Wie eet er linzen?

Page: < 12 Showing page 2 of 2
Author
Espi
meten = weten!
RE: Wie eet er linzen? 2005/03/24 18:33:24 (permalink)
0
dan zal je ze 's nachts ook wel laten... maar neem aan dat je er dan niet van wakker wordt.

Welnu.. vanochtend was het moment daar.. heb 30 gram feloranje linzen genomen die een viezig gele kleur aannamen toen ze gaar waren en erg waterig werden.. (hoeveel vocht heb je er voor nodig?).
heb het eitje erbij gelaten maar geen pindakaas en ook geen knäckebröd (normaal 2 sneetjes) genomen.

Verschil:

normale ontbijt: 1 tl roomboter - 2 eitjes - 40 g champignons - plm 25 gram saus - 1 plak koolvis - 15 g Surinaamse ongehomogeniseerde transvetvrije pindakaas - 2 stuks sesamroggeknäckebröd
457 kcal - 17 g KH - 42 g eiwit - 25 g vet (7 g verz) - 6 g vezels

linzenontbijt, ipv knackebrod en pindakaas, 30 g linzen
402 kcal - 21 g KH - 43 g eiwit - 16 g vet (5 g verz) - 7 g vezels

Culinair gezien : ondanks de vieze gele kleur erg lekker en wat dat betreft een succes.
Effect? Kan niet echt zeggen dat het veel beter ging. Wat bedoel ik daarmee? Nou, dat ik gewoon het idee had dat ik sneller uitgeput was dan wanneer ik meer vet eet van te voren. Heb voor een aantal oefeningen zoals het schuin dumbbell drukken, cross over flyes en shrugs maar 2 sets gedaan ipv de gebruikelijke 3 sets. Ben wel de afgelopen week wat verder gezakt in de kcals en zit nu eindelijk echt onder mijn onderhoud te eten... en dat scheelt best wel veel qua kracht. Miss meer nog dan of je nu meer/minder KH eet.

Behalve dit ontbijtje heb ik vanochtend dus ook nog huttenkaas met 2 paaseitjes genomen.. vermoedelijk heb ik meer aan extra vet ipv extra KH voor de training. Klinkt raar, maar af en toe vraag ik me vertwijfeld af wat nu wijs is: zoveel KH eten zodat je niet eiwitten dmv gluconeogenese in glucose gaat omzetten en dus genoeg hebt aan maximaal 2g/kg of... wel in ketose gaan waardoor ik ga stuiteren maar wel kans loop op spierverlies.. zoals ik tot mijn schrik merkte, of zou het echt alleen vocht wezen wat je kwijt raakt.. . Ook het nadeel dat je dan geen fruit, geen knäckebröd , geen linzen en zeker geen paaseitjes meer mag snoepen... dilemma, dilemma. Je schijnt gluconeogenese blokkers te hebben, maar daar zitten ook nadelen aan heb ik me laten vertellen. Voor die paaseitjes heb ik trouwens een perfect alternatief.. cacaokokosbonken.. heel simpel te maken door kokosvet te mengen met pure cacaopoeder... geen grammetje suiker bij!

ChocoTof
Super Heavy Weight
RE: Wie eet er linzen? 2005/03/25 00:29:33 (permalink)
0
Moi...
regelmatig in de ochtend zeer goede basis.
recept : linzen weken,koken, ui en knofllook er bij, peper, zout, paprikapoeder. Dan staaf mixer erin.
Wordt dus een dikke (erwtensoepachtige) pap.
Koolhydraat en eiwitrijk ! Bij serveren theelepeltje olijfolij erop en beetje pittige paprikapoeder overeen strooien.

Espi
meten = weten!
RE: Wie eet er linzen? 2005/03/25 10:50:25 (permalink)
0
Klinkt goed... het wordt op zich al een papje uit zichzelf. Jammer van die prachtige kleur oranje dat wel.
Vanochtend weer eens wat anders geprobeerd.. gewoon: roerbakgroenten! Ook erg lekker ...

Ook interessant was het commentaar van een bodybuilder op een ander forum ... knipoog

wat jij schrijft over de linzen , dat deden wij vroeger ook, om hardheid te halen, voor een wedstrijd, ik was het vergeten, zal als het experiment met het roggebrood, afloopt ook weer eens proberen, ook aten we vroeger erwtensoep in de morgen, uiteraard met vlees maar zonder worst of spek, wat je schrijft is nu typisch iets voor bodybuilders, altijd blijven proberen, altijd weer die gebaande paden af, blijf zo doorgaan
strakur
il palestrato
RE: Wie eet er linzen? 2005/03/31 19:39:07 (permalink)
0
heb net eens een pak linzen gekocht die je niet moet weken maar meteen kunt koken (45 minuten). wat mij opvalt is het gigantische verschil qua voedingswaarde tussen een blikje kant-en-klare linzen en zo'n pak: er zitten vele malen meer koolhydraten en eiwitten in de rauwe linzen dan in het blikje. lijkt logisch maar hoeveel blijft daar nu allemaal van over na drie kwartier koken? ik vraag me dat trouwens ook af voor andere voedingsmiddelen, zoals pasta of vlees: wat blijft daar qua voedingswaarde van over na bereiding?
Espi
meten = weten!
RE: Wie eet er linzen? 2005/03/31 19:49:10 (permalink)
0
In droge rijst zit ook veel meer KH dan in gare rijst.. er zit gewoon meer water in... duh!

