continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc

Page: 123 > Showing page 1 of 3
Author
spinningrom
Heavy Weight
2011/02/26 10:02:41 (permalink)
0

continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc

Doel: spiermassa.

Stel:
dag1: borst
dag2: benen
dag3: schouders
dag4: rug
dag5: biceps/triceps
dag6: rust

En voor de rest: niets in schema vastgelegd, vb binnen borsttraining: elke keer je borst traint:
- andere rep-range
- andere oefeningen voor borst
- 1x beginnen met isolaties en eindigen met compounds, volgende keer omgekeerd
- 1x alles met dumbel, dan eens met kabel, dan alles bodyweight, dan barbell, of combinaties van dit alles...
- 1x enkel excentrisch, dan weer enkel laatste reeks enkel excentrisch, dan weer gewoon conc/excen
- ene keer 3 oefeningen (met elk 5 reeksen), andere keer weer 5 oefeningen (met elk 3 reeksen)...

wat denken jullie?

44 Replies Related Threads

Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 10:23:44 (permalink)
    0
    Volgens mij moet dat prima kunnen, als je er maar rekening mee houd dat je zwaar genoeg traind en de spier uitput.
    Ook al doe je iedere keer een andere oefening voor een spier, zolang je hem uitput zit je goed.
    Moob
    Bullet Ride *ex top mod*
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 11:37:43 (permalink)
    +2 (2)
    Doordat je niet kan wennen aan een oefening (je doet immers telkens wat anders en pakt dus telkens de spier net even anders aan) stimuleer je spiergroei. Maar ik vraag me af dat in meer of mindere mate (of gelijk) is aan een ander systeem dat niet gebaseerd is op afwisseling, maar op het verhogen van reps of gewicht of of of enz....

Even m'n boeren training verstand: de voordelen en nadelen.

Voordeel: spier went niet aan een belasting en zal dus gestimuleerd worden om te groeien (zich telkens aanpassen aan een 'onbekende' belasting.
    Voordeel: Je centraal zenuw stelsel raakt minder snel overbelast doordat het telkens anders belast wordt.

Nadeel: Lastig progressie maken in trainingsgewicht omdat je telkens een ander oefening en/of op een andere manier traint. Daardoor slijten er geen patronen in (in de beweging. Voor gevorderde trainees is dit minder problematisch omdat er door jaren aan ervaring bepaalde bewegingen er 'in gesleten zijn' ), er ontstaat geen 'groove', je kan minder zwaar gaan.
    Nadeel: motivatie verlies doordat er niet echt duidelijke progressie te zien is op korte termijn. Elke week een beetje meer gewicht erbij op de front squat bijvoorbeeld, of elke week een repje meer... zulk soort metingen en kleine progressie lijnen motiveren mij persoonlijk enorm. Bij zo'n super gevarieerd programma laat de volgende training van een betreffende oefening wat te lang op zich wachten om zomaar even wat extra gewicht er bij te doen.

Dat laatste wil ik nog even toelichten: Mijn ervaring is, hoe vaker ik een oefening doe, hoe beter die gaat, hoe zwaarder ik em kan doen, hoe meer reps ik kan maken etc. Ik raak vertrouwd met de oefening, voel aan wanneer ie goed of wat minder gaat, heb daardoor vertrouwen in een goede uitvoering (ook onder grote inspanning en veel gewicht) .
    Als ik een oefening een aantal weken niet gedaan heb (maar een gelijkwaardige vervanger) merk ik toch dat ik 1 of 2 trainingen nodig heb om er weer helemaal vertrouwd mee te zijn.

Buiten dat ben ik vooral een simpele ziel die het graag eenvoudig houdt. Repje er bij, beetje gewicht er bij. Totdat de progressie stagneert (of ik zin heb in wat anders), dan gooi ik de boel om: Gelijkwaardige oefeningen in dezelfde rep range als hun voorgangers, of dezelfde oefeningen in een andere rep range of een combinatie daarvan.

