zoete aardappel/bataat receptsuggesties

Author
Lai
still lightweight, ofzo
2011/02/12 16:04:54 (permalink)
5 (1)

zoete aardappel/bataat receptsuggesties

Hoe bereiden ullie je zoete aardappel?

Ik vind ze gepoft erg lekker (en simpel):
Goed wassen, met een vork gaatjes in prikken en beetje insmeren met olijfolie en grof zout.
In folie wikkelen en een uurtje op 190* in een voorverwarmde oven. Met roomboter (of een cremefraiche sausje)
Lekker met een salade en kip.

of met lamsvlees:
-1 blik rode kidneybonen
-3 eetl olijfolie
-teen knoflook
-400gr zoete aardappel
-250 gr lamsbout
-zout/peper
-2 takjes selderij
-pakje tomatenpuree
-theelepel sambal

Bonen afspoelen en uit laten lekken
uien fruiten in een braadpan met olijfolie
knoflook uitgeperst erbij
aardappel 7 min meebakken
vlees met zout/peper bestrooien en meebakken met de rest totdat het lekker bruin is rondom
bonen, tomatensaus en sambal 15 min meebakken
selderij knippen en er overheen

of een vegetarisch soepje:
1 eetl korianderzaad
2 theel komijnzaad
2 theel gedroogde oregano
1 eetl venkelzaad
1/2 theel gedroogde gemalen chili's
1/2 theel zout
1/2 theel zwarte peperkorrels
1 teentje knoflook, geperst
2 eetl olijfolie, verdeeld
1 middelgrote pompoen
4 zoete aardappels
1 grote ui, gehakt
1.4L kippenbouillon 

1.
Verhit de oven op 200 C / gasstand 6.   2.
Maal koriander, komijn, oregano, venkel, chili's, zout en peper tot een grof poeder in een vijzel of specerijenmolen. Meng knoflook en olijfolie erdoor tot het een pasta vormt.   3.
Was de pompoen, snij in partjes en schep de zaden eruit. Schil de aardappels en snij iedere aardappel overlangs in partjes. Wrijf de pompoen en aardappels in met het specerijenmengsel en plaats in ovenschaal.   4.
Rooster in voorverwarmde oven voor 30 tot 40 min, of tot zacht en de uiterste puntjes net beginnen te blakeren.   5.
Fruit ondertussen de ui glazig in de resterende 1 eetl olijfolie in een grote pan over matig vuur.   6.
Hak de pompoen en aardappels in kleiner stukjes en pureer het samen met wat van de kippenbouillon tot een smeuïg mengsel in een blender of foodprocessor. Schraap ook het geroosterde specerijenmengsel uit de ovenschotel en pureer dat mee. Als het nodig is kan dat met behulp van wat kippenbouillon eenvoudiger uit de schotel geschraapd worden.   7.
Giet de gepureerde groenten in de pan met uien, en voeg genoeg kippenbouillon toe om gewenste dikte te verkrijgen. Verhit de soep goed door

Hmmz, jammer dat die laatste zo onoverzichtelijk wordt weergegeven. Maar wel duidelijk genoeg toch?

13 Replies Related Threads

Beaudien
    Heavy Weight
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 16:22:24 (permalink)
    0
    Ik eet eigenlijk nooit aardappel, ook geen zoete.
    Ik weet dus ook niet echt het verschil tussen de "normale" en deze?
    Espi
    meten = weten!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 17:16:44 (permalink)
    0
    Aardappels zijn juist zo gezond: ze bevatten veel kalium en zijn vrij verzadigend ook al hebben ze een hoge GI (edit: de witte aardappel, bataten hebben lagere GI).
    Enige wat ik met zoete aardappels/bataten doe is ze aan maaltijdsoepen toevoegen, zoals ik dat ook met rijst doe. Klaar is Klara.
    post edited by Espi - 2011/02/12 19:15:08
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 18:16:46 (permalink)
    0

Algemene informatie over Bataat

De bataat wordt ook wel zoete aardappel genoemd. Het is echter geen aardappel, maar de zetmeelhoudende knol behoort wel tot dezelfde orde van planten als de aardappel. Bataat komt oorspronkelijk uit Mexico, waar ze al voor de Incatijd werd verbouwd. In Spanje aten ze bataat al lang voordat men er kennis maakte met de gewone aardappel. In Amerika en Suriname staat bataat vaak op het menu, en wordt ze beschouwd als volksvoedsel. Bataat is de knolvormige wortel van een slingerplant. De knollen kunnen zeer verschillen in kleur. Er zijn witte, lichtgele, oranje, violette en rode knollen. De vorm kan variëren van langwerpig naar rond. Alle soorten zijn eetbaar. De yam wordt veel verward met de bataat, maar dit is een andere, minder zoete soort.