Ook: linzen hoef je helemaal niet te weken. Nooit niet .. uh, gewoon nooit. Wel wassen natuurlijk.
micasa001
Middle Weight
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 10:46:39 (permalink)
0
als ik mijn linzen niet week breek ik mijn tanden erop huh?! verbaasd
zijn verder zeker wel goed te eten
strakur
il palestrato
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 12:46:33 (permalink)
0

ORIGINAL: Esperantistino

In droge rijst zit ook veel meer KH dan in gare rijst..

ik moet er misschien een andere draad voor openen, maar hoe kun je dan eigenlijk op een zinvolle manier de kev-percentages uitrekenen van bijv. linzen, rijst of pasta (na bereiding wel te verstaan)?
Espi
meten = weten!
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 14:04:37 (permalink)
0
Gewoon: wegen voor en na het koken. De Eetmeter geeft trouwens ook voedingswaardes op voor de meest gangbare produkten zowel rauw als bereid: van vlees tot rijst, aardappelen, eieren noem maar op.
De ene keer neemt bijv rijst of linzen meer water op dan de andere keer, vnl. door langere kooktijd.
Droog wegen is daarom het betrouwbaarst lijkt me. Ook geschikt als je elke dag kookt. Als je voor bijv. meerdere dagen kookt vooraf en achteraf wegen voor porties die je bijv. invriest of zo.
strakur
il palestrato
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 14:59:24 (permalink)
0
toch begrijp ik dat niet helemaal:
- men neme 100g pasta/linzen enz.
- men koke deze gaar
- men giete deze af
- men wege deze opnieuw
ok: het gewicht zal nu hoger liggen, maar dat komt uiteraard door het geabsorbeerde water: de kev-verhoudingen hoeven nu toch niet noodzakelijkerwijs te zijn veranderd?
(waar vind ik de eetmeter: op www.eetmeter.nl krijg ik een foutmelding)
Espi
meten = weten!
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 15:09:52 (permalink)
0
Nee, de verhoudingen niet natuurlijk maar de absolute hoeveelheden wel.
100 gram gedroogde linzen is 272 kcal en 21 g eiwit
100 gram gekookte linzen: 89 kcal en 9 g eiwit.
Die 100g gedroogde linzen zijn dus 272/89 x 100 = 3x zoveel gaan wegen.. wel rare gegevens want 21/9 is niet 3 huh?! verbaasd

Maar ze nemen dus evenveel tot 2x zoveel vocht op. In water zit geen eiwit slimmerik maf!

Eetmeterdraad: zie #1
strakur
il palestrato
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/01 23:05:18 (permalink)
0
nou, dat water geen eiwitten bevat, wist ik nog net hoor LOL
in elk geval heb je mijn vraag indirect wel beantwoord: ik dacht nl. dat als je iets bereidt, de kev-verhoudingen veranderen; maar een kopje rauwe linzen bevat dus gewoon evenveel KEV als na het koken - ook al passen ze daarna niet meer in het kopje omdat ze gezwollen zijn door het water.
ltrux
Light Weight
RE: Wie eet er linzen? 2005/04/05 20:13:52 (permalink)
0
Zoals het oude gezegde luidt "Beter later dan nooiter" maf! ,
Ja, ik eet wel eens linzen. Ook bij het ontbijt. Om maar even op je eerste vraag terug te komen.

En niet alleen omdat ik ooit in india ben geweest (ook uit je eerste vraag), waar ze echt van alles voor het ontbijt eten (maar zelden hetzelfde), dus ook een vorm(en) van linzen. Drie keer per dag warm eten en altijd iets anders, wat een feest!

Van linzen wordt ik nooit suf. Pasta/vet combi, dan weer wel.

Meestal heb ik een aantal verschillende soorten in huis:
Rode en/of gele koken snell kapot
groene/grijze blijven langer heel (dupuys/of berg linzen)
of zwarte linzen (beluga)

Je zou kunnen googlen op dahl/dal/daal (indiase gerechten met linzen), voor ideeen.
Op dit moment ben ik een beetje pooped voor ideeen, sorry (Heb je weer niks aan...)

EL later

P. Tsatsouline
Getting Lean and Mean
Re: RE: Wie eet er linzen? 2011/07/21 22:04:49 (permalink)
0
Ik eet ze regelmatig, van de ongekookte linzen maken we dahl. Een indiase soep van peulvruchten die je kunt eten als bijgerecht.

Uit het potje vind ik lekker met tortilla's en guacamole. Koken met kokosolie, tomaten, uien, knofluik, 5 spices, zwarte peper, tamari en een plakje basillicum kaas toevoegen. Tortilla besmeren met guacamole (avocado, limoensap, uien, cayenne peper), een schepje linzen erop doen en opvouwen. Yammie Yammie.
danique003
Light Weight
Re: RE: Wie eet er linzen? 2011/09/21 17:34:09 (permalink)
0
Mijn newbie vraag is: is er iets op tegen om de "gebruikelijke" volkoren pasta of zilvervliesrijst te vervangen door linzen of kikkererwten? Mis je dan iets of krijg je juist iets in overvloed binnen? Heb geen voedingsallergieen oid.
(Missschien lees ik over het antwoord heen hier; maar vond het on topic genoeg om geen nieuwe thread te maken blij)
Page: < 12 Showing page 2 of 2
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0