welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik

Author
3XL
Senior Moderator
2006/12/07 18:51:01 (permalink)
0

welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik

Cooking with Fats and Oils and Which Are Strictly Only For Dietary Supplementation!
Here is a list and recommendations of which fats and oils are dietary supplements and which can be used in cooking. Buy only fats and oils that are certified as organic and only cold-pressed oils. Do not buy oils in clear glass or plastic bottles (light destroys oils). All fats and oils, including fish oils should taste and smell "fresh". If they do not, dispose of them. Rancid fats and oils are extremely toxic and severly interfere with normal fatty acid metabolism.
 
ALMOND OIL - Uses: Salad dressings, sauces, sautéing, body care. (Refrigerate).
 
BLACK CURRENT SEED OIL - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. (Refrigerate).
 
BORAGE OIL - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. (Contains very toxic long-chain fatty acids. Not recommended).
 
BUTTER (Salted) - Uses: Baking and spread. Salted butter is much harder to digest than unsalted. (Refrigerate).
 
BUTTER (Unsalted) - Uses: Baking and spread. Becomes rancid more quickly than salted butter. (Refrigerate).
 
CANOLA OIL - Uses: Baking, sautéing, sauces, salad dressings. Chemically contaminated. Not recommended unless certified as organic.
 
COCONUT OIL - Uses: Baking, frying, body care. Tasteless. Does not need refrigeration but keep cool.
 
CORN OIL - Uses: Baking, salad dressings. Often pesticide contaminated. Highly processed. Not recommended.
 
COTTONSEED OIL - Uses: Is often found in prepared and processed foods. Almost always chemically contaminated. TOXIC - DO NOT INGEST!
 
EVENING PRIMROSE OIL - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. (Refrigerate).
 
FISH OILS - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. (Refrigerate).
 
FLAXSEED OIL - Uses: Nutritional supplement. Can be used for salad dressings. (Refrigerate).
 
GHEE (Clarified Butter) - Uses: Baking and frying. Does not need refrigeration but keep cool.
 
HEMP OIL - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. Almost always contaminated. Not recommended unless certified
organic.
 
MARGARINE - Uses: Is sold for use as spread and for cooking. Harmful synthetic substance; false health claims. Not recommended.
 
OLIVE OIL - Uses: Salad dressings, marinades, wine sauces, satueing. Does not need refrigeration but keep cool.
 
PALM KERNEL OIL - Uses: Baking and frying. Does not need refrigeration but keep cool.
 
PEANUT OIL - Uses: Baking, frying, sauces, marinades. Almost always contaminated. Not recommended unless certified organic.
 
SAFFLOWER OIL - Uses: Baking, sautéing, salad dressings, sauces. Does not need refrigeration but keep cool. Buy "high oleic" variety.
 
SESAME OIL - Uses: Baking, sautéing, salad dressings, sauces. Does not need refrigeration but keep cool.
 
SUNFLOWER OIL - Uses: Salad dressings and sauces. Does not need refigeration but keep cool. Buy "high oleic" variety.
 
WHEAT GERM OIL - Uses: Nutritional supplement. Not used for cooking or dressings. (Refrigerate).
 
http://www.qfac.com/articles/hominuk/cooking_fats_oils.html
 
#1

10 Replies Related Threads

    Espi
    meten = weten!
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 19:32:54 (permalink)
    0
    Ah, dat is de site van de vriendin van wijlen Dan Duchaine.
    #2
    3XL
    Senior Moderator
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 19:36:04 (permalink)
    0
    Als jeen beetje door de reclame heen leest dan heeft Qfac best wel aardige artikelen (nieuwsbrief) van bv DiPasquale
    #3
    lauw †
    Number Two ;-)
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 19:39:48 (permalink)
    0
    daar zitten wat gewaagde statemenst tussen. zo gewaagd dat ik de site maar eens ga lezensuper blij
    #4
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 22:13:00 (permalink)
    0
    Mijn lijstje is iets simpeler:
     
