervanger squats?

Author
Marcus
Natural born chiller
2011/08/30 19:11:54 (permalink)
5 (1)

Walking Lunges vervanger squats?

Heb geen powerlift ambities en lifts verbeteren als doel op zich motiveert me ook niet zoveel meer, ben dus steeds maar aan het nadenken welke manier van trainen en welke oefeningen het beste passen bij mijn doelen nu.
Train voor ontspanning (geestelijk dan he super blij), daarnaast voor blessure preventie en voor in een breed scala van  bewegingen toepasbare kracht.
Squatten is zo'n beetje m'n hele trainingscarriere een no-brainer geweest als het op trainen van benen aankomt, nu overweeg ik ze te vervangen door walking (dumbell) lunges
Directe aanleiding is dat ik paar maanden geleden door rug ben gegaan (inmiddels weer over): een SI gewricht dat vast zat.
Gebeurde niet tijdens trainen (maar ironisch genoeg tijdens lui op bank gaan zitten, dus wees gewaarschuwd super blij). Was die periode wel weer lekker aan het trainen. Waarmee ik wil zeggen: blijkbaar beschermde m'n huidige manier van trainen me niet tegen dit soort ongein.

Maar goed....meningen over walking (heavy dumbell) lunges als functionele vervanger voor squats?
Meningen?

8 Replies Related Threads

InconceivableZen
    Light Weight
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 19:26:38 (permalink)
    0
    Absoluut, als vervanger voor functionele belasting voor de benen wel, voor de rug niet, maar neem aan dat je daar andere oefeningen voor doet. Walking lunges laten je meer rechtop lopen, minder gewicht gebruiken dus minder axiale belasting op de wervelkolom en minder sheer krachten op de rug omdat er minder voorover gekanteld word. Moet eerlijk bekennen dat als ik ze doe, ik ze met een barbell doe omdat het dan mogelijk is om dieper te gaan, aangezien de DB's de grond raken wanneer ik lange stappen maak met walking lunges. KB's zijn wel mogelijk en veiliger dan een barbell omdat ze makkelijker te droppen zijn, maar het is nog niet vaak voorgekomen dat ik onderin een lunge vastzat met de barbell. (gevaarlijk omdat als je de stang laat vallen, je je achterste been snel moet intrekken).

Ik zou zeggen: Waarom niet? Enige wat ik me kan bedenken is dat je nog steeds je rug extensoren moet blijven trainen, alhoewel daar veiligere manieren voor zijn (hyper en back extensions en eventueel reverse hypers (maar die zijn bijna nergens in NL)).
    Espi
    meten = weten!
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 19:28:03 (permalink)
    0
    Hmmm nou ik niet echt een kenner, maar laat ik nu net aan het oefenen zijn op een full-ROM van statische lunges ook zonder extra gewicht, maar heb voor het eerst dat ik me herinner lage rugpijn. Het 'wringt' dan meer dan met squats.

InconceivableZen
    Light Weight
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 19:33:07 (permalink)
    0
    Kan het zijn dat je korte heupflexoren hebt en het daarom wringt? Lunges met grote stappen rekken deze namelijk wel veel meer, maar zie niet in waarom lunges méér druk op de rug zouden zetten dan een backsquat met gelijke intensiteit. Intensiteit als gewicht in % van 1RM.
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 19:34:22 (permalink)
    0
    Ik ben het met je eens dat het beter kan zijn om de zogenaamde klassieke oefeningen te vervangen met minder risicovolle oefeningen. Ik vind het zelf leuk om af en toe cleans te doen, maar ik ben me gaan realiseren dat het beter zal zijn (voor mijn gewrichten, bloeddruk etc) als ik dat ga vervangen met bijvoorbeeld zandzak oefeningen. Squatten doe ik nu vanuit de bodem positie en de bar in de front squat/clean grip, dit voelt veiliger voor mij.

