boek: New Rules of Lifting

Author
Espi
meten = weten!
2007/04/13 22:20:00 (permalink)
0

boek: New Rules of Lifting

Het boek is hier op het forum eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Dat is jammer, want het is een superleuk , goed geschreven en inspirerend boek. Heb het ergens in de herfst van 2006 aangeschaft en in de VS is het een grote hit onder fitnessers.

The New Rules of Lifting van Lou Schuler en Alwyn Cosgrove.

Wat is het?
Het is een heel goed boek met schema's waar je een heel jaar zoet mee kan zijn.

het boek bevat routines die zich onderscheiden als :
Break in
- een korte periode waarin de basis oefeningen voorkomen en men alvast kan wennen. Ook gevorderden wordt aangeraden toch ook minstens 2 weken Break In te doen.

Fat Loss I - II - III
- er is hier veel metabool werk, dwz. weinig rusttijd en veel supersets.
Elk opeenvolgend blok is moeilijker, voornamelijk omdat de rusttijd steeds korter wordt. In de laatste versie worden zelfs giant sets gedaan en 20-rep-sets.
Hypertrophy I - II - III
- de nadruk ligt nu op training die spiergroei bevordert. Veel basis oefeningen en een aanpak die aan HST doet denken. In het laatste blok ook intra-rep variaties.
Strength I - II - III
- uiteraard nu een nadruk op pure krachtsontwikkeling. 5x5 of 4x4 is geen verrassing, maar er wordt ook veel gebruik gemaakt van wave loading (mijn nieuwe lieveling), met uiteindelijk in het laatste blok waves van 3-2-1 reps.


Je kan eigenlijk met dit boek in de hand een heel jaar lang aan de slag met een programma, waarin dezelfde oefeningen nooit langer dan 1-2 trainingen achtereen worden gedaan op dezelfde manier. En je elke 2 weken wel een andere, nieuwe oefening uitvoert. Er is sowieso altijd variatie in het aantal reps - sets - rusttijd.

De volgorde waarin de verschillende routines gedaan worden is niet vrij, maar er is een sjabloon gemaakt voor 4 verschillende typen fitnessers.

In het Engels:

  They have:
1 eternal beginner: starts enthousiastically and then stops within weeks:
- will mostly lift 3 times a week ,
- will do Fat Loss - Hypertrophy - Strength

2 the skinny guy who doesn't like to be called skinny, constantly overtrains :
- will lift 3-4 times a week 
- will do Hypertrophy - Strength - Fat Loss

3  the extremely busy guy with a family :
- will lift only twice a week
- will do Fat Loss - Hypertrophy - Strength - Fat Loss

4 serious lifter, lifting for years on end, but alas also seriously overweight: 
- will lift 3 times/wk
- will do Fat Loss - Hypertrophy - Strenght - Fatloss



Er is in het boek ook goede uitleg van de oefeningen zelf, de trainingsfilosofie van de schrijvers wordt uitgedragen (zo weinig mogelijk apparaten gebruiken) en er wordt ook aandacht aan een goede (dynamische) warming up besteed.

Ook een hoofdstuk over wat nu goede voeding is, wat ik wel kan onderschrijven. Hun aanbeveling is om grofweg een ratio van 40-30-30 aan te houden (ja, je moet niet op %s afgaan, maar toch) en 'schoon' te eten, dwz geen geraffineerde troep.
#1

8 Replies Related Threads

    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    RE: boek: New Rules of Lifting 2008/11/10 07:02:07 (permalink)
    0
    Ik dacht eraan om dit boek te kopen, is het een aanrader?
    #2
    Espi
    meten = weten!
    RE: boek: New Rules of Lifting 2008/11/10 08:12:05 (permalink)
    0
    Vind nog steeds van wel.
     
     
    #3
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    RE: boek: New Rules of Lifting 2008/11/10 09:52:40 (permalink)
    0
    Ik ook, ik heb het sowieso met veel plezier gelezen, niet zo zeer vanwege het feit dat er hele schokkende dingen in staan, maar eerder om de manier van schrijven, het word allemaal met een goede dosis humor gebracht, maar voor de rest qua training vond ik het allemaal niet heel vernieuwend of zo en ach het wiel hoeft ook niet steeds opnieuw uitgevonden te worden.
     
    In elk geval zeer de moeite waard.
    #4
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    RE: boek: New Rules of Lifting 2008/11/10 15:08:15 (permalink)
    0
    Op amazon heb ik ook een bladzijde gelezen en het is inderdaad grappig geschreven.  Het boek van zijn companion Robert Dos Remedios lijkt me ook interessant: http://www.amazon.com/Mens-Health-Power-Training-Performance-based/dp/1594865841/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1226326046&sr=8-1
    #5
    Nim
    Feather Weight
    Re: RE: boek: New Rules of Lifting 2011/06/07 17:05:04 (permalink)
    0
    Even voor de duidelijkheid.. is de versie van: six basic moves for maximum muscle? Aangezien er ook anderen van zijn
    #6
    Nim
    Feather Weight
    Re: RE: boek: New Rules of Lifting 2011/06/08 01:13:28 (permalink)
    0
    Nou ja, nu heb ik de 'six basic moves for maximum muscle' en die voor vrouwen gekocht
    #7
    Espi
    meten = weten!
    Re: RE: boek: New Rules of Lifting 2011/06/09 10:19:07 (permalink)
    0
    Dat is dus NIET het zelfde boek, maar geeft niet , je kan nooit te veel fitnessboeken hebben.. sowieso klinkt titel niet verkeerd
    Inmiddels zijn van New Rules of Lifting nog 2 andere varianten uit, een voor vrouwen, voornamelijk gericht op vrouwen die of nog nooit hebben getraind of alleen met roze gewichtjes hebben gewerkt.
    Het 3e boek is NROL for Abs en zoals de naam al ten dele impliceert vooral een boek met heel veel stabiliteits- en mobiliteitsoefeningen die je 'core' aanspreken. Er zit geen enkele crunch in, maar wel zeer veel andere oefeningen, zoals ab roll outs en dergelijke.
     
    #8
    Nim
    Feather Weight
    Re: RE: boek: New Rules of Lifting 2011/06/09 13:04:43 (permalink)
    0
    Haha, ok. Wel.. In deze zal ook wel nuttige informatie staan blij
    #9
    Jump to:
    © 2019 APG vNext Commercial Version 5.0