continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc

Page: < 123 > Showing page 2 of 3
Author
Espi
meten = weten!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 16:21:19 (permalink)
0
Trouwens, hetgene waar Moob het over heeft, dwz. 1 oefening blijven doen tot die geen vooruitgang meer oplevert, is precies hetgene waar de (ja, gruwelijke naam) 'DoggCrapp' methode voor staat.. Kennis van me heeft daar enorm veel vooruitgang mee geboekt. Die methode gebruikt ook met 'fascia stretches' erbij.
 
@ Harold: nee, niet echt a la HIT getraind, wat het dichtste bij komt is HST (Haycock) waarbij je FB traint en dan slechts 2 sets doet, waar het er natuurlijk op aankomt dat die wel goed gedaan worden.. was alleen in de fase dat ik alles met 12+ hh deed.
 
Enige vorm waarbij ik me HIT kan voorstellen is als je flink warm bent in alle spieren en gewrichten, waarbij je dan andere oefeningen doet..  als ik dat niet zou doen, raak ik gelijk geblesseerd, dat weet ik nu al.
#21
tiomio123
tiomio's Title
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 16:48:56 (permalink)
+1 (1)
(Te) Snel wisselen van oefeningen zal denk eerder negatief werken. Ik ken geen 1 systeem dat hierop gebaseerd is. Zelfs met een trainingssysteem als westside hou je een oefening meestal een aantal maal aan (of blijf je iig dezelfde basisoefeningen in 2 trainingen doen). Juist omdat je niet alleen spieren traint maar ook de aansturing is het imo belangrijk om niet teveel te switchen binnen korte periode, maar juist grotere switches te maken over de langere periode. Zo is bijv. langer dan 6 weken tot faillure trainen niet positief tov niet-tot-faillure schema's (zie beyond bodybuilding van pavel). Kleine switches zoals een halve benchpress om te wennen aan hoger gewicht en erna weer full rom benchpress zie ik het nut wel van in, of bijv. het telkens groter maken van de ROM. De afwisselingen die je aanhaalt in de beginpost zou ik niet per week bekijken, maar eerder per maand, of per 2 maanden. Ik heb hier dus niet over het wisselen van reprange, maar vooral over het nut van wisselen van oefeningen.
#22
SheRu
Go John Henry!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 19:03:44 (permalink)
0
WEllicht heel stom, maar ik denk dat je met intuitief trainen (vs schematisch) als beginner minder bereikt dan als (ver)gevorderde. Ik denk dat de aanpak zeker wel kan werken, maar dat je met jarenlange trainingservaring daar echt wat uithaalt.
#23
tiomio123
tiomio's Title
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/27 21:10:17 (permalink)
0
Ja, dat denk ik ook wel sheru. Alleen denk ik dan ook dat je onbewust dan ook een soort van planning in je hoofd maakt. Om vooruit te blijven gaan zul je toch verschillende periodes moeten hebben waarin je soms wat zwaarder en soms wat lichter traint (bijv. vlak voor een wedstrijd). Pieken naar een wedstrijd, paar dagen licht en dan wedstrijd plan je ook van te voren. Ik denk het ook wel per persoon verschilt, als ik van te voren niet bedenkt wat ik ga doen ga ik telkens te zwaar (zwaar gaan is nu eenmaal leuk super blij) en kan ik bijna niets verhogen.
#24
spinningrom
Heavy Weight
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/27 22:30:17 (permalink)
0
Volg Moob toch erg in zijn eerste post. Nog even aan toevoegen:
- voordelen: ik vind het leuker vaker te wisselen
- nadeel: door het vele afwisselen, zit ik soms met het verkeerde gewicht bezig (onthou maar eens al die gewichten voor alle oefeningen en rep-ranges :p )
 
Nadeel is inderdaad ook dat je minder progressie maakt op 1 oefening, maar dat is mijn doel ook niet. Mijn doel is hypertrofie.
 
#25
SheRu
Go John Henry!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/27 22:55:32 (permalink)
0
Ik snap er niks van Tio, wat ze je nou dat anders is dan wat ik zeg?
#26
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/28 08:11:01 (permalink)
0
Weet je eigenlijk zeg ik maar 1 ding ga nou eens maar eens 30 jaar trainen en ga dan maar eens kijken hoeveel krachtgains of massagains je nog kan maken met de min of meer reguliere systemen. Of zou je denken dat je altijd door kan blijven groeien. Of waar denken jullie dan dat een deel van mijn frustratie uit voort komt zoals ik die in mijn nieuwe log beschreven heb.
 
Grootste deel van wat ik zeg komt niet uit boekenwijsheid, maar gewoon uit 30 jaar prutsen. En dat is in mijn ogen toch een heel groot verschil met wat de meeste Guru's opschrijven.
 
