low carb kokos cake

Page: < 12 Showing page 2 of 2
Author
chris84
Super Heavy Weight
RE: low carb kokos cake 2006/12/10 19:36:55 (permalink)
0
HUH hoe weet jij dat?

Espi
meten = weten!
RE: low carb kokos cake 2006/12/10 19:39:05 (permalink)
0
Klaagde vanochtend tegen Pim dat ik geen cake van jou had gekregen...
chris84
Super Heavy Weight
RE: low carb kokos cake 2006/12/10 19:46:11 (permalink)
0
hahaha nou ik heb nog een stuk over!  Maar vrijdag ga ik denk ik een nieuwe cake maken!
Ik heb de smaak te pakken knipoog

Deze keer zal ik niet de kokos vergeten...
Pim
Super Heavy Weight
RE: low carb kokos cake 2006/12/10 20:23:29 (permalink)
0
ORIGINAL: chris84

Klein gokje, zit je pas bij bodyline? En was je ook naar de YBF? En vond je ook dat het restaurant  zo weinig  op bord deed knipoog

Niet bepaald!
Marcus
Natural born chiller
RE: low carb kokos cake 2009/08/03 23:23:14 (permalink)
0
Ben bezig om met het recept van deze kokos cake als basis een nieuw cake-je te maken wat meer vergelijkbaar is met een eiwitreep geschikt om rond de training te nuttigen. Dus: niet al te hoog in vet, hoog in eiwit en ook met flink wat koolhydraten om training te ondersteunen.
Dacht aan per portie iets van: 10gram vet maximaal (bij voorkeur grotendeels MCT, dus kokosvet zal weer de basis zijn), 25gram zo snel mogelijk eiwit (zal daar zelf wei hydrolisaat voor kiezen), 30gram koolhydraten (waarvan een niet al te groot gedeelte suikers mag zijn).

Ben zelf al beetje aan het experimenteren geweest.
Het eerste probleem was: al dat vet in het recept op een redelijk smakelijke manier vervangen. Dat heb ik denk ik redelijk op weten te lossen door het grootste gedeelte van het kokosvet te vervangen door glycerol, geeft ook gelijk een zoete smaak. Als ik dat doe krijg ik er prima cakejes uit.
Wil nog experimenteren met klein beetje noten erdoor heen voor wat meer 'bite': hazelnoten, amandelen, pindakaas, zonnebloempitten. Goed idee?

Heb echter nog 2 problemen die ik op wil lossen en misschien dat de hardcore keukenprinsessen me daar bij kunnen helpen...
Die problemen zijn:

Een smakelijke niet al te suikerachtige KH bron om door de cakejes te doen.
Dacht zelf aan: rozijnen, gepofte rijst, havervlokken, cornflakes

En aangezien ik er toch KH doorheen doe: Iets om een meer realistische suikersmaak aan de cakejes te geven. Stevia/glycerol smaakt IMO nep. Nu is het natuurlijk ook geen echte cake als je geen bloem gebruikt maar eiwitpoeder, geen boter maar kokosvet/glycerol en geen suiker, maar stevia/glycerol, maar wil wel m'n best doen om de smaak zoveel mogelijk in de buurt te laten komen van echte cake.
Welke (desnoods) suikerachtig stof zou ik een klein beetje van toe kunnen voegen om het een wat meer  realistische suikersmaak te geven? Honing, maple siroop,.....?

P. Tsatsouline
Getting Lean and Mean
RE: low carb kokos cake 2009/08/03 23:28:46 (permalink)
0
Zoete fruit voor het maken van een fruitcake. knipoog
Marcus
Natural born chiller
RE: low carb kokos cake 2009/08/03 23:35:57 (permalink)
0
Qua smaak inderdaad prima idee, maar zie zelf het voordeel niet zo van fruit, omdat ik denk dat er van bijvoorbeeld de anti-oxidant voordelen van fruit weinig over zal blijven na ruim half uur in de oven bij 160 graden.
Lai
still lightweight, ofzo
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 08:47:00 (permalink)
0
Ik stop altijd fruitpuree (appels meestal, en die proef je niet meer terug) en havermoutzemelen in mijn baksels voor de zoetigheid en body. Voor de bite idd gehakte noten. Verder nog stevia en honing. En een beetje bakpoeder.
Als vetbron eieren en kokosvet.

