hartslag!

Page: < 12 Showing page 2 of 2
Author
Espi
meten = weten!
RE: hartslag! 2006/09/22 19:17:12 (permalink)
0
Dat snap ik zeker wel Marcus.. vandaar dat ik pas echt harde uitspraken zou durven doen over omstandigheden binnen en zelfs dan alleen na enige getraindheid.

Desondanks, ik heb dus juist bij het fietsen enorme uitschieters naar boven en beneden gezien. Dit dan vooral omdat de omstandigheden veel diverser waren, dwz. extreem gestresst (= start evenement) versus extreem vermoeid (na zo'n 20 uur nonstop fietsen). Zulke omstandigheden kan je binnen nooit of te nimmer nabootsen.

mr.memo : ik snap je bezorgdheid. Toch moet je je niet te veel zorgen maken. Ook onder voetballers wordt nog wel eens wat 'gesnoept' van anabooltjes.
Onthoud wel 1 ding: ga nooit zeer intensief sporten als je je ziek, zwak en misselijk voelt. Dit kan inderdaad levensgevaarlijk zijn.
Marcus
Natural born chiller
RE: hartslag! 2006/09/22 19:30:07 (permalink)
0
Met alle respect Espi, volgens mij snap je het niet, want we lijken langs elkaar heen te praten:
Ik zeg hartslag is een objectieve maat voor intensiteit en dan kom je met een verhaal over dat hartslag niet altijd een maat voor inspanning is, waar ik je helemaal gelijk in geef. Alleen inspanning is niet hetzelfde als intensiteit en dat beweerde ik dan dus ook niet.
Dat is geen scherpslijperij, want IMO draait het erom om je intensiteit in de gaten te houden en niet zozeer je inspanning. Als je 20 uur gefietst hebt kun je wel zelfde inspanning willen leveren, maar dat is op dat moment een veel hogere intensiteit dan het voor die 20 uur was.
Espi
meten = weten!
RE: hartslag! 2006/09/22 19:34:30 (permalink)
0
Ah... OK dan: inspanning = Watts?
Maar ja, wat is intensiteit dan.. voor krachttraining is dat eenvoudig aan te geven als % van de 1RM.
Maar dan nog, is dat hetzelfde? Is het niet meer 'rate of perceived effort' RPE waar je een subjectief cijfer aan geeft?
akrobatmemo
Super Heavy Weight
RE: hartslag! 2006/09/22 19:55:46 (permalink)
0
ORIGINAL: Marcus

er zijn veel voorbeelden hiervan

Uitzoeken of je geen hartproblemen zou je bijvoorbeeld kunnen doen door een sportkeuring te doen bij een sportarts/SMA (zie bijv. http://www.sportkeuring.nl/  ). Veel ziektekosten-verzekeraars vergoeden dit zelfs gedeeltelijk.

heb je soms een belgische site?maf!
Oom Oli
Gare Haan
RE: hartslag! 2006/09/23 01:11:02 (permalink)
0
Ik zou niet hoger dan 150-160 gaan Memo.
Je kunt er heel wat formuletjes ivm leeftijd gaan bijzetten, maar dat snijdt geen hout. Iemand van 20 die elke week pillen en speed en zo gebruikt, moet bv bij cardio beter oppassen dan een gezond levende 40-er denk ik...

Maar zoals ik zei, train in zone 150-160, dan kun je al heel wat opbouwen!
Marcus
Natural born chiller
RE: hartslag! 2006/09/23 10:49:33 (permalink)
0
Ah... OK dan: inspanning = Watts?
Maar ja, wat is intensiteit dan.. voor krachttraining is dat eenvoudig aan te geven als % van de 1RM.
Maar dan nog, is dat hetzelfde? Is het niet meer 'rate of perceived effort' RPE waar je een subjectief cijfer aan geeft?

inspanning = watts
intensiteit = % VO2max
samot
Kruikenzeiker
RE: hartslag! 2006/09/23 14:44:19 (permalink)
0
220-leeftijd=max. hartslagen per minuut
sis
NO Sissy !!
RE: hartslag! 2006/09/23 16:28:54 (permalink)
0
Nou, dat is een heeeele globale berekening die niet voor iedereen opgaat.

Ik weet van een marathonloper van 25 dat ie een max heeft van 175 (gemeten door inspanningstests). Je max is heel persoonlijk.
Page: < 12 Showing page 2 of 2
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0