De beste garantie voor groei over langere termijn is zorgen dat je lichaam geen kans krijgt om ergens aan te wennen of in elk geval zo min mogelijk en anders word het al heel snel conditionering en dan ben je klaar met je gains op welk gebied dan ook.
#27
SheRu
Go John Henry!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/28 08:15:16 (permalink)
0
Hè? Heb je 't nou tegen mij?
Ik ben de draad volledig kwijt.
Waar is m'n studieboek?
#28
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/28 08:55:59 (permalink)
0
Nee, ik bedoelde het in algemene zin.
#29
Espi
meten = weten!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/28 14:58:45 (permalink)
0
Misschien off-topic maar uitspraak van Hermke doet me denken aan wat ik laatst opgezocht heb, het fenomeen Kroc Rows. Blijken 'gewoon' dumbbell rows te zijn, maar dan met een achterlijk zwaar gewicht (de man 'Kroc' is een gruwelijk sterke powerlifter met toch zeer mooie fysiek)  die hij meer dan 20x roeit.. met wel wat 'body English'.
Dat body English zoals 3XL het stelt, is dus 'cheaten' .. kreeg je commentaar .. ja maar dat HOORT niet.. nou , kennelijk als je echt gevorderd bent, is dat 1 van de methodes.
 
@ Spinningrom. Als het je om hypertrofie gaat, lees je ajb eens in over DoggCrapp methode.. want TE veel wisselen van oefening is steeds weer opnieuw uitvoering aanleren.. daar heb je ook niks aan. ALleen maar bezig zijn met 'slijpen' en nog eens 'slijpen' zoals met gewichtheffen en andere performance sporten nodig is, is het ook niet.
Maar bij DoggCrapp blijf je per spiergroep 1 oefening doen, tot je geen vooruitgang boekt. Je MOET elke training dat je die oefening doet, vooruitgaan in gewicht of reps.. als dat 2x achtereen niet gebeurt, dan overstappen naar andere oefening.
Lijkt me stukken beter en heb daar ook bij anderen zeker goede resultaten bij gezien.
#30
sis
NO Sissy !!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/28 21:55:20 (permalink)
0
Hermke
Weet je eigenlijk zeg ik maar 1 ding ga nou eens maar eens 30 jaar trainen.
Grootste deel van wat ik zeg komt niet uit boekenwijsheid, maar gewoon uit 30 jaar prutsen.

De beste garantie voor groei over langere termijn is zorgen dat je lichaam geen kans krijgt om ergens aan te wennen of in elk geval zo min mogelijk en anders word het al heel snel conditionering en dan ben je klaar met je gains op welk gebied dan ook.

 
Of je vraagt het op een forum aan mensen met ervaring om zelf geen 30 jaar te hoeven prutsen knipoog super blij 
 
Ik denk dat je doel bepalend is voor je aanpak. Zelf train ik regelmatig met een "soep van de dag" schema oftewel onderweg naar de gym bedenk ik wat ik ga doen en hoe ik het ga doen. Vrijwel altijd compound in verschillende bewegingen en reps. Daarnaast nog wat neuzeloefeningen. Maar ik train dan ook omdat ik het leuk vind en om mijn kracht te behouden. Niet zozeer op grote gains blij 
 
Als ik merk dat ik wat laks word en veel dezelfde dingen ga doen dan maak ik weer eens een schema voor een bepaalde periode. Mijn mening is dus dat vele wegen naar rome leiden en dat het best mogelijk is om zo losjes te trainen, maar dat er wel risico's aan zitten. 
 
@ Spinningrom, waarom probeer je het niet een poosje, dan merk je wel of het wat voor je is?
 
 
#31
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 11:54:26 (permalink)
0
euh Sis, leuk joh, zou je denken dat we in 1978 al internet hadden, ik deed gewoon wat mijn oom mij vertelde te doen en daar ben ik zeker niet slechter van geworden. Ik denk gewoon heel réalistisch dat ik met zo hier en daar af en toe wat stagnatie tot mijn 33ste zo ongeveer nog wel wat vooruitgang bleef boeken en toen had ik er toch al een jaar of 18 opzitten.
 
Zoveel was er niet in die beginjaren om je kennis op te doen, dus veel ging van mond tot mond en zelf een beetje prutsen en uitproberen en ik ben blij met mijn gepruts door de jaren heen want hierdoor ben ik meestal wel in staat om het kaf van het koren te scheiden en te zien wat zin en onzin is.
 