Trouwens, een baksel met stevia en kokosvet staat al bol van de anti-oxidanten, dus dat die appels niet optimaal zijn is geen drama denk ik dan. Je zou er ook blauwe bessen of fruit hoger in anti-oxidanten in kunnen doen, zodat er netto meer over blijft. En cacao erdoor krikt dat gehalte nog behoorlijk op.
Jantra
Cool, bad...... but cute
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 09:36:43 (permalink)
0
Gewoon vloeibare zoetstof, die kan je ook verwarmen, de poedervorm niet.
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 09:43:37 (permalink)
0
Honing.
Marcus
Natural born chiller
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 09:50:07 (permalink)
0
@Jantra
Stevia extract in poedervorm kun je prima verwarmen, vind alleen alle zoetstoffen als het er op aan komt behoorlijk nep smaken, niet alleen stevia dus.
Cowgirl Herb
goes bananas
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 10:47:41 (permalink)
0
Sucralose (Splenda) is goed bestand tegen verhitten en heeft ook nauwelijks een bijsmaak. Het is al heel lang mijn favoriete zoetstof. Als ik iets gebruik dan is het meestal Splenda. Voor de smaak (en voedingsstoffen) combineer ik het zelf vaak met wat melasse (zoute stroop). De smaak van deze combinatie heeft veel weg van bruine basterdsuiker.

Verder kun je nag denken aan agavesiroop. Dit is voornamelijk fructose, zoeter dan honing of suiker en heeft verder ook niet zo veel smaak.

Ook gebruik ik regelmatig puree van yam of pompoen door recepten voor de koolhydraten. Van de eerste kun je ook een uitgesproken zoete smaak verwachten, pompoen is meestal wat minder zoet, maar dit is ook afhankelijk van de soort. En de kleur natuurlijk, die hebben ze beiden mee. Vanochtend bestond mijn ontbijt trouwens ook uit yam-eiwitpannekoekjes uit de vriezer, ontdooid en opgewarmd in de broodrooster. Mijn standaardontbijt als ik geen tijd heb.
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 11:12:32 (permalink)
0
Pak een beetje vloeibare honing. Die houdt het gebak ook wat samen, geeft stevigheid na het afkoelen. Anders brokkelt het zo.
Je wou toch meer kh? Waarom ga je dan stunten met kunstmatige zoetstof ? ? ?
Dat beetje suiker zal het verschil niet maken hoor ! ! !
Marcus
Natural born chiller
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 11:32:12 (permalink)
0
Had het de eerste keer ook gelezen Wreckless blij
Reden dat ik 'stunt' met kunstmatige zoetstof is omdat ik de smaak van wei hydrolisaat niet met kleine hoeveelheden honing alleen kan maskeren.
Misschien wel als er een sloot glycerol doorheen zit, maar daar moet ik nog effe mee experimenteren.
De cake brokkelt trouwens sowieso niet.
Wil voornamelijk iets tragere KH dan suikerachtige dingen, omdat ik snel last krijg van bloedsuikerdips tijdens trainingen als ik suikerachtige dingen eet.
thaw05
a.k.a. Werner
RE: low carb kokos cake 2009/08/04 13:04:23 (permalink)
0
Ziet er lekkkkkkkkkker uit !!!!!!!!!!!!!!!!!
twirre
E621
RE: low carb kokos cake 2009/08/08 21:51:10 (permalink)
0
Die ga ik ook eens proberen super blij
Lai
still lightweight, ofzo
RE: low carb kokos cake 2009/08/09 08:55:36 (permalink)
0
Ik betwijfel trouwens of het aan de stevia/glycerol ligt dat het niet zo echt echt smaakt. Met glycerol heb ik geen ervaring, maar de stevia van herbal sweet(ontbitterd) is gewoon net suiker imo. Weet niet welke jij gebruikt, maar je hebt hele vieze stevia varianten (die moet je dus niet hebbensuper blij)
En heb je hem ook zonder glycerol gemaakt? was er verschil?

Helft kokosvet helft roomboter smaakt trouwens ook super en een andere weisoort/eiwitpoeder kan ook al een andere textuur geven (glad of korrelig)
Gewoon verder experimenteren super blij
Marcus
Natural born chiller
RE: low carb kokos cake 2009/08/09 10:22:22 (permalink)
0
Waar het aan ligt is dat stevia en glycerol nu eenmaal geen suiker zijn. Elke zoetstof smaakt nep, voor mij wel tenminste. Dat ligt niet aan de stevia variant. Heb redelijk wat ervaring met verschillende stevia extracten en dit is de best smakende daarvan. Heb ook met andere eiwit poeders geëxperimenteerd en hydrolisaat smaakt beste omdat het niet veel meer denatureert als je ermee bakt.
twirre
E621
RE: low carb kokos cake 2009/08/09 14:42:58 (permalink)
0
Misschien helemaal geen zoetstof of suiker erin? kokos is toch ook al wat zoet van zichzelf en in de meeste wei zit toch ook al suiker of zoetstof.
Page: < 12 Showing page 2 of 2
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0