Massa ook nog steeds door je eten optimaal af te stemmen. Dan maakt het op zich niet zoveel uit hoe je traint, als je maar lekker hard traint, weet wanneer je rust moet pakken of eens een training over moet slaan, wanneer je extra gas kan geven en wanneer je in moet houden.  En daarnaast een redelijk logisch schema hebt. Dus iets wat in de buurt komt van balans. knipoog

Balans houdt  voor mij in: Ongeveer even veel duwen als trekken in je schema, zowel voor boven als onderlichaam. Verhouding oefeningen en tijd die je spendeert aan boven en onderlichaam ook ongeveer gelijk (uitzonderingen daargelaten). Compounds vormen de basis, hier en daar wat aanvullen met wat isolatie.

Dus, als jij je schema in balans hebt, gewoon het schema volgen waarvan jij denkt dat het gaat werken. Zolang je goed eet en rust en je maakt progressie in spiermassa (wegen en meten dus als je het zeker wil weten) dan zit je goed.
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:07:31 (permalink)
    +1 (1)
    Ben het deels met Moob eens, maar het een en ander ligt ook wel aan je doelstellingen, trainingsniveau en hoe lang je traint!!

Als je snel een deftig gewicht wil squaten moet je dus veel deftig squaten, dan mik je ook voor een deel op krachtvergroting door verbeterde aansturing. Deze kracht zal zich minder snel vertalen naar spiermassa wat in mijn ogen de beste garantie is voor blijvende kracht, let wel ik zeg minder snel.

Continu wisselen van oefeningen en set/repranges zullen in mijn ogen sneller tot hypertrofie leiden en daardoor vergroot je ook je basiskracht. Deze kracht die je dus krijgt door vergroting van je spiervolume raak je minder snel kwijt.

Ik ben het niet helemaal met Moob eens dat voeding dan een alleen zorgt voor massa toename, ja sowieso in vettoename.

Als je dit verder doortrekt kom je al snel weer op HIT uit wat in mijn ogen nog steeds een van de beste methodes blijft voor hypertrofie.
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:11:55 (permalink)
    0
    Nog even als aanvulling maar weer, voor een beginner zou ik de methode van Moob adviseren, leer eerst maar eens trainen en de oefeningen kennen en dan doe je het beste met hogere volumes om een beperkt aantal oefeningen en dan zal je echt wel massa pakken.

Maar als je al een jaar of 10 bezig met compounds dan zul je toch wat anders moeten bedenken, tenminste als hypertrofie je doel is.

Het belangrijkste aspect hierin vind ik toch het aanpassingsvermogen van je lichaam aan een nieuwe situatie en als je maar blijft wisselen dan zal je lichaam dus gewoon minder kans krijgen zich aan te passen.
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:15:23 (permalink)
    0
    HIT was toch 1 set waar bij je alles eruit haaldmet een spotter er bij. Mag je dan ok nog 2a3 reps met hulp doen zegmaarmetnadruk op de negative vase? Ik moet zelf hier voor wel een trainingsmaat hebben en die heb ik helaas niet hehe.
    Probeer het dan maar met goed opwarmen voel setje en werkset 2stuks omdat ik het aleen doe.
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:33:18 (permalink)
    0
    HIT kan 1 set zijn ja, maar ik heb zelf 3 boeken doorgelezen om HIT in al zijn facetten te doorgronden en dan hangt het ook nog af van welke stroming binnen HIT je aanhangt.

