Wie eet er linzen?

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Espi
meten = weten!
2005/03/22 17:23:25 (permalink)
0

Wie eet er linzen?

Ik zou graag linzen willen toevoegen aan mijn voeding. Alleen.. normaal eet je dus linzen in de warme avondmaaltijd.. dat heb ik gisteren gedaan en ik ben zo duf als een konijn.
Wat dan..? 's Ochtends?
Ik weet dat veel mensen havermout of brinta nemen, maar dat komt er resoluut bij mij niet in... ook al omdat ik granen niet supergoed verdraag en er of darmklachten of een eetbui van krijg.
Peulvruchten daarentegen , zolang ze goed gekookt zijn, vind ik lekker en er zit bovendien veel eiwit in.

Alleen.. vind het zo raar om 's ochtends linzen te gaan eten.. ik zou mezelf een tikje minder vreemd vinden als iemand me geruststelt.. al was het maar omdat hij/zij ooit in India was en daar mensen linzen zag eten aan het ontbijt.
In Cuba kreeg ik trouwens ook dagelijks bruine bonen met rijst , gebakken banaan en een ei aan het ontbijt... ook in Mexico at ik 2x per dag bonen: bij de lunch en voor het avondeten.. nooit ergens een probleem mee gehad.

Wie o wie?

33 Replies Related Threads

sis
    NO Sissy !!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 17:33:27 (permalink)
    0
    Ik kan je geruststellen hoor, ik vind het he-le-maal niet raar als jij linzen gaat eten als ontbijt super blij

Zelf eet ik ze eigenlijk nooit, kan me herinneren dat ik ooit wel eens linzensoep heb gemaakt, met tomaten geloof ik.. maar da's een hele poos geleden.
    Sirtrainsalot
    Eat,train,sleep,grow,eat,...
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 17:37:36 (permalink)
    0
    ik draag lenzen.......ook goed knipoog

nee zelfs dat niet, kan je nie helpen
    Rosanne
    Ms. Alfabet
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 18:02:33 (permalink)
    0
    Waarom word je duf van linzen? Zou het dan niet gebeuren als je ze 's ochtends eet?

Maar ik snap je vraag niet zo goed. Als jij linzen wilt eten 's ochtend dan doe je dat toch.
    Ik eet ze wel eens, maar dan inderdaad bij de avondmaaltijd, lekker hoor!
    Yoast
    Heavy Weight
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 18:02:44 (permalink)
    0
    linzen vind ik verrukkulluk! kan ik mezelf echt mee verwennen. er zijn ook vele szoorten, ze kosten niks en er zijn allerlei recepten mee. ik maak vaak voor een week ofzo en eet ze elk moment dat me dat zint.
    ook 's ochtends
    dus zet 'm op!
    strakur
    il palestrato
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 18:04:25 (permalink)
    0
    ik eet ook heel veel linzen, gewoon koud, in een salade of zo: lekkerrrr!
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 18:13:31 (permalink)
    0
    Bedoel dat ik duf werd van de linzen die ik 's avonds at.. mijn filosofie is dat ik op dat moment niet insuline-gevoelig genoeg was en er te veel insuline door vrijkwam, waarna je van de weeromstuit dus een hypo krijgt.
    Als ik op 50 gram KH per dag zit, stuiter ik van de energie.. nadeel van een dieet waar je dus in ketose zit, nogal wat veel vocht verliest en kans loopt dat je eiwitten gaat verbruiken voor de glucose, die je altijd nog nodig hebt.. dus als je ervoor zorgt precies genoeg KH te eten, heb je geen eiwitmisbruik voor glucose, maar ook geen last van de hypo's die ik dan weer krijg van te veel KH.
    's Ochtends kan je nu eenmaal meer KH hebben.. bovendien train ik altijd 's ochtends dus het is het makkelijkst om zowat alle KH voor 1 dag in het ontbijt en de lunch te proppen.

Linzen en andere peulvruchten zoals kapucijners hebben een fenomenaal lage GI en dat maakt ze heel aantrekkelijk...

In de simpele Nederlandstalige lijst met de glycemische index:
    40 Ontbijtgranen (volkoren, zonder suiker) , hier valt havermout onder
    40 Volkoren roggebrood, volkoren tarwebrood (de knäckebröd, die ik nu eet is van roggemeel)
    45 Capucijners
    30 Bruine en gele linzen
    30 Kikkererwten

voedingswaarde:
    100 g linzen (denk dat ik er 40 gram voor zou nemen)
    351 kcal - 57 g KH - 24 g eiwit - 1 g vet
    100g havermout
    365 kcal -62 g KH 13 g eiwit - 7 g vet
    Havermout bevat dus veel meer vet en minder eiwit dan linzen en de GI van linzen is dus ook nog eens gunstiger. Kortom.. waarom eet geen mens het als de voedingswaarde zo goed is.. en het ook nog eens lekker en redelijk lichtverteerbaar.
    Alleen tikje vreemd.. (klink nu als de Rivella reclame)

strakur
    il palestrato
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 20:18:15 (permalink)
    0
    hier wordt het veel gegeten hoor, alleen misschien niet als ontbijt
    sis
    NO Sissy !!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 21:26:22 (permalink)
    0
    Ik denk dat Yoast maar eens wat recepten moet posten! blij Als ware linzofiel knipoog
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 22:08:06 (permalink)
    0
    Ja, Yoast, post je toprecepten eens.. ik heb nu 2 soorten in huis: oranje en geelgroene linzen.. denk dat d'r ook weer linzen zijn die een slagje groter zijn.