Wat mij opvalt is dat er de laatste jaren eneorm veel Guru's bij zijn gekomen met prachtige boeken, maar de meeste tillen zelf nog stuiver van de grond en hebben de fysiek van een pannenkoek. En ik zeg altijd maar zo practice what you preach, dus mijn helden blijven toch diegene die zelf een hele behoorlijke fysiek kunnen laten zien en dan ook nog eens deftig kunnen tillen en dat dan ook nog eens jaren doen en bij voorkeur afhankelijk van de dicipline die ze aanhangen zonder dopinggebruik.
#32
Espi
meten = weten!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 12:54:26 (permalink)
0
Heb of had trouwens wel een boek over HIT, 't gaat vooral over Arthur Jones, maar heb het na een jaar weggegooid. Niet mijn ding. Was een en al verheerlijking van Arthur Jones en maar weinig overtuigend bewijs.
 
In Ergogenics staat vandaag trouwens net een stukje over HIT: http://ergogenics.org/arthurjones.html
Een paar alineas verder naar beneden staat wat ik al opmerkte.. je kan niet zomaar pats-boem zonder opwarming knallen:

Nieuwe High Intensity Training is niet alleen het verhaal van Jones. Het is ook het verhaal misschien we de enige persoon in Jones' leven die langdurig met hem kon samenwerken: de bewegingswetenschapper en bodybuilder Ellington Darden, die als geen ander het gedachtengoed van Jones heeft verspreid. En aangepast, benadrukt Wassink.
 
'Wat Jones onder High Intensity verstond is onmogelijk', zegt Wassink. 'Jones wilde echt een spiergroep trainen met maar 1 set, en het hele lichaam met een serie van sets achter elkaar. En alles met een intensiteit die zelfs de sterkste bodybuilder deed vomeren. Als je het al kunt opbrengen, dan kost het ook nog eens je gewrichten.'
 
Darden was zich daarvan bewust en heeft daarom de rigide schema's van Jones aangepast tot een trainingsleer die geschikt is voor een breed publiek: van fanatieke bodybuilders tot ambitieuze Men's Healthlezers, die wel een goed lichaam en een goede gezondheid nastreven, maar weinig tijd hebben. 'Je kunt die methode High Intensity Light noemen’, zegt Wassink.

#33
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 13:01:21 (permalink)
0
Ik heb wel een paar boeken van Mentzer voor je, benaderd het weer anders dan Jones.
 
Maar goed wat je nu laat zien is weer een perfect voorbeeld van de vele tegenstanders van HIT en de altijd omstreden methode en omdat het opgeschreven word hoeft het ook nog niet zo te zijn toch.
 
Ik geef vaak genoeg voorbeelden van wat voor een onverwachte bewegingen wij allemaal maken in het dagelijks leven en juist hoeveel blessuren daardoor ontstaan en nu gaan we gecontroleerd een deel van ons lichaam maximaal belasten en dan zou dat niet kunnen??? Complete onzin natuurlijk, behalve heel vroeg in de ochtend of heel laat in de avond denk ik dat ons lichaam heel goed in staat is om na 1 of 2 voelsets die maximale inspanning zonder risico's te leveren.
#34
Espi
meten = weten!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 13:04:42 (permalink)
0
Kijk, daar heb je toch de 'voelsets' die eraan komen.. opwarmsets en dergelijke.
 
Maarre.. iha merk ik dat kleine spiergroepen best gelijk de grootste belasting kunnen hebben, omdat het beste er vrij snel af is. Voor grote spiergroepen daarentegen  ben ik als een stoomlocomotief en presteer bijna steeds het beste in de laatste set.
 
Wil niet zeggen dat ik het niet wil proberen, sta altijd open voor nieuwe dingen.. is alleen wat ik ervaren heb in  nu ongeveer 13 jaar trainingsjaren.
#35
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 13:17:50 (permalink)
0
Nee 1 of 2 voelsets om de belasting te bepalen en dat is alles!
#36
sis
NO Sissy !!
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 13:30:15 (permalink)
+1 (1)
euh Sis, leuk joh, zou je denken dat we in 1978 al internet hadden

 
Ja daar zeg je zo wat. Destijds waren er inderdaad minder bronnen van info en geloofde je de persoon die voor jou een autoriteit was. Of het nu makkelijker geworden is met onderzoeken en tegenonderzoeken die elkaar tegenspreken, is maar de vraag.
 
In ieder geval wel leuk om te zien hoe het binnen deze thread op een aantal manieren belicht wordt
#37
Moob
Bullet Ride *ex top mod*
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/01 19:59:46 (permalink)
+1 (1)
Met 30 jaar ervaring gelden er wel andere regels dan met de helft of minder.
 
Ik denk ook wat jij zegt Hermke: Dat je met je 'reguliere systemen' wel uitgestoeid bent en je net effe wat anders moet doen om groei te bewerkstelligen.
 