En zelfs met die 3 boeken geloof ik niet dat ik alles al weet!!
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:39:15 (permalink)
    0
    Ik moet er ook maar eens een boel van bestellen dan. Vind het wel intressant. Volgens mij ga ik in kracht ook het meest voouit als je gelijk met een gewicht begint wat je aan kan voor bvb 6 reps alsik het vergelijk met opbouwen de piramide. Teminste dat idee heb ik wel bij mezelf. Alleen heb ik dan wel weer het nadeel dat ik niet iedere training maar weer zo moet gaan trainen want dat word zwaar voormijn herstel alsik het 2 keer per week doe de zelfde oefening. 
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:41:08 (permalink)
    0
    Zou dan eens een boek lezen van Mike Mentzer.
    paraman
    Griek
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:49:36 (permalink)
    0
    @ Hermke

Ik denk zelf als je puur op kracht traint, je een betere aansturing van je centraal zenuwstelsel verkrijgt en dus een zwaardere belasting op je spieren kan leggen. Dus dit zou toch ook tot hypertrofie moeten leiden. Ik denk dat het constant variëren goed is voor op korte termijn maar als je echt blijvend spiermassa wilt kweken, zul je toch gewoon sterker moeten worden en dan kan je hoog volume gaan draaien met een hoger gewicht wat toch meer effect moet hebben dan het constant switchen van oefeningen?
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 13:55:19 (permalink)
    0
    Euh nee, het tegenovergestelde en als je daar over nadenkt weet je ook dat het zo is en dat het onlogisch is wat je zegt.

Maar goed ik heb het al een keer eerder geroepen en ik blijf er niet mee aan de gang, discussies HIT verus volume leiden tot niets. De meesten snappen het niet of willen het niet snappen.

Stel dat klopt wat jij zegt he, hoe groot was ik nu dan wel niet geweest, bijna 30 jaar volume trainingen gedaan en met name op de compounds en verhoudingsgewijs gezien heb ik ondanks mijn ietwat hogere leeftijd de meeste massa de afgelopen 2 jaar gepakt, toen ik dus met HIT ben begonnen.

Ik weet niet of je 3Xl wel eens heb gezien, nou ja voor verdere discussie ontrent HIT verwijs ik u ook gaarne naar 3XL. Ik begin er niet meer aan.maf!maf!maf!ja ja
    paraman
    Griek
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 14:01:58 (permalink)
    0
    ik wil ook niet een discussie starten. Ik ben vergeleken met jouw nog maar een beginner natuurlijk blij

Ik kan begrijpen dat je op een bepaald punt geen kracht meer kan winnen , maar dan kan je dus op 2 manieren nog progressie maken en dat is door je rusttijden te verminderen (intensiteit omhoog zoals HIT) of door meer volume te gaan draaien waardoor je trainingen ook wel wat langer worden
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 14:07:20 (permalink)
    +1 (1)
    Hoe lang zou je willen trainen dan en wat je denk wat er met je cortisol levels gebeurd, man ik stond op een gegeven moment 15x15 te squaten en dan er achteraan nog een normaal beenschema en dan nog gebeurde er niks.

Je czs raakt overbelast dat bereik je er wel mee en je krijgt een dikke pens van de honger die je krijgt door die ellenlange trainingen. Voor een training van 2,5 uur draaide ik echt mijn hand niet om, vraag maar aan Espi hier. Er gebeurde niks 0,0. Ja als ik een paar weekjes niet trainde donderde er maar zo 50 kg van mijn squat af.

Een meeting, 1 keer 3Xl zien en zien trainen en ik was om, aaaaaaaaaah 3tje is mijn held
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 14:10:40 (permalink)
    0
    Eneuh HIT is eigenlijk je rusttijden vergroten !!!
    paraman
    Griek
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 14:51:45 (permalink)
    0
    Hit is toch de training die Dorian Yates volgde?

Dus enkele warm ups en dan 2 work sets tot falen en nog forced reps met spotter?

Ik dacht dat die niet zoveel rust nam tussen de setjes ( ik ben echt nog niet thuis in trainingstechnieken, voeding is meer mijn ding blij )
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 14:57:15 (permalink)
    +1 (1)
    Mwah ik weet niet of Dorian HIT ten voeten uit deed, hij heeft zeker wel wat contact gehad met Mike Mentzer maar zag hem toch wel regelmatig meerdere werksets doen, op video dan he.

