feta lover!

Author
miss nath
Light Weight
2007/02/27 23:30:29 (permalink)
0

feta lover!

sinds een paar maanden eet ik veel fetakaas om aan de dagelijkse vetten te komen..

Weet er iemand nog leuke receptjes met feta kaas(liefst low carb) buiten de typische griekse salade?

14 Replies Related Threads

Paris
    blonT
    RE: feta lover! 2007/02/28 09:10:14 (permalink)
    0
    feta fetisj klinkt leuker knipoog Anyway, je kunt feta natuurlijk ook zo eten. Met kip vind ik t ook lekker, maar heb verder niet echt recepten met feta... Ben meer fan van mozarella (light super blij)
    Inca
    Middle Weight
    RE: feta lover! 2007/02/28 17:21:16 (permalink)
    0
    Ik maak wel eens feta met filodeeg. Dan neem je een velletje filodeeg, schep je een lepel fetakaas op, strooi er wat geroosterde pijnboompitten over. Dan als een driehoekje dichtvouwen en zo'n 20 minuten op 200 graden in de oven.

Of aubergine en courgette heel dun in lange repen snijden (of schillen met een dunschiller), dan grillen in de grillpan. Leg er een hoopje fetakaas op en daarna oprollen.

Wat ik ook lekker vind is: spinazie heel kort aanbakken, zodat het nog niet helemaal geslonken is en iets is opgewarmd. Peper en zout eroverheen. In een schaal doen en de feta er overheen kruimelen. Lekker met een gegrild kipfiletje!

De laatste twee low carb, de eerste bevat ook niet heel veel KH, omdat je een flinterdun velletje filodeeg gebruikt.

sis
    NO Sissy !!
    RE: feta lover! 2007/02/28 19:00:46 (permalink)
    0
    Feta op brood, feta met niks, feta door de sla, feta door de bonenschotel (met gehakt, bonen/capucijners, roerbakgroente etc.), feta met druiven als snack, feta op de pizza, feta door de moussaka.

Eigenlijk kan het overal door of bij!
    3XL
    Senior Moderator
    RE: feta lover! 2007/02/28 19:32:13 (permalink)
    0
    IK gebruik het (bijna) dagelijks door de rauwkost
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: feta lover! 2007/02/28 21:51:16 (permalink)
    0
    Is feta gezonder dan gewone 'Ollandse kaas?
    Marcel
    Krachtwafel expert
    RE: feta lover! 2007/03/01 19:34:51 (permalink)
    0
    Is gewoon van de koe, ander receptuur misschien?
    Espi
    meten = weten!
    RE: feta lover! 2007/03/01 19:56:11 (permalink)
    0
    Echte feta hoort eigenlijk van schapenmelk of geitemelk te komen, maar tegenwoordig is het meestal van koemelk.
    Je kan bijna zeggen : je houdt er van of niet. Of beter: je kan er van leren houden. Olijven vindt bijna niemand meteen lekker, maar sommigen raken er op een gegeven moment aan verslaafd. Feta en olijven/olijfolie zijn net zo met elkaar vertrouwd als peper en zout of olie en azijn.

3XL
    Senior Moderator
    RE: feta lover! 2007/03/01 20:49:24 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Wreckless

Is feta gezonder dan gewone 'Ollandse kaas?

http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c200I.html
    Marcel
    Krachtwafel expert
    RE: feta lover! 2007/03/02 19:31:01 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Espi

Echte feta hoort eigenlijk van schapenmelk of geitemelk te komen, maar tegenwoordig is het meestal van koemelk.
    Je kan bijna zeggen : je houdt er van of niet. Of beter: je kan er van leren houden. Olijven vindt bijna niemand meteen lekker, maar sommigen raken er op een gegeven moment aan verslaafd. Feta en olijven/olijfolie zijn net zo met elkaar vertrouwd als peper en zout of olie en azijn.

Klopt Espi, denk zelf dat er ook nog veel mensen zijn die denken dat ze met geitenkaas te maken hebben waneer ze feta kopen!!
    sis
    NO Sissy !!
    RE: feta lover! 2007/03/02 22:21:31 (permalink)
    0
    Yep, ik ook, in eerste instantie. Tot ik op de verpakking keek. Maar het is er niet minder lekker om! Ik moet het echt niet te vaak kopen. Feta en oude kaas zijn niet veilig in mijn koelkast.
    gymgirl
    Middle Weight
    RE: feta lover! 2007/03/02 22:51:35 (permalink)
    0
    heb nu ook feta light gevonden woohoow! wel pakke duur , kost wel 2x meer huh?! verbaasd.. smaak is wel hetzelfde..lang leve fetaaaaaaaaasuper blij
    blackrose
    Middle Weight
    RE: feta lover! 2007/04/24 14:48:52 (permalink)
    0
    Ik vind het ook heerlijk.
    Maar is het wel geschikt KT/BB voedsel, als je het regelmatig gebruikt natuurlijk.
    Het bestaat toch voor 75% uit verzadigde vetten.

Espi
    meten = weten!
    RE: feta lover! 2007/04/24 16:01:33 (permalink)
    0
    Verzadigd vet is geen probleem itt wat vaak gedacht wordt. Alleen is het metabolisch minder voordelig dan EOVs . Groter probleem is als je er veel van eet en je calorie-toelage niet zo hoog is. Tenzij je low-carbt natuurlijk. De low-fat feta is wel een superoplossing en niet eens vies ook.
    Tenzij je geen koe-feta verdraagt. huh?! verbaasd

Actimelk
    Light Weight
    RE: feta lover! 2007/08/10 18:34:22 (permalink)
    0
    Tomatensalade met tonijn en feta (4pers)

2 blikjes tonijn naturel(a netto ca. 185 gr.), 1 grote citroen, 7 el (olijf)olie, 1 el kappertjes, 1 tl tijm, 1 teentje knoflook, zout, (versgemalen) zwarte peper, 600 gr. tomaten, 100 gr.  feta kaasblokjes, 8 zwarte olijven zonder pit, 1/2 zakje verse peterselie (a 30 gr.).

Bereiding:
    Voorbereiding: Sjalotjes pellen en in flinterdunne ringen snijden. In zeef tonijn goed laten uitlekken. Citroen uitpersen. In kom citroensap, olie, kappertjes en tijm tot dressing roeren. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Op smaak brengen met zout en peper. Tonijn in grove stukken verdelen. Tonijn en sjalot door dressing scheppen. Geheel afgedekt in koelkast ca.1 uur laten intrekken(=marineren). Intussen tomaten wassen en in stukjes snijden. In zeef fetablokjes laten uitlekken. Fetablokjes halveren. Olijven in plakjes snijden. In kopje petersleie fijnknippen.
    Bereiding: Tomaatstukjes over vier diepe borden verdelen. Tonijn met sjalot uit dressing scheppen en over tomaatstukjes verdelen. Achtergebleven dressing goed doorkloppen en over tonijn en tomaatstukjes sprenkelen. Fetablokjes erover verdelen. Olijven en peterselie erover strooien. Serveren met ciabatta (Italiaans stokbrood).

Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0