lunch kip met salade

Author
ErEf
Growing pains BFF AD
2009/05/31 13:54:33 (permalink)
0

lunch kip met salade

benodigdheden
voor de kip
kippepoten/-karbonaden (filet vind ik persoonlijk te droog)
paprikapoeder (naar smaak)
2 eetlepels korianderzaad
provencaalse kruiden flink veel (heb zelf een grote bus met gedroogde kruiden)
peper/zout
olijfolie met peperoni's (pittige olie)
olijfolie

de salade
paar tomaatjes
1/2 komkommer
1 lente uitje
stengeltje bleekselderij
handje groene olijven
2 plakjes bacon
in olie geweekte zongedroogde tomaatjes.
evt balsamico & kappertjes

Doe de kippenpoten in een ovenschaal en giet er olijfolie overheen zodat ze in een laagje olie staan. Doe dan de provencaalse kruiden, paprikapoeder en korianderzaad over de kip en in de olie. Giet er dan de pittige olijfolie over heen en zout en peper naar smaak.
Zet de kip in de oven (met deksel op de schaal) en de temperatuur van de oven net 100 graden. Laat de kip zo een paar uur garen. ik wilde de temperatuur niet hoger zetten omdat ik niet wilde dat de kruiden zouden aanbranden. Af en toe de kip omdraaien kan, maar vanwege de deksel op de kip blijft de kip vochtig. Wanneer je denkt dat de kip gaar is, laat deze dan afkoelen.

Zongedroogde tomaten
Deze kan je in elke super wel kopen, alleen zijn ze dan heel taai om te eten.
Je kunt ze in water wellen, maar ik heb ze in een glazenpotje in de olijfolie gezet, wat ik lekkerder vind, en de olie neemt ook de smaak van de tomaten aan. Na een dag of 2 kan je dan met een staafmixer er een soort grove pesto van maken.

De salade
je kan de salade eigenlijk maken van alles wat je lekker vindt, alleen bladsla (rucola eikenbladsla etc) zou ik in deze niet aanraden, want daarvoor is de salade te grof.
Snijd de ingrediënten in de door jou gewenste diktes. Ik zelf hou er wel van om alles redelijk fijn te snijden.
de komkommer en tomaten in blokjes, de bleekselderij in kleine schijfjes, lenteuitje heel fijn snijden, en de (ontpitte) olijven in stukjes snijden.
plakjes bacon zou je achterwege kunnen laten, maar lekker fijngesneden er doorheen geeft het een iets rokerige smaak er aan.
Maak van bovenstaande je salade en als je dat lekker vind doe er dan een beetje balsamico over heen en klein beetje zou en peper voor de smaak.

Neem een kippenpoot uit de afgekoelde ovenschaal en ontdoe deze van de vette stukken en huid. Pluk het vlees er af en snij deze in stukjes op een snijplank. Doe de kip dan door de salade, en de frisse kip salade is klaar. De korianderzaadjes geven er een heel lekkkere aparte smaak aan samen met de provencaalse kruiden.

Ik vind het leuk om te experimenteren met kruiden en combinaties en bovenstaande heb ik vandaag gemaakt.

1 Reply Related Threads

Marcus
    Natural born chiller
    RE: lunch kip met salade 2009/05/31 14:29:16 (permalink)
    0
    Heb laatste tijd veel kipfilet over, dus dit is eigenlijk best een goed idee!
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0