hartslag!

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
akrobatmemo
Super Heavy Weight
2006/09/21 00:27:40 (permalink)
0

hartslag!

beste mensen

hoeveel mag het hartslag maximum zijn van iemand die hardloopt?

misschien een domme vraag maar tochblijmaf! 

grtzzzzzzzzzz

27 Replies Related Threads

DjMark
    ** Retired Moderator **
    RE: hartslag! 2006/09/21 10:20:07 (permalink)
    0
    verschilt per persoon eigenlijk.
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: hartslag! 2006/09/21 11:34:22 (permalink)
    0
    als je in gezonde conditie bent kun je dat proefondervindelijk voor jezelf vaststellen wat je max hartslag is. Op basis daarvan zijn conditie trainingsschema's op te stellen.

stuk van wiki
    == Maximum Heart Rate (MHR, HRmax) ==
    Maximum Heart Rate''' (also called MHR, or HRmax is the maximum heart rate that a person can achieve during maximal physical exertion. Research indicates it is most closely linked to a person's age; a person's HRmax will decline as they age. Some research indicates the speed at which it declines over time is related to fitness—the more fit a person is, the slower it declines as they age.
    HRmax is used frequently in the fitness industry, specifically during the calculation of Target Heart Rate (THR) when prescribing a fitness regimen. A quick way to estimate MHR is to subtract your age from 220, but HRmax can vary significantly between same-aged individuals so direct measurement using a heart rate monitor (with medical supervision or at least permission and advice) should be used by those seeking maximum safety and effectiveness in their training.

Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: hartslag! 2006/09/21 18:28:42 (permalink)
    0
    Er is een benaderingsformule die zegt dat je max hartslag ongeveer 220 is min je leeftijd.
    Maar dit is slechts benaderend. Toen mijn jongste broer nog fietste had hij regelmatig een hartslag boven de 220.

Je max. hartslag is ook afhankelijk van de oefening. Met lopen heb je sneller een hogere hartslag dan met fietsen.
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/21 19:14:08 (permalink)
    0
    hoeveel mag het hartslag maximum zijn van iemand die hardloopt?

Tis niet alsof je een bekeuring van de hartslag politie krijgt als je een bepaald maximum overschrijdt he knipoog
    Hartslag wordt voor niks anders gebruikt als objectieve maat voor de intensiteit van je inspanning. Door op hartslag te trainen kun je elke keer precies dezelfde kwaliteit inspanning leveren. Dus niet de ene keer teveel omdat je heel gemotiveerd bent of de andere keer te weinig omdat je die dag toevallig geen zin hebt in de training.

Wat je hartslag concreet is tijdens de inspanning hangt af van bij welke intensiteit je wil trainen. Hartslag meten is alleen maar een manier om daar consequent in te zijn.
    akrobatmemo
    Super Heavy Weight
    RE: hartslag! 2006/09/21 20:20:51 (permalink)
    0
    de bedoeling van deze vraag was eigenlijk, of het gevaarlijk is als ik een te te hoge hartslag zou krijgen na een enorme inspanning... gelieve meer reactiesblijmaf! 

grtzzzzzzz
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/21 20:37:43 (permalink)
    0
    Als je gezond bent is er niks mis met hele intensieve inspanningen, waarbij je je maximale hartslag bereikt.
    Sterker nog lijkt me gezond om ook je hartspier zo nu en dan eens maximaal te belasten.
    sis
    NO Sissy !!
    RE: hartslag! 2006/09/21 21:37:06 (permalink)
    0
    Je kan niet boven je maximum hartslag uit komen, ik denk dat je eerder neer zou gaan van ademtekort of hyperventileren, dan van je hart, op jouw leeftijd.

Espi
    meten = weten!
    RE: hartslag! 2006/09/21 22:01:41 (permalink)
    0
    Het is inderdaad geen probleem, tenzij je een hartzwakte zou hebben.

Overigens klopt het niet helemaal dat je steeds dezelfde inspanning levert bij dezelfde hartslag. Soms kan je door bepaalde omstandigheden (hitte, zeer vochtig weer, grote stress) een hogere hartslag hebben dan je normaal zou hebben bij dezelfde inspanning en andersom. Maar meestal klopt het idd vrij aardig.
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/21 22:11:03 (permalink)
    0
    Maar meestal klopt het idd vrij aardig.

Hoe weet je dat?
    akrobatmemo
    Super Heavy Weight
    RE: hartslag! 2006/09/21 23:33:07 (permalink)
    0
    waar of hoe kan ik een test laten uitvoeren of ik een gezonde sterke hart heb?blijmaf! 

grtzzzz
    Espi
    meten = weten!
    RE: hartslag! 2006/09/21 23:34:23 (permalink)
    0
    Uh... niet nee. Jij wel dan?

Als je het zeker wil weten zal je ook iets moeten hebben waarmee je je output in Watts kan meten. Dat zit voorzover ik weet alleen standaard op roei-ergotrainers zoals de Concept II en bij fietsers is het de laatste tijd kennelijk ook populair aan het worden.
    Marcel
    Krachtwafel expert
    RE: hartslag! 2006/09/22 10:18:09 (permalink)
    0
    ORIGINAL: mr.memo

waar of hoe kan ik een test laten uitvoeren of ik een gezonde sterke hart heb?blijmaf! 

grtzzzz

Probeer het eens bij een cardioloog.....knipoog

Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/22 13:11:30 (permalink)
    0
    Uh... niet nee. Jij wel dan?