    IMO vallen bijna(*) alle plantaardige olieen af zowel om mee te bakken/koken of zowiezo als bron van vet.
    Niet geschikt voor bakken/koken omdat de veelal meervoudig onverzadigde vetzuren in plantaardige olieen kwetsbaar zijn voor verhitting/oxidatie en zowiezo niet geschikt als bron van vet omdat ze veel te veel omega 6 bevatten.
    Alle omega 6 die je ooit nodig gaat hebben kun je halen uit 'echt' voedsel zoals: vlees, eieren, noten.
    Meer is niet nodig en zelfs schadelijk. Ten eerste omdat het je omega 6/omega 3 inname balans verziekt en ten tweede omdat  meervoudige onverzadigde vetten ook in je lichaam gevoelig zijn voor oxidatie. Inname ervan stelt je  lichaam dus bloot aan schade door oxidatieve reacties/vrije radicalen reacties). Dat tweede argument geldt natuurlijk evengoed voor omega 3, maar dat in dezelfde overmaat binnenkrijgen als omega 6 is vaak erg onwaarschijnlijk.
     
    Die argumenten zijn niet theoretisch, maar heel reeel. Bevolkingsgroepen waar plantaardige olieen een groot gedeelte van de vetinname uitmaakt lijden daar allemaal aantoonbaar onder (hart & vaatziekten, kanker, syndroom X enz.) Dit is in zowel epidemiologisch als klinisch onderzoek aangetoond.
     
    Des te ironischer dat juist deze vetten vaak voor 'goede vetten' versleten worden.
     
    (*) uitzonderingen: plantaardige olieen die grotendeels verzadigd of enkelvoudig onverzadigd zijn zoals bijvoorbeeld: kokosolie en olijfolie en lijnzaadolie heeft (hoewel er ook nadelen aan kleven bij overmatig gebruik) in ieder geval nog als nuttige toepassing dat het je omega 3/omega 6 zonodig kan verbeteren
    #5
    Doix
    Heavy Weight
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 23:39:17 (permalink)
    0
    Handige informatie! Zelf heb ik altijd olijfolie extra vergine voor in de salade, hoewel ik het ook wel eens gebruik voor het vlees braden maar dan mag het geloof ik niet boven de 180 graden komen en omdat dat niet altijd te garanderen valt heb ik kokosolie wat eigenlijk onwijs lekker is om in te bakken. Doix gaat even lezen hier. maf!
    #6
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/07 23:46:27 (permalink)
    0
    goede info!

    ik gebruik kokosolie en olijfolie om te bakken, en op m'n dressings gebruik ik het liefst notenolie...en momenteel neem ik lijnzaadolie, visolie en perilla olie als supplement (wissel ze af)

    (btw hoe ongezond is mayonaise eigenlijk? Dat is toch gewoon olie in emulsie met water, dus niet ongeveer even 'gezond' als olijfolie?)
    #7
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/08 00:00:40 (permalink)
    0
    olijfolie om in te bakken
     
    er wordt hier als er gebakken wordt alleen gebakken in boter, geen margarine of iets dergelijks.
    olie gaat alleen over de salades
     
    #8
    chris84
    Super Heavy Weight
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/08 13:21:42 (permalink)
    0
    Kokosolie om te bakken. Olijfolie in de saldes
    #9
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/08 13:45:11 (permalink)
    0
    IMO wordt olijfolie vaak en onterecht doodgeknuffeld.
    Zo'n bijzondere olie is het IMO niet, alleen als je het vergelijkt met andere plantaardige olieen die meestal meervoudig onverzadigd zijn komt het goed uit te bus (olijfolie is grotendeels enkelvoudig onverzadigd).
     
    Waarschijnlijk vanwege het verrassende feit dat mensen rond middelandse zeegebied qua hart en vaatziekten beter af zijn dan bevolkingsgroepen die netjes veel meervoudig onverzadigde plantaardige olieen gebruiken.
    Iets wat trouwens alleen maar verrassend is als je gelooft dat verzadigde vetten slecht zijn en meervoudig onverzadigde vetten goed omdat ze respectievelijk cholesterol kunnen verhogen en verlagen.
    Geloof je dat niet, dan is dat resultaat helemaal niet zo verrassend om de redenen die ik al in vorige post noemde.
    #10
    Espi
    meten = weten!
    RE: welk vet om mee te koken en wat om als supplement te gebruik 2006/12/08 17:04:50 (permalink)
    0
    Bakken doe ik in roomboter en dan bijna alleen maar eieren en biefstuk. Voor de rest bak ik bijna niets meer omdat er altijd PAKs ontstaan. Beter is het om olie koud te gebruiken voor bijv salade of anderszins.
     
    #11
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0