Ik vind walking lunges niet echt lekker aanvoelen (maar dat is persoonlijk). Een betere beenoefening vind ik de bulgarian split squat met één voet suspended in de TRX en kettlebells in de front squat positie.
    InconceivableZen
    Light Weight
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 19:40:50 (permalink)
    0
    Yep maar is weer een totaal andere belasting, net als walking lunges een totaal andere belasting zijn op de heup / rug dan de squat. 

Goede manier van front squats Pavel, die zijn brutal, die fronts vanaf de pins / bodem positie!
    Moob
    Bullet Ride *ex top mod*
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/30 20:44:57 (permalink)
    +1 (1)
    Ik denk dat het sowieso eens goed is om de belasting van je rug te halen (the bar off your back) en de lunges met de dumbbells te doen.
    Verfrissend kan het werken om echt een oefening er uit te gooien en wat anders te doen. Zeker als het altijd al een no-brainer voor je is geweest. (misschien ga je de squat wel missen na een tijdje... lekker! blij )

Als vervanger van de squat (en varianten)... gelijkwaardig is het niet, maar benen en kont etc worden natuurlijk aangesproken. Nogmaals, met de dumbbells is de belasting weg van je rug, kan die net effe wat beter herstellen dan anders wellicht.
    De walking lunge is een wat meer dynamische beweging dan de squat.

Maar ik vertel je hier boven niks nieuws, zeker niet na de post van InconceivableZen.

Ik zeg: lekker doen en pas weer gaan squatten als je het gaat missen.

Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/31 11:19:15 (permalink)
    +1 (1)
    Ik zeg mafkees, je bent niet goed wijs, walking lunges die deugen alleen in de hel. Jij ook altijd. Misschien minder kwestbaar voor je rug maar wat met je ego dan!! Minstens zo belangrijk!!

Squaten met je donder jij!! Ongeluk zit in een klein hoekje toch. Kom nu zelf ook weer terug van een jaar niet trainings gerelateerde blessures en derhalve vind ik de vraag of je manier van trainen je bescherm tegen dat soort ongein niet echt relevant.

Ik vraag mij namelijk heel hard af of als je niet getraind zou hebben, je wellicht niet hetzelfde zou hebben gehad of zelfs misschien wel vaker. De belasting op onze rug wat betreft squaten is niet van de een op de andere dag zomaar in eens heel veel meer geworden, dat is toch een proces van jaren in opvoerende belasting en in jou geval van eeuwen , ik neem maar aan dat je lichaam zich daar ook tegen wapent.

Squaten moet gewoon, hoort bij ons, het is niet anders, denk ik dan, los van de vraag of wij nog pr's moet na jagen.

Man ik haat lunges en walking lunges is helemaal tuig en oh even voor de duidelijkheid er moeten zo links en rechts nog een hele vracht smiley's tussen staan om te veduidelijken dat ik weer zoals gewoon onzin aan het uitkramen ben, sinds de nieuwe forumsoftware werkt dat mij niet goed meer, maar de dag dat jij of 3XL dergelijke vragen gaan stellen en serieus overwegen met squaten te stoppen is de dag dat mijn trainingstas definitief een rotschop gaat krijgen en dat heb jij op je geweten dan!!

Maareuh, wat betreft fucntioneel, je weet dat ik met eigen ogen heb gezien dat Pim met walking lunges en louter alleen walking lunges monsterpoten heeft gebouwd. In een hypertrofiemodel zou ik iedereen lunges in welke variant dan ook aanraden, in jou geval denk ik niet dat jou pootjes wat dat aan gaat nog veul nodig hebben. Is jou rug jou zorg zou ik wellicht gaan denken aan zercher squats of gewoon klooien op een flinke steile trap met zandzaken of zoiets voor je vast gehouden. Lijkt me functioneler ook.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Walking Lunges vervanger squats? 2011/08/31 23:20:21 (permalink)
    0
    Walking lunge is voor de benen een prima vervanger vind ik. Ik doe hem ook regelmatig voor de afwisseling, en dan met of zonder twist in het bovenlichaam. Fijne afterglow krijg je ervan. Fullrom bulgarians trouwens ook blij 
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0