In ons land wordt voornamelijk de lichtgele en purperrode bataat geïmporteerd. De aanvoer komt voornamelijk uit Israel en de Canarische eilanden. Ze zijn vrijwel het hele jaar door verkrijgbaar in de goed gesorteerde groentewinkel, in de Surinaamse of Aziatische supermarkt, toko of op de (biologische) markt. Bij de aankoop moeten de knollen stevig aanvoelen. Op een koele plaats is bataat lange tijd houdbaar. Bewaar hem niet in de koelkast. De smaak van bataat is flauw zoet. Ze wordt gemaakt als bijgerecht.

Bataat bevat raffinose, een suiker, dat winderigheid veroorzaakt. De hoeveelheid raffinose verschilt per ras. De roze knol bevat meer B-caroteen dan de witte knol. Alle soorten bataat bevatten vitamine C, kalium, foliumzuur en calcium. Het is een gezonde groente (als je hem kookt en niet frituurt).

Bataat kan op verschillende manieren worden bereid. Je kunt hem geschild of ongeschild bereiden. Je kunt hem bakken, koken of frituren. De kooktijd bedraagt ongeveer 20 minuten. De knol kan in blokjes, reepjes of in schijven worden gesneden. De smaak van bataat is niet overheersend, maar eerder flauw. Daarom is de groente geschikt in verschillende gerechten. Je kunt bataat ook poffen, door ze in aluminium in de oven te bereiden. De bataat combineert perfect met bakbanaan, appel, ananas, vlees, vis en kaas. Je kunt er ook lekkere koude salades mee maken of een stoofpot (met lamsvlees). De zoete aardappel is een geliefd ingrediënt in de Surinaamse en Aziatische keuken. In Amerika staat ze traditioneel op het menu voor Thanksgiving.

sis
    NO Sissy !!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 18:29:44 (permalink)
    +1 (1)
    Ik heb het eergisteren op met broccoli en een biologisch gehaktballetje. Op zich lekker, de smaak van de zoete aardappel maar ik vond de combi niet geweldig. Prima topic dus blij 

@  Beaudien, lagere GI is volgens mij 'n verschil, dus minder stijging van je bloedsuikerspiegel.

Receptje gevonden waar ik wel vlees-noten in mis:

Kokosrijst met kouseband, zoete aardappel en ananas
    (4 personen)

- 2 blikjes kokosmelk (à 400 ml)
    - 1-2 zoete aardappels
    - 400 gr. rijst
    - 750 gr. kouseband (of sperziebonen)
    - 1 rode peper
    - klein blikje ananas
    - 1 ui

Kook de rijst in 600ml van de kokosmelk in 25 minuten gaar.
    Snij de kouseband in stukjes van 10 cm en kook het 8 minuten. Snij de peper in ringetjes en de ui in halve ringen. Snij de zoete aardappels in blokjes. Bak de ui met de peper in olijfolie glazig. Voeg de stukjes zoete aardappel toe, samen met de ananas en de rest van de kokosmelk. Voeg ook de gekookte kouseband toe. Serveren met de kokosrijst.
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 20:07:10 (permalink)
    0
    Ohh, die klinkt lekker! met kip denk ik. Wel aardig wat kh, maar dat valt wel in te plannen. Met nootjes er nog bij lijkt me nog lekkerder idd. En een klein fris slaatje (nee niet die van Johma) ernaast.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 20:35:23 (permalink)
    0
    Johma slaatje is e621, jaja, je zou me eens moeten zien in de supermarkt super blij 

Ik zie wat sla voor me met tomaten, alfalfa, komkommer, wortel, hennep bijvoorbeeld blij 
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 21:50:24 (permalink)
    0
    Met een loep alle etiketten checkend?super blij
    Goed idee, ben benieuwd naar die hennepzaadjes, daar heb ik nog geen ervaring mee. Zit daar nog een smaakje aan of is het neutraal?
    sis
    NO Sissy !!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 21:56:16 (permalink)
    0
    Inderdaad super blij alles omdraaien en soms is het nauwelijks te lezen. 

Die hennep smaakt redelijk neutraal, in de verte lijkt het een klein beetje op gemalen lijnzaad qua smaak. 

Espi
    meten = weten!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 22:22:41 (permalink)
    0
    Dat omdraaien doe ik ook, maar dan om te speuren naar tarwebloem/meel. En de etiketten worden steeds kleiner!
    kalajengkin
    voorheen lightweight :P
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 22:46:05 (permalink)
    0
    Nee, de leesbril komt dichterbij super blij
    Beaudien
    Heavy Weight
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 22:46:59 (permalink)
    0
    Hmmm...ik heb ze bij ons in de super nog nooit gezien.
    Bedankt voor de uitleg in elk geval.
    Zelf denk ik dat ik maar oversla door de neveneffecten. super blij

Espi
    meten = weten!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 22:47:52 (permalink)
    +1 (1)
    Heb ik al (+1), maar vergeet 'm steeds mee te nemen.. denk altijd dat het niet nodig is super blij
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:zoete aardappel/bataat receptsuggesties 2011/02/12 22:48:19 (permalink)
    0
    Ik heb ze ooit geprobeerd te poffen, maar er moet iets mis zijn gegaan: rook onder 't deurtje van m'n combimagnetron uit, en een geslonken bataat in een verkoold jasje.
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0