Vergeet niet dat Mike Mentzer behoorlijk het zwarte schaap was in het Weiderconcern dus ik denk niet dat veel bodybuilders er voor uit durfden te komen dat ze HIT volgde.

En nee Paraman dat is een vorm van HIT ja, maar wat ik al eerder aangaf, ik heb 3 boeken doorgelezen om HIT een beetje te begrijpen en iedereen geeft dan meestal als voorbeeld die ene werkset met een paar forced reps, maareuh HIT is wel wat meer dan dat, zeg maar gerust heel wat meer.

En minder rusten dan 2 minuten tussen ( WERKSETS) is zinloos, heel veel langer nutteloos.
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 15:11:26 (permalink)
    +1 (1)
    Oh Trouwens maar als het goed is kan ik je daar binnenkort wel antwoord op geven, Robbie heeft mij namelijk uitgenodigd om mee te gaan met hem en Mascha naar Birmingham naar Temple Gym en dan zal ik het Dorian zeker vragen want eerlijk gezegd ben ik daar zo verdomde nieuwsgierig naar.

En voor de rest sta ik natuurlijk te stuiteren van geluk en ben zo blij als een klein kind. Ik Ouwe mee, pffffffffffffffff, daar droom je toch van. Ik krijg nu al zo'n week gevoel in mijn buik, want of Dorian nou HIT deed of niet. Het is en blijft absoluut wel een van trainingshelden en dan zo'n sportschool, ouwe klerebende waar menig grote der aarde heeft getraind, tjonge zeg, soms is het leven ook gewoon echt mooi he.
    Espi
    meten = weten!
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 15:28:19 (permalink)
    0
    Veel plezier daar dan.. zal gaaf zijn om met Yates te trainen (is ie een beetje aardig?) enne.. leen mij ook eens zo'n boek uit ..

Iedereen moet vooral doen waar hij/zij gelukkig van wordt en ja, niet altijd is dat hetgene wat tot de meeste hypertrofie leidt.

Nu de vraag
    Het continu afwisselen van reps , daar ben ik voorstander van.. het afwisselen van oefeningen NEEN, neen en nog eens NEEN. Da's alleen goed voor de ADHD types die anders dingen snel saai vinden. Wil je ergens echt goed in worden, moet je die bewegingsvorm domweg vaak oefenen (bent over row en db row is in mijn optiek hetzelfde, net zoals db press en bb press).
    Maar ga niet compleet andere oefeningen doen en al helemaal niet een 5-split. Naturels hebben totaal geen baat bij een complexe split.. eerste 1,5-2 jaar full body en dan overstappen op 2-split UB/LB en als je heel vaak wil trainen (5x/wk) kan bijv 3-split ook.

Maar nogmaals, van trainen voor hypertrofie weet ik weinig.. van trainen voor kracht meer. Je kan heus wel gespierder worden van 2,5 uur trainen, maar dan moet je niet tussendoor op een houtje bijten.. dan heb je suppletie nodig van goede voeding.
    Harold
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 15:44:59 (permalink)
    0
    Heb je wel een HIT geprobeerd Espi voor langere tijd??

Ik de rest wel, werkt niet voor optimale hypertrofie en inderdaad lang niet altijd datgene wat werkt is altijd het leukste, dus afwisselen dan maar.
    Moob
    Bullet Ride *ex top mod*
    Re:continue afwisselen oefeningen/rep-range... etc 2011/02/26 15:53:33 (permalink)
    0
    Hermke
    Ik ben het niet helemaal met Moob eens dat voeding dan een alleen zorgt voor massa toename, ja sowieso in vettoename.

Dat was ook een beetje kort door de bocht van mij.

Ben het ook met je eens dat je na 10+ jaar compounds eens wat anders moet gaan doen. Maar ik zou altijd weer terug vallen op de basis zo nu en dan.
    Page: 123 > Showing page 1 of 3
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0