Als je het zeker wil weten zal je ook iets moeten hebben waarmee je je output in Watts kan meten. Dat zit voorzover ik weet alleen standaard op roei-ergotrainers zoals de Concept II en bij fietsers is het de laatste tijd kennelijk ook populair aan het worden.

Heb het over intensiteit (=relatieve inspanning) en dat hartslag daar een maat voor is (onder vergelijkbare omstandigheden).
    Jij zegt: klopt aardig
    Dus ik vraag me af welke andere maatstaf jij hebt om die inschatting te maken. Ik zou het niet weten welke namelijk.

Espi
    meten = weten!
    RE: hartslag! 2006/09/22 14:25:34 (permalink)
    0
    Dat zag ik toen ik nog fietste aan wat de hartslagmeter aangaf versus de fietssnelheid /gemiddeldes onder vergelijkbare wegomstandigheden.
    En nu zie ik dat ook als ik de loopband gebruik en de resultaten vergelijk. De ene keer is de hartslag aan de hoge kant, de andere keer lager.
    Relatie hartslag versus inspanning is dus niet heel erg zuiver. Niet zo zuiver als het meten van de eigenlijke krachtsinspanning met een echte Watt-meting. Dan is het ernaast leggen van de hartslag gegevens wel zeer boeiend.
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: hartslag! 2006/09/22 14:46:40 (permalink)
    0
    ORIGINAL: sis

Je kan niet boven je maximum hartslag uit komen, ik denk dat je eerder neer zou gaan van ademtekort of hyperventileren, dan van je hart, op jouw leeftijd.

het lijkt mij zowiezo moeilijk om over je maximum hartslag te gaan...want dan zou het je maximum hartslag toch niet zijnmaf!

ik denk dat je eerder door melkzuur neer gaat dan door een overbelasting van je hart of zo...je hart mag je toch ook trainen. (waar maak je je trouwens druk om, mss een verleden van hartproblemen in je familie of bij jou of zo?)
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: hartslag! 2006/09/22 14:57:42 (permalink)
    0
    Zoals Killa zegt, als er geen geschiedenis is van hartproblemen in je familie, zou ik me niet te snel zorgen maken.

Anders moet je naar de cardioloog. Maar wanneer jaag jij je hartslag zo de hoogte in?
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/22 15:47:22 (permalink)
    0
    Relatie hartslag versus inspanning is dus niet heel erg zuiver. Niet zo zuiver als het meten van de eigenlijke krachtsinspanning met een echte Watt-meting. Dan is het ernaast leggen van de hartslag gegevens wel zeer boeiend

Nogmaals Espi, heb het over intensiteit niet over inspanning.
    Intensiteit is relatief, dus ten opzichte van wat je op dat moment maximaal kunt. Wat je je maximaal kunt kan varieren bijv. doordat je een wat mindere dag hebt. Ook kan de tegenwind die je hebt op fiets net iets meer of minder zijn, waardoor snelheid meten geen goede maat is voor je intensiteit (bedenk dat 80% van de geleverde watts door een fietser voor overkomen van luchtweerstand gebruikt wordt en dat de luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid van de lucht tenopzichte van jou!) enz.
    Dat watts een zuiverdere maat voor (absolute) inspanning is logisch, want inspanning meet je in watts.

Voor mijzelf is hartslag trouwens ook wel een goede  maat voor absolute inspanning, in ieder geval voor een week of 2 wel.
    Dat weet ik omdat ik in blokkentesten een relatie leg tussen hartslag en geleverde watts en die verandert niet veel over 2 weken.
    Blijkbaar hou ik de omstandigheden waaronder ik train constanter dan jij. Wat niet zo gek is, want dan heb ik het over binnen roeien op (een goed geijkte) roei-ergometer.
    post edited by Marcus - 2006/09/22 16:05:30
    akrobatmemo
    Super Heavy Weight
    RE: hartslag! 2006/09/22 18:55:17 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Wreckless

Zoals Killa zegt, als er geen geschiedenis is van hartproblemen in je familie, zou ik me niet te snel zorgen maken.

Anders moet je naar de cardioloog. Maar wanneer jaag jij je hartslag zo de hoogte in?

als ik tegenwoordig kijk in de voetbalwereld zijn er de laatste tijd heel veel voetballers neergestort door hartproblemen, er zijn veel voorbeelden hiervanverdrietigverdrietigverdrietig als ik dan zo denk dan heb ik echt wel schrik van mezelfhuh?! verbaasdverdrietig
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: hartslag! 2006/09/22 19:14:57 (permalink)
    0
    er zijn veel voorbeelden hiervan

Nog veel meer van die niet neerstorten.
    Snap je schrik, maar mits je gezond hart hebt is er geen reden waarom je niet regelmatig dicht bij max hartslag in de buurt zou kunnen trainen.
    Uitzoeken of je geen hartproblemen zou je bijvoorbeeld kunnen doen door een sportkeuring te doen bij een sportarts/SMA (zie bijv. http://www.sportkeuring.nl/  ). Veel ziektekosten-verzekeraars vergoeden dit zelfs gedeeltelijk.
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0