Zoetstoffen slecht?

Author
T3N
Feather Weight
2014/06/26 21:01:41 (permalink)
0

Zoetstoffen slecht?

Beste forum leden,

Na aanleiding van deze post:  
Zou ik graag een vraag willen stellen over het gebruik van de calorie arme frisdrank. Ik drink grotendeels de hele dag water. Vaak ben ik al dat smakeloze water savonds helemaal zat, en drink ik bij het eten nog wel eens een paar glazen aan 'light producten'. Zo drink ik bijvoorbeeld Crystal Clear of Saskia van de Lidl. 250 ml bevat 23 kcal en zonder kleurstoffen, wel natuurlijke suikers. Na wat verder lezen op de verpakking komt er een lijst aan zoetstoffen voorbij: Natriumcyclamaat, acesulfaam-K, natriumcitraten.

Ik vroeg mij af zijn deze suikervervangers nou echt zo slecht? Aangezien de ene persoon roept niks aan de hand, de andere zegt niet doen! Dit brengt mij nogal verwarring toe, enig advies wat ik het beste kan drinken als ik water en thee zat ben?

Groet!

4 Replies Related Threads

sis
    NO Sissy !!
    Re: Zoetstoffen slecht? 2014/06/26 21:50:01 (permalink)
    +1 (1)
    Als er dat soort toevoegingen in zitten, vertrouw ik het al niet meer. Je lichaam snapt er ook niks van en krijgt geen verzadiging op suikers (je houdt dan trek in zoet) en het kan een insuline respons geven (hormoon afgifte zonder dat het nu heeft, dat verstoort de werking van hormonen en receptoren). 

Om water wat afwisseling te geven kun je bijvoorbeeld citroen eraan toevoegen, of aardbeien of komkommer. 
    T3N
    Feather Weight
    Re: Zoetstoffen slecht? 2014/06/26 22:04:03 (permalink)
    0
    Bedankt sis voor je reactie wordt erg gewaardeerd, hmm ja lijkt mij ook niks om er fruit in te gooien dat eet ik liever op. Als ik een minimale laag aan siroop er in doe heel ligt kwa smaak dan zit ik ook rond de 20/30 kcal. Betere oplossing ja/nee?
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Zoetstoffen slecht? 2014/06/28 13:32:21 (permalink)
    0
    Ja, dat is nog een redelijk alternatief. Dan zou ik dat wel voor het sporten doen. Na het sporten hebben koolhydraten minder zin. Het fruit dat je in het water doet kun je daarna denk ik ook nog wel opeten. Heb dat zelf nog niet geprobeerd eigenlijk. Ik drink meestal water gewoon zo, en soms kokoswater. (Sap uit een kokosnoot, dat is in pakken verkrijgbaar.)
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    Re: Zoetstoffen slecht? 2014/07/15 13:48:00 (permalink)
    0
    Het probleem is dat er geen echte onderzoeken bestaan m.b.t. de lange termijnseffecten van het veel nuttigen van kunstmatige zoetstoffen. Onderzoeken m.b.t. de korte termijn tonen geen gevaar/ schade aan voor de volksgezondheid, echter moet men hierbij aantekenen dat veel onderzoek (mede) is gefinancieerd door de belanghebbende industrie. Wie betaalt die bepaalt (de uitkomsten) is wel eens een gehoorde kreet, ook in dit verband(!) 
    Men zal dus zonder rockharde betrouwbare informatie zijn eigen gedragslijn moeten trekken.
    De mijne: een enkele keer iets nuttigen wat kunstmatig is gezoet is niet zorgelijk maar overdrijf het niet, ga er zeker wel terughoudend mee om! 
    Jump to:
    © 2021 APG vNext Commercial Version 5.0