low carb chocomelk haast ontbijt

Author
Marcus
Natural born chiller
2006/11/18 21:51:40 (permalink)
0

low carb chocomelk haast ontbijt

low carb haast-ontbijtje voor mensen die niet 'kunnen' ontbijten  super blij

ingredienten:
30 gram wei isolaat (95% eiwit, naturel)
1 theelepel cacao
150g kokosmelk (22% vet)
heet water
stevia extract naar smaak (=zoetstof)

bereiding:
Water opzetten om te koken. De wei isolaat afwegen in een grote drinkbeker/mok. Cacao, kokosmelk en stevia toevoegen en  roeren tot goed gemengd. Bekerglas aanvullen met heet water goed roeren de low-carb chocomelk is klaar!

voedingswaarde:
energie: 422 kcal
koolhydraten: 3 gram
eiwitten: 32 gram
vetten: 33 gram (waarvan 21 gram MCT)
post edited by Marcus - 2006/11/18 22:01:22

10 Replies Related Threads

sis
    NO Sissy !!
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/18 22:03:00 (permalink)
    0
    Ehm, en eventueel een vervanger voor de stevia?
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/18 22:05:58 (permalink)
    0
    Een andere zoetstof dan stevia kan natuurlijk ook.
    Zelf gebruik ik liever stevia, omdat dit een aantal voordelen heeft tov andere zoetstoffen.
    En als low carb je verder niet zoveel kan schelen kun je er ook gewoon een schepje (1 theelepel ~ 2,5 gram) tafelsuiker van maken of misschien fructose (=zoeter, lage glycemische index en zal 's ochtends naar leverglycogeen gaan).
    sis
    NO Sissy !!
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/18 22:10:40 (permalink)
    0
    Ok.. ik zit te bedenken hoe "low carb" het dan nog is, gezien de respons die zoetvervangers kunnen opwekken.

Nu gaat het mij niet om low carb hoor, het zag er gewoon lekker uit, op het eerste oog blij
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/18 22:33:39 (permalink)
    0
    Ok.. ik zit te bedenken hoe "low carb" het dan nog is, gezien de respons die zoetvervangers kunnen opwekken.

Van stevia weet ik dat je hier niet bang voor hoeft te zijn, want versterking van insuline respons is verwaarloosbaar bij lage bloedsuikerspiegel (< 8,3 mmol/L[1], wat het geval zal zijn 's ochtends na 3 gram koolhydraten)
    Maar we hebben het hier over het equivalent aan zoetstof van 2,5 gram suiker. Denk niet dat je bang hoeft te zijn voor de insulinerespons die dat gaat genereren, want zelfs 2,5 gram echte suiker genereert geen schokkende insuline respons.

[1]
    Stevioside acts directly on pancreatic beta cells to secrete insulin: actions independent of cyclic adenosine monophosphate and adenosine triphosphate-sensitive K+-channel activity.
    Metabolism. 2000 Feb;49(2):208-14.
    Espi
    meten = weten!
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/18 22:51:50 (permalink)
    0
    Klinkt erg lekker. Zelf drink ik graag na mijn gewone (stevige ei-ontbijt) een mok koffie met daarin cacao en een flinke eetlepel kokosrasp erdoor.
    hehoi
    Nuts for thought
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/19 10:23:16 (permalink)
    0
    Is kokosmelk zo gezond?
    Espi
    meten = weten!
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/19 10:26:05 (permalink)
    0
    Jep!
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/19 10:52:59 (permalink)
    0
    Is kokosmelk zo gezond?

Ja, kokosmelk bestaat grotendeels uit erg gezonde vetzuren. Namelijk uit 64% medium chain triglycerides (MCT's) zoals ik al aangaf.
    MCT's slaan in tegenstelling tot normale langere vetzuur keten vetten (LCT's) het lymfatische systeem over (normaal gaan vetten niet direct via bloed naar lever, maar komen ze eerst nog tijdje in lymfestelsel terecht). Hierdoor verteren ze zo langzaam.
    MCT's gedragen zich meer als koolhydraten en gaan via bloedbaan direct naar lever, waar ze verbrand worden waarbij veel ketonen vrij komen. Behalve een snelle bron van energie stimuleren MCT's zo ook de ketogene 'stand' van het lichaam, dus dat de energievoorziening meer op vetverbranding steunt versus op koolhydraten.
    Behalve dit hebben de vetzuren in de MCT fractie (lauric acid, caprylic acid, capric acid) antivirale en anti-microbacteriele eigenschappen, imuunsysteem ondersteunende eigenschappen en anti-ontstekings eigenschappen.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_275/ai_n16675810
    http://www.mtmayon.com/Articles/InSupportOfGoodHealth.pdf
    http://diss.kib.ki.se/2005/91-7140-546-1/thesis.pdf
    hehoi
    Nuts for thought
    RE: low carb chocomelk haast ontbijt 2006/11/19 12:31:46 (permalink)
    0
    Dit is echt nieuw voor me. Waardevolle informatie, Marcus!!
    Bedankt!!
    Espi
    meten = weten!
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0