ideale trainingsduur

Page: < 12 Showing page 2 of 2
Author
samot
Kruikenzeiker
RE: ideale trainingsduur 2006/09/26 12:35:40 (permalink)
0
zoveel mogelijk stimulatie in zo weinig mogelijk tijd (lees; weinig rust) is hoge intensiteit...   
Marcus
Natural born chiller
RE: ideale trainingsduur 2006/09/26 12:49:29 (permalink)
0
zoveel mogelijk stimulatie in zo weinig mogelijk tijd (lees; weinig rust) is hoge intensiteit...   

Volgens die definitie zou cardio/duurtraining de meest intensieve vorm van training zijn, want daar heb je over de hele training gezien de meeste stimulatie per tijdseenheid.
Vind het zelf dus logischer om de in trainingsliteratuur meest gebruikelijke definitie van intensiteit te gebruiken (is in geval van krachttraining: % 1RM) en wat jij hier omschrijft trainingsdichtheid te noemen.

Stan
judon t beat me. Ever.
RE: ideale trainingsduur 2006/09/26 13:28:21 (permalink)
0
dank u marcusmaf! ik dacht wel dat het begrip 'intensiteit' verkeerd geïnterpreteerd werd en dat er daarom misverstanden waren...
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: ideale trainingsduur 2006/09/26 14:46:30 (permalink)
0
Trainingsdichtheid...

Een voorbeeldje, je doet setjes van 5 reps en daarna 2 minuutje rust. Stel je nu voor dat zo'n setje 30 sec duurt dan heb je een trainingsdichtheid van 30/150 of 20%

Je kan de trainingsdichtheid verhogen door antagonist pairing. Ik doe dit al geruime tijd en het bevalt prima. Je koppelt bijvoorbeeld een borstoefening aan een rug oefening. Benchpress aan bent over row. incl db press aan pull ups.

Je doet dan een setje bp, na een minuut rust een setje bor, weer een minuutje rust en je begint opnieuw met bp enz...

Dat betekend dat de spiergroep zo'n 2.5 minuut rust krijgt, terwijl de trainingsdichtheid flink gestegen is: 60/180 of 33%.

Langere rust voor de spiergroep betekend dat je zwaarder gewichten kan gebruiken. Bovendien heb je het effect dat een spiergroep sneller recupereerd als de antagonist getraind wordt.
Roodbaard.
Super Heavy Weight
RE: ideale trainingsduur 2006/09/26 16:17:32 (permalink)
0
Langere tijd terug heb ik mijn trainingsduur ingekord. Die lag vroeger tegen de 2 uur aan. Nu houd ik aan als limiet 5 kwartier, en dat is inclusief 18 minuten cardio. Die 5 kwartier is een richtlijn waarop ik mijn schema afstem. Maar als ik een keer meer moe ben van mijn werk of zo, neem ik ook de ruimte van meer rust tussen de sets en dan komt er weleens een kwartier bovenop (lagere trainingsdichtheid, ik doe dus feitelijk nix meer.) Het gaat om de balans en luisteren naar je lichaam. Wel zwaar trainen maar niet dat je daarna bent "gevloerd." Ook nooit haasten, maar ook niet (onnodig) lummelen.
Ik heb lopen spitten (maar niet teruggevonden) een eerdere post van 3XL waarin hij voor zichzelf 45 minuten trainen ideaal vond (tenminste in het tijdperk dat hij dat schreef.) Er was een verband met cortisol die (hoewel sterk variabel per persoon en per type workout) na 3 kwartier een tendens zou vertonen van sterke(re) stijging.

Remco
cuore sportivo
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 10:31:50 (permalink)
0
okee, dan haal ik trainingsintensiteit en trainingsdichtheid door elkaar.

Hoewel ik erbij blijf dat de meeste die ik twee uur lang in de krachthoek zie staan, het grootste deel van de tijd zie ouwehoeren. Wat ze feitelijk doen past makkelijk in 1 uur.

Twee uur intensief trainen met een kleinere trainingsdichtheid kan dus ook, maar dat zie ik niet vaak gebeuren. (lees: nooit) Misschien moet ik het zelf eens proberen.
Marcus
Natural born chiller
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 12:56:31 (permalink)
0
Twee uur intensief trainen met een kleinere trainingsdichtheid kan dus ook, maar dat zie ik niet vaak gebeuren. (lees: nooit) Misschien moet ik het zelf eens proberen.

Denk dat er goede redenen voor zijn dat je niet veel mensen met zware gewichten en korte rustpauzes 2 uur lang ziet trainen super blij
Waarom zou je dat willen proberen?
lauw †
Number Two ;-)
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 14:23:43 (permalink)
0
Als ik ieder setje probeer tot 1 of 2 reps onder failure te doen dan houdt ik dat ongeveer een uurtje vol. Na 1,5 uur begin ik me echt beroerd te voelen.
Mijn trainingen zijn nu zo ergens tussen de 45-60 minuten, en dan voel ik mij wel moe maar ook voldaan. (beter als wel moe en ook naar de klote super blij ).
Remco
cuore sportivo
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 15:58:39 (permalink)
0
ORIGINAL: Marcus

Denk dat er goede redenen voor zijn dat je niet veel mensen met zware gewichten en korte rustpauzes 2 uur lang ziet trainen super blij
Waarom zou je dat willen proberen?

haal ik het nou weer door elkaar? oh neee  Ik bedoel dus 2 uur intensief met kleinere trainingsdichtheid. Dus wat langere pauzes. Dit klopt toch? Ik heb het draadje nu 3 x nagelezen. ja ja
Marcus
Natural born chiller
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 18:06:14 (permalink)
0
Nope ik haal het door elkaar, begreep grotere ipv kleinere trainingsdichtheid, sorry super blij
Roodbaard.
Super Heavy Weight
RE: ideale trainingsduur 2006/09/28 22:03:09 (permalink)
0
ORIGINAL: lauw

Als ik ieder setje probeer tot 1 of 2 reps onder failure te doen dan houdt ik dat ongeveer een uurtje vol. Na 1,5 uur begin ik me echt beroerd te voelen.
Mijn trainingen zijn nu zo ergens tussen de 45-60 minuten, en dan voel ik mij wel moe maar ook voldaan. (beter als wel moe en ook naar de klote super blij ).

In de overgrote deel van mijn trainingen is dat ook mijn ervaring.
Als ik goed heb getrained (geen "bejaardengymnastiek" maar ook niet afbeulen) dan...

Ga ik voldaan naar huis en voel ik mij "plezierig moe."
Voel ik een zekere "rush" in mijn lichaam.
Ben ik 1 - 3 uur na de training vaak erg geil.
Slaap ik Â´s nachts als een roos.

Als ik toch veel heb gebeuld voor mijn lichaam dan...

Ben ik afgemat moe en traag.
Ga ik het liefst op bed liggen.
Voel ik soms enige pijn in mijn lichaam of gevoel van lichte koorts.
Eerste 24 uur geen zin in sex.
Soms onrustige slaap.
Overdreven veel zin in eten of juist niet.  
Page: < 12 Showing page 2 of 2
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0