Zoekend in www.receptenzoeker.nl kom ik alvast hierop: 463 recepten

Trouwens: 1 week??? Kan je ze echt zo lang goed houden? Of vries je ze in... dat zijn nu dingen waar ik op zit te wachten!! Al valt het qua kooktijd heel erg mee met de kleintjes.. in 20 min zijn ze gaar.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 22:13:38 (permalink)
    0
    Heb het even naar recepten verplaatst omdat het nu niet meer over voedingsschema's gaat...

grappig, combinatie van linzen en ontbijt leverde 1 hit op:

Kruidige flensjes (Dosals)

Land
    India

Categorie
    Voorgerechten en soepen

Ingredienten

Deze flensjes worden meestal vers gebakken als ontbijt genoten. Ze gaan uit van de twee meest verkrijgbare ingrediënten in India: rijst en linzen. Dosals worden traditioneel gebakken op een verhitte vlakke steen, maar een ondiepe koekenpan is ook goed.
    (Voor 10-15 stuks)

175 gr Basmati rijst
    100 gr linzen
    2 liter koud water
    2 theelepels zout
    1/2 theelepel kurkuma
    3 dl melk
    100 gr ghee om te bakken

Bereiding

Vermeng de rijst met de linzen en spoel ze grondig. Laat ze uitlekken, doe over in een grote kom en voeg het water toe. Laat 24 uur weken.

Laat het mengsel weer uitlekken en maal het fijn in een blender of keukenmachine. Bestrooi met zout en kurkuma, giet de melk erbij en klop hiervan een beslag.

Laat wat ghee smelten in een koekenpan met dikke bodem en giet er voldoende beslag in om de hele bodem te bedekken. Bak alleen een kant tot het midden stolt en laat op een verwarmd bord glijden. Herhaal met de rest en voeg zonodig meer ghee toe.

Serveer warm met een keuze aan chutney's. Of eet de dosals met Gehaktkoekjes/Shami kebab of Indiase roereieren/Ekoori.

Voor de liefhebber: klop voor het bakken 50-100 gr gehakte koriander of spinazie, of 1 theelepel karwijzaad of anijszaad door het beslag; zo verkrijgt men een nog gekruidere smaak.
    strakur
    il palestrato
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 22:56:20 (permalink)
    0

is er iets mis met linzen kant en klaar in een blikje? gewoon opentrekken en opeten, lekker makkelijk!
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 23:08:47 (permalink)
    0
    Blikje... nou ja, kapucijners eet ik wel zo.. maar heb er nooit naar gezocht: linzen in blik. Je kan ze in ieder geval niet zo makkelijk zomaar kopen. En linzen klaarmaken is echt heel makkelijk, makkelijker nog dan rijst. En rijst koop je ook niet kant-en-klaar in blik maf!
    In ieder geval: linzen zijn gedroogd spotgoedkoop. 't Is dat bonen koken in vergelijking met linzen erg veel tijd kost en je moet ze nog lang weken ook nog, wat voor linzen niet hoeft.. anders zou ik ook bonen zeker koken.
    strakur
    il palestrato
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/22 23:10:46 (permalink)
    0
    espi: een dagje antwerpen kan dan wonderen doen: hier in de supermarkt linzen te kust en te keur, in blik!
    maar blijkbaar is het niet zo moeilijk ze zelf te bereiden, dus dat valt dan ook weer mee!
    Yoast
    Heavy Weight
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/23 09:05:12 (permalink)
    0
    Recepten posten is nu een beetje moeilijk. Zaterdag verhuis ik en ik heb al mijn kookboeken al ingepakt. Ik weet ze ook niet zo goed uit mijn hoofd ben ik bang. Maar wacht een weekje en ik deel ze graag.
    IEDEREEN AAN DE LINZEN!
    Yoast
    Heavy Weight
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/23 09:10:01 (permalink)
    0

Trouwens: 1 week??? Kan je ze echt zo lang goed houden? Of vries je ze in... dat zijn nu dingen waar ik op zit te wachten!! Al valt het qua kooktijd heel erg mee met de kleintjes.. in 20 min zijn ze gaar.

Ik maak ze op zondag klaar. En stop ze dan in de in de koelkast. De week beslaat meestal slechts de werkweek.

Pas trouwens eens kapucijners geweekt en daarna gekookt. Kost je sowieso een dag en de uitkomst was uitermate teleurstellend, droog, melig en generally onsmakelijk. Die komen voortaan gewoon weer uit een blikje. Vers schijnen ze trouwens niet te versmaden te zijn maar ik geloof dat ze alleen in een schrikkeljaar op dinsdagavond met volle maan te verkrijgen zijn.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/23 09:31:44 (permalink)
    0
    Haha.. ja, er is een groot smaakverschil tussen gewone en jonge kapucijners. De jonge bevatten verrassend genoeg ook relatief weinig KH en smaken meer naar doperwtjes.

Maar idd: iedereen aan de linzen, ipv aan die laffe brinta of havermout! maf!
    mien
    Heavy Weight
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/23 12:23:39 (permalink)
    0
    Heb vorige week nog een overheerlijke knolselderij/linzen-soep gemaakt (zo klaar, linzen wel uit blik dus).
    't Is volgens mij niet zo'n gangbare groente (?), maar in een gevarieerd eet patroon horen ze (linzen) zeker thuis.
    Espi
    meten = weten!
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/23 13:21:29 (permalink)
    0
    Nou zijn linzen net als doperwten en pinda's peulvruchten, maar als je het ruim opvat is het idd een groente. Maar dan wel een zetmeelhoudende, die barst van de eiwitten.

Doet er niet toe, ze zijn lekkah! super blij
    Emrah
    Feather Weight
    RE: Wie eet er linzen? 2005/03/24 01:13:51 (permalink)
    0
    Ik moet altijd scheten laten als ik 's ochtends linzen eet. 'S avonds niet.
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0