#38
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/03/02 10:15:00 (permalink)
0
Nou ja uitgestoeid hoeft niet echt en het ligt ook gewoon aan wat je trainingsdoelen zijn, ik kan maar moeilijk oordelen over anderen natuurlijk, bij mij zit dat verdomde ongeluk er tusen die mij een eind terug heeft geworpen, maar stel dat je als doel hebt om alleen zwaar te tillen en je doet het zo lang als ik heb gedaan.
 
Ik denk dat ik zo rond mijn 30 ste en iets ouder op mijn sterkst was en toen ook de maximale gewichten heb behaald en dan beperk ik mij even tot de grote 3. Ik denk als je 3 keer je eigen lichaamsgewicht kunt squaten en deadliften en 2 keer je eigen lichaamsgewicht kunt banken dat je aardig sterk bent op die oefeningen dan in elk geval.
 
Dat heb ik allemaal gered en bij sommige iets meer, hoeveel progressie kan je dan nog verwachten, hoeveel rek zit er dan nog in. Ben eigenlijk benieuwd naar wat 3XL zijn ervaring hier mee is. Ik was gewend om te trainen met oudere powerlifters/ krachtsporters en die zag ik op latere leeftijd ook niet hele grote sprongen meer maken.
 
Het is dan eerder consolideren, mooi verhaal nog wel dat ik mijn oom 2 jaar geleden tegen kwam op de sportschool en hij zal toen 59 zijn geweest en natuurlijk maakten we even een praatje en hij was aan het banken en zo tussen neus en lippen vermelde hij even, tja Hakko zoals eigenlijk mijn echte bijnaam is, ik train ook niet zo zwaar meer jochie ( hmz ik was toen 46 en nog steeds jochie) maar goed, ik keek naar zijn stang en zag dat hij er inderdaad maar 160 kg aan had hangenmaf! en ik telde toch even 14 strikte reps voor hij de stang met een zucht terug legde, tja ik doe nou ook wat meer repjes gewoon en geloof mij als ik vroeger meer dan 3 reps deed kreeg ik een slag voor mijn harses.
 
Op zijn manier had hij zich dus ook aangepast, helaas is hij vorig jaar veel te jong overleden. Een echt mooie fysiek had hij niet, kromme poten en best een pens, maar je zag wel de kracht in zijn lijf, maar de enige verandering die hij ooit gemaakt heeft was inderdaad die paar reps meer. Hij is nooit sterker geworden dan hij op zijn top lang geleden was.
 
Zelfde geld voor massa gains, ik zal op mijn hoogte punt ergens rond de 115 kg hebben gewogen met een voor het oog redelijk vetpercentage, gewoon zichtbare buikspieren en links en recht wat strepen. Het is mij nooit meer gelukt die fysiek nog te benaderen omdat ik denk ik ook veel te lang in hetzelfde stramien bleef lopen.
 
Dan kijk ik bijvoorbeeld weer naar 3Xl en vraag mij dan af of hij de laatste jaren nog gains heeft kunnen maken. Niet dat het in zijn geval echt nodig is, maar ik ben toch benieuwd. Veel systemen lijken op elkaar en kniebuigen blijft kniebuigen, zodra ik onder een stang kruip is het net of mijn lichaam op automatische piloot gaat en als ik met een iets andere houding of stand wil gaan staan is het net of mijn lichaam niet wil en dan moet ik het forceren.
 
Nou ja wat ik met dit omslachtige verhaal bedoel, wat kan je nog doen, hoeveel gekkigheid moet je nog bedenken om progressie te kunnen boeken als je alles al gedaan hebt en je lichaam zich binnen no time weer daar aan gaat aanpassen.
 
In mijn ogen kom je dan op een trainingsmethodiek uit die iedere training weer zorgt voor een nieuwe situatie. Kijk als je vind dat je af en klaar bent is het natuurlijk wat anders, maar ik vind mijzelf niet af en op beide gebieden niet. Ik wil echt nog wel weer een keer 300 kg squaten ect ect en ik wil ook gewoon proberen om met ruim meer dan 100 kg en ik ga voor 105 kg eigenlijk in shape staan als natural, maar ik weet ook gewoon dat ik dat met de min of meer reguliere systemen niet ga redden, want dan zou ik immers altijd door al gains gemaakt hebben.
 
En dit is wat mij nu erg bezig houd, aan de andere kant kan ik voor nu ook niet meer doen dan trainen en eten en als ik dan het idee krijg ( wat zich nu een beetje aan het vormen is) dat er uberhaubt geen rek meer inzit, tja dan zal ik dus mijn drive ergens anders vandaan moeten zien te halen.
#39
stef
Feather Weight
Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/08/16 14:47:11 (permalink)
0
Hermk ,,leg het mij nog 1 keer uit van dat hit schema,..ik train al 8 jaar word sterker maar niet breed..ik wissel vaak van reps en herhalingen en oefeningen,
#40
Page: < 123 > Showing page 2 of 3
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0